Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 45
Offentligt
Forligspartierne bag den faste forbindelse over Femern
Bælt, dvs. Venstre, Det Konservative Folkeparti,
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance,
har den 2. november 2010 holdt møde om økonomien i
projektet.
På mødet præsenterede Femern A/S et konsolideret anlægsskøn forden faste forbindelse udformet som en skråstagsbro henholdsvis ensænketunnel. Selskabets gennemgang af anlægsøkonomien i de tomulige tekniske løsninger viser, at anlægsoverslaget for ensænketunnel er beregnet til 37,9 mia. kr., og at anlægsoverslagetfor en skråstagsbro er beregnet til 38,5 mia. kr. Begge anlægsskøner opgjort i 2008-priser.I forhold til de i projekteringsloven anførte anlægsskøn er enbroløsning blevet dyrere, mens en tunnelløsning er blevet billigere.Transportminister Hans Chr. Schmidt udtaler i den anledning:-Femern A/S har som aftalt konsolideret anlægsskønnene for enskråstagsbro og en sænketunnel.-Beregningerne viser, at en skråstagsbro skønnes at koste 38,5 mia.kr., og en sænketunnel skønnes at koste 37,9 mia. kr. De toløsninger koster med andre ord stort set det samme.