Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 45
Offentligt
909473_0001.png
909473_0002.png
Fra:Transportministeriet [mailto:[email protected]]Sendt:2. november 2010 14:20Til:Jesper ThinghuusEmne:Konsolideret anlægsskøn for Femern Bælt-forbindelsen
PressemeddelelseKonsolideret anlægsskøn for Femern Bælt-forbindelsen2. nov 2010

Forligspartierne bag den faste forbindelse over Femern

Bælt, dvs. Venstre, Det Konservative Folkeparti,

Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk

Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance,

har den 2. november 2010 holdt møde om økonomien i

projektet.

På mødet præsenterede Femern A/S et konsolideret anlægsskøn forden faste forbindelse udformet som en skråstagsbro henholdsvis ensænketunnel. Selskabets gennemgang af anlægsøkonomien i de tomulige tekniske løsninger viser, at anlægsoverslaget for ensænketunnel er beregnet til 37,9 mia. kr., og at anlægsoverslagetfor en skråstagsbro er beregnet til 38,5 mia. kr. Begge anlægsskøner opgjort i 2008-priser.I forhold til de i projekteringsloven anførte anlægsskøn er enbroløsning blevet dyrere, mens en tunnelløsning er blevet billigere.Transportminister Hans Chr. Schmidt udtaler i den anledning:-Femern A/S har som aftalt konsolideret anlægsskønnene for enskråstagsbro og en sænketunnel.-Beregningerne viser, at en skråstagsbro skønnes at koste 38,5 mia.kr., og en sænketunnel skønnes at koste 37,9 mia. kr. De toløsninger koster med andre ord stort set det samme.
-Jeg har noteret mig, at en bro vil være tilbagebetalt på 29 år og ensænketunnel på 30 år. Det viser, at projektet har en sund økonomi.
Link til Femern A/S’ konsoliderede anlægsoverslag samt til tosammenligninger af anlægsoverslag med projekteringsloven»Læs nyheden på Transportministeriets hjemmeside
Transportministeriet - Frederiksholms Kanal 27 F - 1220 København KT: 33 92 33 55 - F: 33 12 38 93 - E:[email protected]Klikherfor at afmelde af Transportministeriets nyhedsbrev