Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 426
Offentligt
Fra:
Michael Andersson [mailto:[email protected]]Sendt:
23. august 2011 16:55Til:
Folketingets AdministrationEmne:
Folketingets Trafikudvalg
Kære Trafikudvalg i FolketingetDet sker alt for ofte at offentlige forvaltninger i kommunen og statslige eller private institutioner ikkesamarbejder om sikre tilstrækkelig cykelparkering (som eksempel) på stationer eller busholdepladser, fordiansvaret er placeret hos modparten.Jeg vil bede Trafikudvalget initiere tiltag som kan få tilstrækkelig cykelparkering på steder (stationer), derkræver et samarbejde mellem instanser for at kunne lykkes og hvor det helt tydeligt ikke sker fordi de toinstanser ikke ønsker eller kan samarbejde.Se nedenstående sag som eksempel på problemet.Med venlig hilsenMichael AnderssonKingos gate 190457 OsloNorgeFra:
Overborgmesteren [mailto:[email protected]]Sendt:
23. august 2011 11:15Til:
Michael AnderssonEmne:
Svar på henvendelse omkring cykelparkering og cykelbøder
Kære Michael AnderssonJeg skal indledningsvist beklage dette sene svar på den mail, du skrev til mig i maj. Dinhenvendelse havde forputtet sig i vores system.Vi er helt enige om, at cykelparkeringen visse steder i byen er noget kaotisk. I KøbenhavnsKommune ønsker vi hele tiden at forbedre vores service – også på dette område. Det varbaggrunden for min idé om at forsøge at få lovgivningsmæssig mulighed for at kunne udskrivemindre p-bøder til de cyklister, der smider deres cykel uhensigtsmæssige steder og dermed hindrermedborgernes fremkommelighed.I forhold til cykelparkeringsmulighederne på Nørreport Station er det vigtigt at understrege, at deter henholdsvis DSB’s og Metroselskabets opgave at sørge for tilstrækkeligt medcykelparkeringspladser på deres arealer ved stationen – ligesom det er ved andre stationsarealer.Endvidere bestemmer de hvilken form for cykelparkering, de ønsker at stille til rådighed.I Københavns Kommune har vi på samme måde fokus på at skaffe cykelparkeringspladser på dekommunale arealer tæt ved stationerne.Ansvaret for dette hører under Teknik- og Miljøborgmesterens ressort, og jeg har derfor sat hende ikopi på denne mail, så hendes forvaltning kan notere sig, hvor du mener, der manglerparkeringsmuligheder. Her skal jeg i øvrigt tilføje, at der er væsentlig flere nordsjællændere, der
Frank Jensenpendler ind til København end omvendt, men derfor kan det selvfølgelig stadigvæk være en god idéat have fokus på cykelparkering ved busruterne.
Med venlig hilsenFrank JensenOverborgmester___________________________________KØBENHAVNS KOMMUNEOverborgmesterens SekretariatKøbenhavns Rådhus1599 København V