Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 424
Offentligt
Trygheden på de Danske jernbanestrækningerVi er nogle synshandicappede som tillader os at skrive til Trafikudvalget med håb om, at itager nedenstående betragtninger med i jeres arbejde.Som synshandicappet er det særligt utrygt at skulle foretage ud- og indstigning af toge, påde peronner, hvor adskildelsen imellem perronen og toget er meget stor ca. 15-20 cm.I andre lande gøres der et meget stort stykke arbejde dels for at sikre at disse adskildelserikke er nær så voldsomme.Man sørger desuden for at der altid informeres om hvilket stop man kommer til med togetog hvis der er adskildelse imellem tog og perron, oplyses det altid viahøjtalerinformationen.Det er især på strækningerne hvor regionaltogene kører samt på kystbanen, hvor dissestore forskelle imellem perron og toget opleves.Flere steder har man indført lavgulvsvogne.Det er dog kun i enkelte vogne disse lavgulvsvogne forefindes.Som synshandicappet er det umuligt at vide, hvilken en af vognene der er lavgulvsvogn.På Kystbanens toge er der sat akustisk lydgiver på det midterste togsæt.Denne foranstaltning er dog ingen hjælp for synshandicappede når disse akustiskelydgivere ikke er placeret ved alle dørene.Det er dels umuligt at nå hen til det midtarste togsæt hvis du befinder dig i den bagersteeller den foreste ende af toget og man har som synshandicappet ingen chancer for at videhvor langt toget er, når det ankommer til perron.Vi håber, at der kan sættes lydgivere på alle togsættene på kystbanens vogne.BaneDanmark og Dsb. Skal sørge for at rette perronerne op, men idet at de ikke harpengene til arbejdet, vil det tage adskellige år før dette arbejde vil være tilendebragt.Skal synshandicappede og andre gangbesværede gå i utryghed i en så lang årrække.Der er også set nogle eksempler på, at synshandicappede er faldet ned imellem toget ogperronen, netop fordi der er den store afstandsforskel.En anden problemstilling vi håber at i vil arbejde videre med er:At der i mange busser både lokalt og på landsplan ikke er automatiskstoppestedsannoncering ved hjælp af højtalerinformation.Denne service vil hjælpe både ældre, ordblinde, synshandicappede samt turister.Automatisk stoppestedsannoncering er indført i enkle busselskaber i Odense, århus samt ihovedstadsområdet, men langt fra i alle busser.For gruppen af synshandicappede borgere vil indførelse af automatiskstoppestedsannoncering bevirke at man får en væsentlig større tryghed i at benytteoffentlige transportmidler.Som synshandicappet får man en langt højere selvstændighed, idet at man på egen håndkan tage bussen til en ønsket distination uden at skulle frygte at man kommer forkert af.
Det er kommunerne der selv skal betale hvis der skal indføres automatiskstoppestedsannoncering i de lokale busser.Vi håber, at I vil arbejde for, at det bliver et krav at der er automatiskstoppedstedsannoncering i alle busser.Kører man med bus, tog eller sporvogn i mange andre lande som England og schweitz erautomatisk stoppestedsannoncering en selvfølge og det fungerer upåklageligt.Vi Vi håber, at Danmark kan blive et ligeså trygt land at færdes i som i flere andre af voresEuropæiske lande.Vi håber, også at Danmark er klar til at overholde FN’s handicapkonvension hvori der stårat alle skal have lige muligheder og adgang.
Venlige hilsenerJeannette Voer og Svend pedersenSøndermarken 80 1. th.3060 EspergærdeTlf.: 44 99 13 31Email:[email protected]