Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 423
Offentligt
1025711_0001.png
Udkast
NOTATDEPARTEMENTETDatoJ. nr.23. august 2011
Center for Kollektiv Trafik

Omkostninger ved takstnedsættelser

Der er foreslået gennemført en reduktion af taksterne i hovedstadsområdetmed 40 pct. på periodekort og 25 pct. på klippekort.De økonomiske effekter heraf vil bestå af tre elementer:Indtægtstab som følge af de lavere priser på periodekortIndtægtstab som følge af lavere priser på klippekortSubstitutionseffekt som følge af at kunder vil skifte kontantbilletter ud medde billigere alternativer i form af periode- og klippekort
Beregningen af indtægtstabet på periode- og klippekort sker med udgangs-punkt i de realiserede indtægter for disse billettyper i hovedstadsområdet i2010. Disse indtægter reduceres med den foreslåede takstreduktion på 40 hhv.25 pct.Vurderingen af substitutionseffekten baseres på, at klippekortene efter en 25pct. takstnedsættelse vil være ca. 65 - 70 pct. billigere end kontantbilletterne.Dette antages at føre til at 75 pct. af de nuværende kontantbillet-kunder vælgerat benytte klippekortet.Det antages således samtidig, at der fortsat vil være 25 pct. af de nuværendekontantbilletkunder, som fortsat vil bruge denne billettype uanset der findesmarkant billigere alternativer. Dette kan f.eks. være turister, som fortsat køberkontantbilletter. Endvidere antages det – lidt konservativt - at prisreduktionenikke vil få kunder til at skifte fra kontantbilletter til periodekort, som ofte an-vendes til pendling.På den baggrund kan følgende indtægtstab som følge af takstnedsættelsen op-gøres (mio. kr. årligt):Tab på periodekortTab på klippekortTab som følge af substitution fra kontantbilletter til klippekortTotal5603702801.210