Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 422
Offentligt
NOTATDEPARTEMENTETDatoJ nr.8. juli 2011
Grund- og nærhedsnotat om meddelelse fra Kommissionen til
Rådets og Europa-Parlamentet om en ny strategi for
transportsamarbejde mellem EU og dets naboregioner
KOM (2011) 415Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg og FolketingetsTrafikudvalg.Resumé
Kommissionen har den 7. juli 2011 offentliggjort en meddelelse om enhandlingsplan for transportforbindelser til EU’s naboregioner. Ihandlingsplanen beskrives kort- og langsigtede initiativer der skal styrkeEU’s transportforbindelser mod øst og syd.Handlingsplanen har til formål at opnå tættere integration mellem EU ognabolandenes transportmarkeder. I handlingsplanen fremlægges der enrække initiativer fordelt på alle transportformer som Kommissionen ønskergennemført. Initiativerne handler bl.a. om emner som at udvide de fælleseuropæiske luftrum til at omfatte naboregionerne og at fjerne tekniskehindringer for jernbanetransport.1. Baggrund og indhold
Meddelelsen er fremsendt af Kommissionen den 7. juli 2011 og forelå i dansksprogversion samme dag.Meddelelsen bygger på Kommissionens meddelelse fra 2007: ’Køreplan for etfælles transportområde’ hvor der blev sat fokus på transportsamarbejdet medEU’s nabolande. Kommissionen vedtog for nyligt hvidbogen ’Køreplan for etfælles transportområde’ der lagde op til at EU’s transport oginfrastrukturpolitik udvides til at omfatte EU’s nærmeste naboer, og attredjelandes markeder åbnes for transporttjenester.Kommissionen præsenterer med den nye handlingsplan initiativer, der skalstyrke det transportpolitiske samarbejde med EU’s naboregioner.Handlingsplanen fokuserer især på de lande der er omfattet af den europæiskenaboskabspolitik (ENP), men omfatter også udvidelseslandene.Handlingsplanen har til formål, at opnå tættere integration mellem EU ognabolandenes transportmarkeder for derved at gøre transportforbindelsernehurtigere, billigere og mere effektive. Tættere integration opnås primært ved, at
Internationalt Kontor
nabolandene indoptager standarder der svarer til dem, som anvendes i EU.Handlingsplanens initiativer er opdelt på de forskellige transportformer.LuftfartPå luftfartsområdet ønsker Kommissionen at skabe et bredere europæiskluftfartsområde (ECAA) så det omfatter EU’s naboregioner og gradvis givemulighed for at åbne markedet mellem EU og dets naboer.Handlingsplanen sætter som mål at afslutte alle igangværende forhandlingerom omfattende luftfartsaftaler og at udvide forhandlingerne om sådanne aftalertil at omfatte andre interesserede nabolande når de er klar til det.Kommissionen foreslår, at bistå nabolandene med henblik på at tilslutte sig enaf EU’s luftrumsblokke, de såkaldte FAB’s, samt at fortsætte bistanden tilnabolandene med henblik på at modernisere deres luftfartsstyringssystemer(SESAR) og gøre systemerne tilgængelige for andre interesserede lande.Kommissionen ønsker, at forbedre luftfartssikkerheden i naboregionerne vedat bistå nabolandene i at opnå europæiske og internationaleluftfartssikkerhedsstandarder.SøfartHandlingsplanens initiativer på søfartsområdet er primært rettet mod, atnabolandene skal leve op til internationale krav med hensyn til maritimsikkerhed, beskyttelse og miljøbeskyttelse.Kommissionen ønsker derudover, at støtte liberalisering afsøtransporttjenester for at skabe ensartede konkurrencevilkår i forhold tilnabolandene.Kommissionen lægger op til, at fortsætte bistanden til naboerne med henblikpå at forbedre deres flagstatsstatus og opfylde sikkerheds ogbeskyttelsesmæssige standarder og sociale standarder.Kommissionen vil fremme en tættere integration af søfarten gennem deltagelseaf naboregionerne i det såkaldte ”Blue Belt” der skal sikre fri bevægelighed tilsøs ved bl.a. at forenkle procedurerne for nærskibstrafikken.VejtransportHandlingsplanens initiativer på vejtransportområdet er primært rettet mod atlempe procedurerne for grænsepassage, øge trafiksikkerheden i nabolandeneog gradvist at åbne op for vejtransportmarkedet i EU og i nabolandene.Kommissionen foreslår at styrke toldsamarbejdet med Belarus, Moldova ogUkraine for at lette grænsepassage samt at hjælpe nabolandene med at udvikleog gennemføre forbedringer, der øger vejsikkerheden.
Side 2/2
Side 3/3
Handlingsplanen lægger op til at assistere nabolandene i at indføre digitalefartskrivere, så de lever op til kravene om køre- og hviletidsregler forinternational landevejstransport.På lang sigt lægger handlingsplanen op til at udvide anvendelsesområdet forInterbus-aftalen, der danner ramme for samarbejde om personbefordring medbus mellem EU og en række nabolande. Kommissionen ønsker, atInterbusaftalen skal omfatte regelmæssig international personbefordring medbus og at aftalen også skal omfatte ENP-lande.JernbanetransportKommissionen anfører, at jernbanetransport til EU’s østlige naboerbesværliggøres ved forskellen på f.eks. sporvidde og signalsystemer. Ihandlingsplanen lægger Kommissionen derfor op til at fjerne tekniske barriererfor effektiv godstransport til EU’s østlige naboer.Kommissionen foreslår, at specificere sporviddesystemet på 1520/1524 mm ide standarder der udarbejdes af Det Europæiske Jernbaneagentur (ERA) samtat fremme udvidelses- og nabolandenes deltagelse i ERA.Kommissionen foreslår endvidere, at fremme udbredelsen af det europæiskesystem til styring af jernbanetrafik (ERTMS) til nabolandene og på længere sigtat undersøge mulighederne for helt at åbne af jernbanemarkedet til ENP-landene.InfrastrukturforbindelserKommissionen foreslår tre konkrete skridt til at forbedre og fremmeinfrastrukturforbindelser til EU’s nabolande. Første skridt er at definerestrategiske transportnet i naboregionerne, som er forbundet til det revideredetranseuropæiske transportnetværk (TEN).Andet skridt er at forberede potentielle transportprojekter af europæiskinteresse i de østlige nabolande, ved at identificere prioriteredeinfrastrukturprojekter der forbinder nabolandene med EU.Sidste skridt er at tilvejebringe finansiering til modne prioriterede projekter.Kommissionen lægger op til at styrke samarbejdet mellem EU, nabolande,andre donorer og innovative finansieringsinstrumenter (IFI’er) om attilvejebringe finansiering.Kommissionen overvejer at gøre brug af EU-programmer til forbedring aftransportforbindelser med nabolandene, heriblandtnaboskabsinvesteringsfaciliteten (NIF) der disponerer over ubrugte midler (ca.3.5 mia. kr. indtil 2013) og eksisterende innovative investeringsinstrumentersom EU har indført for naboregionerne.
Side 4/4
Derudover nævner Kommissionen den nye facilitet for netforbindelser i Europader blev introduceret i Kommissionens meddelelse om ’Et nyt budget forEuropa 2020’ som en mulighed for finansiering.Transportpanel for det østlige partnerskabKommissionen lægger op til, at der for alle berørte regioner defineres enramme for opfølgningen og gennemførelsen af handlingsplanen.Kommissionen foreslår derfor at oprette et transportpanel under det østligepartnerskab, som skal stå i spidsen for både det politiske samarbejde,planlægningen af transportinfrastrukturen og forberedelsen afinfrastrukturprojekter.2. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Meddelelsen har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.3. Høring
Meddelelsen blev sendt i høring i EU-specialudvalget den 7. juli 2011 medhøringsfrist den 11. august 2011.Dansk Jernbaneforbund og DSB har oplyst at de ingen bemærkninger har tilmeddelelsen.DI Transport:
”DI Transport deler Kommissionens vurdering i at transport i stort omfangbidrager til Europas velstand. Et styrket samarbejde med naboregionerne påtransportområdet kan derfor være med til at gøre såvel EU som nabolandeneøkonomiske stærkere.Gode transportforbindelser i EU og med naboregionerne er endvidere med tilat styrke dansk erhvervslivs eksportmuligheder til de pågældende markeder.I forhold til luftfarten er den internationale tilgængelighed vigtig for de danskevirksomheders vækstpotentiale. DI Transport er derfor positivt indstillet overfor tættere samarbejde med naboregionerne på luftfartsområdet. Særligt vil detvære oplagt at se på luftfartssikkerhed og på et tættere samarbejde indenforlufttrafikstyringen og det fælles europæiske luftrum. Dette må dog ikke gå udover implementeringen af det fælles luftrum internt i EU.DI Transport mener, det er vigtigt at lette de administrative procedurer vedgrænsepassage med nabolandene og hilser derfor velkommen, at EU fokusererpå dette i det videre arbejde.I forhold til vejgodstransporten er det vigtigt, at samarbejdet med naboregionerer med til at øge trafiksikkerheden, herunder et tættere samarbejde om sikrerastepladser i relevante nabolande.
Endeligt så er DI Transport som udgangspunkt positiv overfor øget integrationaf markedet for vejgodstransport med nabolande. Da markedet forinternational vejgodstransport er fuldt ud liberaliseret i EU og dermedkendetegnet ved høj konkurrence, bør en eventuel aftale om øgetmarkedsadgang sikre en lige og fair konkurrence under hensyn til øvrigerelevante fællesskabsregler, som f.eks. køre- og hviletid.”DTL:
Generelt skal vi bemærke, at gruppen af ENP-lande – som meddelelsenfokuserer på – er lande, der har en handel med Danmark af relativ beskedenkarakter. Betydningen af disse lande for dansk vejtransport er derfor – i dag –også af begrænset størrelse. Dette kan selvfølgelig ændre sig og Kommissionensmeddelelse – og EU’s naboregions politik generelt – har jo netop til formål atfremme tættere kommercielle kontakter med også disse lande. DTL skal derforfremføre for en række kommentarer af mere generel karakter.Tanken om en tættere markedsintegration kan hilses velkommen, men må ikkeske på bekostning af det niveau for sociale forhold, miljø- og klimabeskyttelse,færdselssikkerhed, sundhed og sikkerhed for arbejdstager, beskyttelse afchauffører, køretøjstandarder mv som EU har etableret i dag og som EUvedvarende arbejder på at forbedre. Kommissionen angiver selv dette underpkt.2 i meddelelsen, men for DTL er dette et kardinal punkt i eventuelle aftalermed disse nabolande.Det er derfor også positivt, hvis Kommissionen vil sikre at transportaftaler kunindgås, når disse kriterier er opfyldt. Det er tidligere set, at i mere brede aftalermed ikke-EU lande har hensyn til transporterhvervet spillet end mindre rolle iforhold til andre økonomiske interesse i EU. Dette kan ikke accepteres.DTL konstaterer, at Kommissionen på kort sigt blot vil undersøge virkningen afen gradvis åbning af vejtransportmarkedet for udvalgte nabolande. Det er efterDTLs opfattelse det rette tempo. I første omgang skal fokus være på ateksisterende aftaler, som f.eks. AETR implementeres og anvendes på sammevis som i EU, at færdselssikkerheden øges, at standarden for køretøjer franabolandene sikres, at der fokuseres på grænsepassage og forhold forchauffører i f m grænsepassage. DTL skal i den forbindelse også pege på devoldsomme problemer, som vognmænd kan stå overfor, hvis der lige pludseligindføres forbud af import af f.eks. fødevarer til et af disse lande. Særligt for devognmænd som allerede måtte befinde sig ved grænsen. Eventuelle tætterekontakter med disse nabolande skal derfor også skabe klare retningslinjer forden slags situationer. Særligt kompliceret er det, når problemerne opstår afandre grunde end transport – f.eks. fødevare lovgivning – men det ervognmænd som rammes af problemerne.Erhvervsflyvernes sammenslutning (ES):
Side 5/5
”ES har noteret sig, at luftfarten er omtalt således:På kort sigt(indtil 2013)- Afslutte igangværende forhandlinger om omfattende aftaler omluftfartstjenester og udvide forhandlingerne om sådanne aftaler til at omfatteandre interesserede nabolande, når disse er klar.- Fortsætte bistanden til nabolandene med henblik på at modernisere dereslufttrafikstyringssystemer (SESAR) og gøre dem tilgængelige for andreinteresserede lande.- Tilvejebringe oplysninger, vejledning og teknisk bistand til nabolande medhenblik på tilslutning til en af Europas funktionelle luftrumsblokke (FAB).- Bistand til nabolande med henblik på at opnå overensstemmelse medinternationale og europæiske luftfartsikkerhedsstandarder.- Samarbejde med EU's naboer med det formål at fastlægge holdninger iEurocontrol på linje med dem, der er udarbejdet af EU.- Bistå nabolandene med at nå EU's niveau og internationale niveauer inden forluftfartsikkerhed.På længere sigt- Konsolidere luftfartsaftalerne med henholdsvis de østlige ENP-lande og desydlige ENP-lande med henblik på at færdiggøre ECAA.- Udvide luftfartsikkerhedssamarbejdet under EASA til at omfatte de østligeENP-lande og de resterende sydlige ENP-lande.- Fuld integration af nabolandene i det fælles europæiske luftrum.ES har ikke bemærkninger til de foreslåede tiltag under forudsætning af, at deer omkostningsneutrale for dansk luftfart.”Forbrugerrådet:
”Meddelelsen ”EU og dets naboregioner: En ny strategi fortransportsamarbejde”, der udgør Kommissionens planer for et nyttransportpolitisk samarbejde med EU's naboregioner er blevet fremsendt tilbemærkninger. Forbrugerrådet skal bemærke følgende:Forbrugerrådet kan støtte op om intentionerne om et samarbejde mellem EUog dets nabolande, der skal sikre et transportsystem med højesikkerhedsmæssige, beskyttelsesmæssige, sociale og miljømæssige standarder.Vi mener dog at det er vigtigt, at der ligeledes fokuseres på hensynene tilpassagererne/brugerne herunder passagerrettigheder for rejsende, dertransporteres til og fra EU. Dette ses ikke umiddelbart medinddraget i
Side 6/6
nærværende meddelelse men bør i forlængelse af de øvrige faktorer inddrages.Det kan til eksempel nævnes at passagerer i EU er beskyttet af forordninger ogdirektiver der sikrer deres rettigheder som rejsende med fly, bus og tog mv.Disse standarder bør i samme udstrækning søges anvendt i nabolandendeherunder således, at reglerne imødekommes af såvel de fremtidige someksisterende samarbejdspartnere.”International Transport Danmark:
”Kommissionens oplæg til en transportstrategi med naboregionerne indeholderen del konkrete forslag til initiativer, der bør fremmes for at sikre et øgettransportsamarbejde mellem EU og naboregionerne. Med naboregionernemenes Hviderusland, Ukraine og Moldova, samt landene på Balkan. Desudenredegør Kommissionens meddelelse også for EU’s forhold til en del lande iMellemøsten og Nordafrika. Transport er en væsentlig faktor i udviklingen afsamarbejde på tværs af grænser, og et effektivt transportsamspil sikrer altandet lige forbedrede markedsmuligheder til gavn for de involverede parter.Virksomheder og borgere i EU og i nævnte naboregioner har samfundsmæssigstor gavn af at forbedre transportsamarbejdet, da de ressourcer og den tid, derbruges på transport af varer og personer hen over grænserne, kan reduceresvæsentligt.ITD hilser derfor Kommissionens udspil velkommen. Det er i EU’s interesse altandet lige at sikre et effektivt samarbejde om transport med lande, der liggertæt på EU. Der er tale om vidt forskellige lande med hver deres baggrund ogståsted i forhold til EU. Derfor peger ITD på, at hvert land og region børbehandles særskilt. Der er således stor forskel på, om der er tale om etkommende tiltrædelsesland, fx Kroatien og et land som fx Hviderusland.Meddelelsen redegør for initiativer inden for de forskellige transportformer.Forvejtransports
vedkommende lægges der i meddelelsen op til et øgettoldsamarbejde med Hviderusland, Moldova og Ukraine. Dette er et relevantområde at fokusere på, da der på grænserne mellem EU og de nævnte landeopleves endog meget lange passageventetider for lastbiler. Som det fremgårspildes op til 40% af den samlede transporttid ved grænserne. Dette skyldesbl.a. forskelle i toldregler og administrative procedurer. ITD peger på, at der påmange grænseovergange mellem EU og Hviderusland/Ukraine og Moldovaeksisterer en uhensigtsmæssig infrastruktur. Ofte er der tale om for få toldere,for få faciliteter til vognmænd, chauffører og speditører, og der eksisterer typisken ringe fysisk infrastruktur (veje, toldbygninger m.m.). Der findes alt formange eksempler på, at grænseovergangene ikke er tidssvarende indrettet. Viopfordrer derfor Kommissionen til, at utilstrækkelige fysiske faciliteter pågrænserne til EU’s nabolande opprioriteres i EU-indsatsen. ITD mener, at engenerel forbedring af infrastrukturen i nabolandene bør være et prioriteretemne for EU. I dag er der således alt for stor forskel på vejnettets kvalitet i EUog landene uden for. Et udvidet TEN-vejnet, der også omfatter veje oginternationale ruter i naboregionerne, er derfor et oplagt indsatsområde atfokusere på for EU, jf, meddelelsens afsnit herom.
Side 7/7
ITD er ellers tilfreds med de tiltag, som Kommissionen lægger op til påvejtransportområdet. ITD lægger overordnet set vægt på behovet for en øgetmarkedsadgang og en øget markedsliberalisering, og Kommissionens påtænkteinitiativer synes at være relevante i den sammenhæng. Også de nævnteinitiativer inden for trafiksikkerhed, miljø og køre-hvile-tid udgørhensigtsmæssige indsatsområder.Kommissionen bør dog også fokusere på de forskelle, der eksisterer mellem EUog enkelte lande om lastbilers vægt og dimensioner. Alt andet lige er dethensigtsmæssigt, at nabolandene animeres til at indføre samme vægt- ogdimensionsregler som i EU. Dette emne bør derfor prioriteres. Endelig ser ITDintet til hinder for, at Kommissionen på vegne af Fællesskabet indgår aftalerom kørselstilladelser med EU’s nabolande – i stedet for som hidtil, hvor dette idag er et nationalt anliggende.4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske og administrative
konsekvenser af meddelelsen
Meddelelsen skønnes ikke i sig selv at have statsfinansielle herunderøkonomiske eller administrative konsekvenser for Danmark. Konkreteinitiativer, der foreslås med udgangspunkt i meddelelsen, vil blive analyseretinden regeringen tager stilling til disse.Samfundsøkonomisk kan der være gevinster forbundet med, at EU ognaboregionernes transportmarkeder integreres.5. Nærhedsprincippet
Da der er tale om en meddelelse, er nærhedsprincippet ikke relevant.6. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen ser overordnet positivt på initiativerne i Kommissionensmeddelelse om en ny strategi for transportsamarbejde mellem EU og detsnaboregioner.Regeringen finder det vigtigt, at handlingsplanens initiativer ikke medførermerudgifter på EU’s budget. Initiativer skal således finansieres medeksisterende puljer som f.eks. naboskabsinvesteringsfaciliteten.Regeringen lægger vægt på, at drøftelserne af handlingsplanen ikke foregriberforhandlingerne om EU’s flerårige finansielle ramme, herunder den nyefacilitet for netforbindelser i Europa, som blev introduceret i Kommissionensmeddelelse om ’Et nyt budget for Europa 2020’.Regeringen ser generelt positivt på tiltag, der gør gods- og persontransport tilEU’s nabolande enklere og mere effektiv. Effektive transportforbindelser kan
Side 8/8
fremme frihandel og kan derfor hjælpe EU’s nabolande med at blive økonomiskstærkere og politisk mere stabile. For det andet kan en tætteremarkedsintegration bidrage til at åbne nye markedsmuligheder forvirksomheder i EU.Regeringen er enig med Kommissionen i, at en betingelse for markedsåbning, iforhold til EU’s nabolande, er at disse lande indoptager standarder der svarertil dem der anvendes i EU. Det gælder især miljøbeskyttelse ogsikkerhedsniveau, således at der gælder lige konkurrencevilkår fortransportservices både hvad angår landtransport og luftfart.Regeringen ser positivt på Blue Belt pilotprojektet og ser gerne konceptetudbredt til nabolandene. Ligeledes støtter regeringen udbredelsen afsignalsystemet ERTMS til EU’s naboregioner.Regeringen støtter Kommissionens ambition om at nabolandene, når de er klartil det, tilslutter sig en af Europas funktionelle luftrumsblokke (FAB). På denmåde sikres effektiv overflyvning over EU’s naboregioner.Regeringen ser frem til Kommissionens anbefalinger og / eller forslag tilgennemførelse af handlingsplanen.7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er endnu ikke kendskab til andre landes holdninger til den foreslåedehandlingsplan.8. Europa-Parlamentets udtalelser
Parlamentets holdning forelægger endnu ikke.9. Tidligere forelæggelser for Europaudvalget
Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg
Side 9/9