Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 419
Offentligt
Til trafikudvalget.Som patruljerende betjent på Fyn primært Odenseområdet, er det til daglig irritation, at man på grund afde mange lyskryds i byen, er nødt til at holde for rødt konstant. Særligt slemt er det om natten, hvor derer meget lidt trafik.Jeg er ikke i tvivl om, at i også har prøvet det samme.
Jeg har derfor længe gået og tænkt på, om man ikke kunne indføre en prøveordning, hvor man satteudvalgte lyskryds til at blinke med det gule lys i stedet i alle retninger.Formålet med dette skulle være hurtigere trafikafvikling, større opmærksomhed omkring passagen afkrydset, mindre strømforbrug, nedsat CO2 udslip og selvfølgelig mindre irritation.
Mit brev er ansporet af en debat der har været på http://ing.dk/artikel/120787-nyt-forslag-lad-roedt-lys-blinke-gult-om-natten hvor er der mange konstruktive kommentarer.Jeg har fundet ud af at artiklens udgangspunkt er en udtalelse fra Dansk Fodgænger Forbund, hvor deforeslår det samme.http://www.dr.dk/P4/Kbh/Nyheder/Helsingoer/2011/07/21/154359.htmDesværre er direktør, Anders Rosbo, Rådet for Sikker Trafik, imod forslagetJeg mener dog at en omstilling/ombygning af alle lyskryds i Danmark, så de blev skiftede ud fratrafikmængden ville være en uforholdsmæssig stor udgift.
Jeg forestiller mig flere løsningsmodeller:1. Man stiller signalet til gult i et bestemt tidsrum eks. 1900-0600.2. Signalet er gult hele døgnet ud over myldretiden eks. 0700-0830 og 1400-1530.Ovenstående kunne suppleres med at hvis et køretøj ventede på sidevejen i mere end eks. 30 sek. villekrydset automatisk gå til rødt for den tværgående trafik.
Jeg foreslår selvfølgelig ikke at alle lyskryds skal have ordningen indført, men det kunne være op tilkommunen at udpege de lyskryds der pga. mindre færdsel ville være egnede.
Det ville være forholdsvist let at lave en prøveordning i f.eks. Odense. Man kunne bl.a. måle påstrømforbrug, ventetid, antal uheld, antal trafikanter mv. Herudfra kunne man danne sig et overblikover, om det var en god løsning. Samtidigt skulle der stilles info tavler op, der bekendtgjorde, at der varen prøveordning med lyskrydset.
Nu er denne ide jo ikke ny, idet der i næsten samtlige lande i EU findes en lignende ordning. Det ersamtidigt så simpelt, at folk nok skal regne ud, hvordan de skal forholde sig i krydset.Det ser man jo allerede nu, når et lyskryds er gået i sort. Så bliver trafikken afvikletbemærkelsesværdigt let, uden problemer og hurtigt.Jeg håber at i ville tage mit forslag op til seriøs drøftelse og lade en forsøgsordning gennemføre.- På trods af en kommende valgkamp :o)MvhMads Kristiansen