Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 417
Offentligt
LuftfartshusetBox 744Ellebjergvej 502450 København SVTelefon + 45 3618 6000Direkte + 45 3618 6288Fax + 45 3618 6001[email protected]www.trafikstyrelsen.dkNotatDato 27. juli 2011J. nr. 07-0052-0001
Statusrapport vedr. SAS´ureglementerede flyvninger
Transportministeren afgav den 18. oktober 2010 en redegørelse til Statsrevisorerne om denfortsatte behandling af Statsrevisorernes beretning nr. 12/2006 om tilsynet med luftfarten.Rigsrevisionen har efterfølgende udarbejdet et notat af 17. november 2010 til Statsreviso-rerne, hvori Rigsrevisionen kommenterer ministerens redegørelse.Det fremgår af Rigsrevisionens notat, Afsnit V, at Rigsrevisor ” finder det tilfredsstillende, attransportministeren umiddelbart har taget en række initiativer, der skal medvirke til at sik-re, at SAS nedbringer antallet af ureglementerede flyvninger væsentligt”, samt at han ”vilfølge udviklingen, indtil Transportministeriet og Trafikstyrelsen, som SLV blev sammenlagtmed pr. 1. november 2010, finder SAS’ håndtering af AD-noter tilfredsstillende.”Af transportministerens redegørelse til Statsrevisorerne fremgår det, at Trafikstyrelsen eranmodet om at følge tæt op på SAS' ureglementerede flyvninger, og at underrette ministe-ren kvartalsvis herom.Der er nedenfor redegjort for den aktuelle status i sagen vedrørende SAS’ ureglementeredeflyvninger samt de initiativer, der er iværksat for at medvirke til at nedbringe antallet heraf.Overskridelse af AD noter.I henhold til statusnotatet, som Trafikstyrelsen udarbejdede ultimo april 2011, er følgendeaktiviteter iværksat i efteråret 2010:Af de kortsigtede initiativer, som umiddelbart blev iværksat for at forbedre kontrollen medoverholdelse af AD noter kan nævnes, at der er indført et system, hvor der ud over denperson, som foretager selve vedligeholdelsesarbejdet, foretages en ”dobbeltkontrol”, hvoren anden person kontrollerer arbejdets udførelse, og signerer herfor.Derudover er der indført endnu en kontrol, hvor arbejdets udførelse kontrolleres i flyetsdokumentation. Dette udføres af det personale, som forestår den faktuelle opdatering afflyets vedligeholdelsesdokumentation. Kontrollen foretages inden flyet frigives til flyvningefter udførelse af AD note vedligeholdelsesarbejder.Al relevant dokumentation vedrørende udførelse af vedligeholdelsesarbejdet sendes derefterumiddelbart til ingeniørfunktionen, som forestår styring af AD note arbejdet. Her kontrolle-
res dokumentation endnu engang, og korrekt opdatering af IT systemer kontrolleres ligele-des.Videre iværksættes AD note vedligeholdelsesarbejder i så god tid i forhold til den i AD notenfastsatte termin for arbejdets udførelse, at hele kontrolprocessen kan gennemføres, førterminen for udførelse af arbejdet er overskredet. Dette medfører, at et fly kan stoppes itide, inden terminen for arbejdets udførelse anført i AD noten overskrides, såfremt der kon-stateres forhold, som skal undersøges nærmere.Trafikstyrelsen har vurderet ovennævnte arbejdsgange, som SAS har iværksat ultimo okto-ber 2010, som tiltag, der umiddelbart vil skabe forbedret sikkerhed mod overskridelse af ADnoter.Til afhjælpning af problemet på længere sigt, har SAS ligeledes omstruktureret organisationog ledelsesstruktur i ingeniørafdelingen. Det er denne afdeling, som i vid udstrækning fore-står styring af udførelse af AD note vedligeholdelsesarbejdet.Yderligere har SAS foretaget en gennemgang af relevante procedurer i relation til, at denorganisation som hidtil har udført vedligeholdelsesopgaverne i SAS, SAS Tech AB, fra januar2011 er tilbageført til SAS konsortiet. Denne tilbageførsel giver den ansvarlige tekniskeledelse i SAS' luftfartsselskab fuld kontrol over alle funktioner i forhold til planlægning såvelsom udførelse af vedligeholdelsesarbejder, der er relateret til AD noter.Yderligere har SAS’ øverste sikkerhedsmæssige ledelse redegjort for iværksættelse af etprojekt, hvor især holdningsbearbejdning og fælles forståelse for selskabets sikkerheds-mæssige arbejde er i højsædet.Ovennævnte tiltag, i tillæg til allerede foretagne tiltag samt Trafikstyrelsens fortsatte løben-de evaluering af de såkaldte AD note styringslister på dansk registrerede fly opereret afSAS, anses som værende tilfredsstillende i forhold til at nedbringe antallet af ureglemente-rede flyvninger.Ud fra en helhedsbetragtning, er det Trafikstyrelsens vurdering, at de tiltag som er iværksatsiden oktober 2010, både af kortsigtet og mere langsigtet karakter, er væsentlige elementertil, at modvirke antallet af fremtidige ureglementerede flyvninger foretaget af SAS.Her lægges på kort sigt især vægt på den meget tætte kontrol SAS har indført i forhold tiludførelse af den enkelte vedligeholdelsesopgave relateret til overholdelse af AD noter.På længer sigt forventes det, at tilbageførsel af den styrende funktion for vedligeholdelses-opgaverne fra SAS Tech AB til konsortiet samt, at selve udførelsen af vedligeholdelsesopga-verne nu ligeledes foretages i regi af konsortiet, vil medføre fuld ledelsesmæssige kontrol afarbejdets planlægning såvel som udførelse, og derved vil have en positiv effekt på korrektudførelse af AD note vedligeholdelsesarbejdet.Ovennævnte vurdering afspejles ligeledes i de løbende møder, som de skandinaviske myn-digheder afholder med SAS deltagelse (OPS udvalget), hvoraf det fremgår, at SAS såvelsom de skandinaviske myndigheder finder de iværksatte tiltag relevante og effektive i ar-bejdet med at reducere antallet af ureglementerede flyvninger.Trafikstyrelsen har i perioden siden oktober 2010 ikke kendskab til nye overskridelser af ADnoter, og anser derfor ikke, at der pt. er behov for at iværksætte yderligere stramninger itilsynet med SAS på dette område.Trafikstyrelsen vil fortsat følge ændringernes effekt tæt, og udarbejde en ny statusrapportultimo oktober 2011.
Side 2 af 3
Tilsynet med SASI forhold til tilsynet med SAS er der imellem de skandinaviske luftfartsmyndigheder indgåetaftaler om ændring af tilsynskonceptet med SAS. Ændringerne er trådt i kraft den 1. januar2011, og indebærer, at Skandinavisk Tilsynskontor (STK) er nedlagt.Derudover er der foretaget revision af den eksisterende aftale om OPS-udvalget, primærtgrundet organisatoriske ændringer hos tilsynsmyndighederne i Sverige og Danmark. Der erligeledes udarbejdet en samarbejdsaftale vedrørende fordelingen af det fremtidige tilsynmed SAS imellem de 3 myndigheder, og om hvorledes dette tilsyn skal foregå.Det fremgår af aftalen, at der imellem de skandinaviske myndigheder foretages en delege-ring af udførelsen af tilsynet med SAS. Ansvaret forbliver fortsat inden for respektive landesmyndigheder.Tilsynet fordeles således, at Transportstyrelsen i Sverige er styrende myndighed for detoperationelle tilsyn (OPS), Luftfartstilsynet i Norge er styrende myndighed for luftfartssel-skabets tekniske godkendelse (Part M), og Trafikstyrelsen i Danmark er styrende myndig-hed for tilsynet med SAS' værkstedsautorisation (Part 145).Der er etableret et samarbejde, hvor der fra alle myndigheders side er fuld indsigt i detforetagne tilsyn, ligesom myndighederne gensidigt deltager i hinandens tilsynsområder irelevant omfang, således at alle har fuldt overblik over tilsynsstatus for SAS.Trafikstyrelsen vil således fremover have tilsvarende dokumentation for tilsynet med SASsom med danske selskaber, der alene er underlagt tilsyn fra Trafikstyrelsen.Alle aftaler vedrørende ovennævnte forhold er godkendt af de 3 landes myndigheder.Det nye tilsynskoncept har nu fungeret i godt ½ år, og anses af myndighederne for at fun-gere tilfredsstillende. Der er fortsat mindre detaljer som skal justeres på plads, men over-ordnet set fungerer det nye tilsynskoncept sikkerhedsmæssigt tilfredsstillende.
Side 3 af 3