Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 399
Offentligt
Notat
Afrapportering Fjern- og Regionaltog, 1. kvartal 2011
1.
Antallet af rejser
I 1. kvartal 2011 blev der foretaget ca. 12 mio. rejser med DSB's fjern- og regionaltog.Dette er en stigning på 2,5 % i forhold til samme kvartal i 2010.Figur 1:Antal rejser pr. kvartal i 2009, 2010 og 201120,018,016,014,0Mio. rejser12,010,08,06,04,02,00,000kv9artal23.00kv9artal24.00kv9artal21.00kv9artal22.01kv0artal23.01kv0artal24.01kv0artal21.01kv0artal2011kvartal2DSBSølvgade 40DK-1349 København K25. maj 2011
Koncernsekretariat &Jura
2.
I bilag 1 sammenholdes oplysninger om antallet af kørte tog på de strækningsafsnit,der nævnes i kontrakten mellem Transportministeriet og DSB om fjern- og regio-naltog udført som offentlig servicetrafik i perioden 2005-2014, med trafikerings-planen. Der er enkelte strækningsafsnit hvor planen afviger med mere end 5 pct.-pointfra kravene i trafikkontrakten. I tabel 1 herunder beskrives årsagen til disse afvigelser:Tabel 1:Årsager til, at planen på udvalgte strækningsafsnit afviger mere end 5 pct.-point fra trafikkontrakten i 1. kvartal 2011StrækningKøbenhavn H – Københavns lufthavnRoskilde – BorupBorup - RingstedVejle - HerningKøbenhavn - PadborgAfvigelseAfvigelsen fra den planlagte produktion er et resultat afsnevejret i januar måned, hvor driftsledelsen ibestræbelserne på at skabe en robust køreplan valgteaf aflyse udvalgte tog. Ligeledes påvirker fejl påsikringsanlæg og spor den afviklede trafik.
1.
Antallet af kørte tog på de i trafikkontraktens bilag 1 nævnte stræknings-afsnit i forhold til Trafikeringsplanens krav herom
2.
3.
Erstatningskørsel med bus
Side 2/9
Erstatningskørsel med bus opdeles i driftsforstyrrelser og planlagte driftsændringer.I figur 2 og 3 er omfanget af erstatningskørsel vist for hvert kvartal i 2009, 2010 og2011.Omfanget af ikke-planlagt erstatningskørsel udgjorde i 1. kvartal 2011 12.363timer.Omfanget af den planlagte buskørsel er vist i figur 3 og udgør i alt 7.028 timer.Figur 2:Buskørsel i 2009, 2010 og 2011i forbindelse med driftsforstyrrelser(ikke-planlagte)16000140001200035000
25. maj 2011
Figur 3:Buskørsel i 2009, 2010 og2011 i forbindelse med plan-lagte ændringer500004500040000
10000800060004000
200920102011
3000025000200001500010000
200920102011
200001. kvart al 2. kvart al 3. kvart al 4. kvart al
500001. kvart al 2. kvart al 3. kvart al 4. kvart al
4.
Regularitet
Regularitet er udtryk for, hvor stor en andel af den afviklede togtrafik, som ankommerrettidigt.Af nedenstående figur 4 fremgår det, at 90,5 pct. af togene i 1. kvartal 2011 totalt seter rettidige inden for intervallet 0 - 5.59. Rettidigheden er beregnet på baggrund af272.632 ankomster, hvoraf 25.835 var forsinkede. Inden for intervallet 0 - 4.59 var88,6 pct. af togene rettidige i 1. kvartal 2011, jf. figur 5.Fjern- og regionaltogs regularitetsmål er for 2011 aftalt til 90,2 % indenfor intervallet0 – 5:59, hvorfor målsætningen er opfyldt i 1. kvartal 2011.Figur 4:Regularitet hele landet1. kvartal 2011, 0-5.59For si nkedea n k o ms t e r9, 5%
Figur 5:Regularitet hele landet1. kvartal 2011, 0-4.59
For s i nk e dea n k o ms t e r11, 4%
R et t i di gea n k o ms t e r90,5%
R et t i di gea n k o ms t e r88, 6%
Regulariteten i 1. kvartal 2011 var påvirket væsentligt af hårdt vintervejr i januarmåned.Som det fremgår af tabel 2 nedenfor var regulariteten på trods af januarvejret, megetflot i Vesttrafikken i 1. kvartal 2011; Østtrafikken levede ligeledes op til kravet itrafikkontrakten. Hårdest ramt blev fjerntrafikken som endte med en regularitet på87,8 pct., hvilket dog er en væsentlig forbedring i forhold til vintermånederne islutningen af 2010.Tabel 2:Regularitet 1. kvartal 2011 (rettidige tog = 0 - 5,59 min)
Side 3/9
25. maj 2011
Hele landetFjerntrafikØstVest
Antal ankomster272.632135.78787.19855.950
Heraf forsinkede25.83516.5188.3792.138
Regularitet90,5%87,8%90,4%96,2%
5.
Pålidelighed
Pålideligheden er udtryk for forholdet mellem den planlagte trafik og antallet af aflys-ninger.Opgørelsen af pålidelighed er behæftet med usikkerhed. Det skyldes blandt andet, atBanedanmark ikke har fået oprettet de nødvendige koder til registrering af deplanlagte aflysninger ved sporarbejder. Derfor har DSB fastsat en procedure, somsikrer, at rettidigt varslede aflysninger registreres, så de efterfølgende kandokumenteres. Samtidig annonceres aflysninger via nedenstående medier:ƒ
På stationen:På internettet:
ƒ
ƒ
På Tekst TV
Der gemmes specifik dokumentation for,at opslag på stationer er sket.Trafikken til rejseplanlæggeren loggeselektronisk og lagres, så den er lettilgængelig.DR TTVs side 440 logges elektroniskflere gange i døgnet.
Pålideligheden i 1. kvartal 2011 var på 98,1 pct. hvilket er en stigning på 0,9 pct.-point i forhold til 4. kvartal 2010.Tabel 3:Pålidelighed 1. kvartal 2011
Planlagte ankomsterUdførte ankomsterAflyste ankomster i altRettidige aflysningerUrettidige aflysningerPålidelighed
287.435278.9368.4993.5794.92098,1%
6.
Andele af forsinkelser
Side 4/9
I figur 6 herunder vises forsinkelserne i 1. kvartal 2011 opdelt efter, om de erforårsaget af DSB, Banedanmark eller eksterne forhold.I 1. kvartal 2011 forårsagede DSB 36,4 pct. af forsinkelserne i hele landet hvilket er etfald på 4,4 pct.-point i forhold til 4. kvartal 2010. DSBs andel af forsinkelserne varjævnt geografisk fordelt, og bedst i fjerntrafikken. DSB forårsagede 33,5 pct. ifjerntrafikken, 38,4 pct. i den sjællandske regionaltrafik og 38,2 pct. i den fynsk/jyskeregionaltrafik.
25. maj 2011
Figur 6:Andele af forsinkelser i 1. kvartal 2011100%90%80%70%60%50%40%30%20%10%0%regionaltrafiklandetikFjerntraftrafik
Eksterne forholdBanedanmarkDSB
regionalskJysk/ fy
Hele
7.
DSB’s og Banedanmarks andele af forsinkelser i forhold til regulariteten ogopgjort efter stationsankomster 0 - 5.59 min.
Der er for 2011 indgået ny operatørkontrakt mellem Banedanmark og DSB hvori derbl.a. er foretaget ændringer i den tilladte fordeling af forsinkelseshændelser.Under forudsætning af, at Banedanmark skal overholde en målsætning forkanalregulariteten på 96,5 % og DSB’s målsætning for produktregulariteten er 90,2 %medfører dette en fordeling af den tilladte irregularitet til Banedanmark, DSB ogeksterne forhold på henholdsvis 3,5, 5,3 og 1 pct.-point.I figur 7 er den tilladte fordeling af irregulariteten vist med grønt. Ligeledes er det vist,at DSB i 1. kvartal 2011 var ansvarlig for forsinkelse af 3,3 pct. af de gennemførte tog,eksterne forhold var ansvarlig for 2,4 pct. og Banedanmark var ansvarlig forforsinkelse af 3,8 pct. af de gennemførte tog.
Sjæ
lland
nsk
Side 5/9
25. maj 2011
Figur 7:DSB og Banedanmarks andele i forsinkelser i forhold til regulariteten opgjortefter stationsankomster 0 - 5.59 min.6,0
5,0
4,0
3,0
Mål jf. infrastrukturkontrakt1. kvartal 2011
2,0
1,0
0,0DSBBanedanmarkEksterne forhold
8.
Aflysninger
I trafikkontrakten skelnes mellem rettidigt og urettidigt varslede aflysninger. Enaflysning er rettidig, hvis den varsles senest 72 timer før planlagt afgang. I figur 8 viseshel- og delaflysninger. I 1. kvartal 2011 var der i alt 4.204 helaflysninger fordelt på3.471 varslet senest 72 timer før planlagt afgang, og 733 varslet mindre end 72 timerfør planlagt afgang. Der var 2.460 delaflysninger fordelt på 1.134 varslet senest 72timer før planlagt afgang, og 1.326 varslet mindre end 72 timer før planlagt afgang.Figur 8:Aflysninger fordelt på kvartaler i 2010 og 201140003500300025002000150010005000Helaflysninger,>72 timer førplanlagt afgangDelaflysninger,>72 timer førplanlagt afgangHelaflysninger,<72 timer førplanlagt afgangDelaflysninger,<72 timer førplanlagt afgang1. kvartal 20102. kvartal 20103. kvartal 20104. kvartal 20101. kvartal 2011
Side 6/9
25. maj 2011
9.
Belægningsprocent
DSB tilrettelægger togproduktionen således, at alle passagerer kan få siddeplads(belægning < 100 pct.) ved 90 pct. af togafgangene i myldretiden og i 95 pct. af deøvrige togafgange i det omfang, at materielbeholdningen tillader det.DSB har indsat det til rådighed værende materiel.I bilag 2 er andelen af togafgange i og uden for myldretiden på defineredestrækningsafsnit med en belægningsprocent over 100 fremhævet. Endvidere visesandelen af tog med en belægningsprocent over 100 på henholdsvis DSB 1’, standardog på tog hvor både DSB 1´ og standard var overbelagt. I tabel 4 knyttes enforklaring til de strækningsafsnit, for hvilke af de kontraktfastsatte krav ikke eropfyldt i 1. kvartal 2011.Tabel 4:Forklaring til de strækningsafsnit, for hvilke kravene ikke er opfyldt i 1.kvartal 2011StrækningKøbenhavn H – Roskilde,Roskilde – Borup, Borup –Ringsted, Ringsted – Slagelse,Slagelse – Odense, Odense –Middelfart, Middelfart –Fredericia, Fredericia – Vejle ogVejle – ÅrhusForklaringAntallet af overbelagte tog skyldes bl.a. en stærkt forøgetpassagertilvækst, samt at havarier (brændte IR4-tog) harreduceret mængden af materiel til rådighed og dermedpassagerkapaciteten. Alt til rådighed værende materiel erindsat.
Side 7/9
25. maj 2011
Bilag 1:Antallet af kørte tog pr. strækningsafsnit.
1. kvartal 2011Strækning
København H - Khb LufthavnKøbenhavn H - RoskildeRoskilde - KøgeKøge - HaslevHaslev - NæstvedRoskilde - HolbækHolbæk - KalundborgRoskilde - BorupBorup - RingstedRingsted - NæstvedNæstved - VordingborgVordingborg - Nykøbing FNykøbing F - Rødby FRingsted - SlagelseSlagelse - OdenseOdense - MiddelfartMiddelfart - FredericiaFredericia - VejleVejle - Århus HÅrhus H - SkørpingSkørping - AalborgAalborg - LindholmLindholm - HjørringHjørring - FrederikshavnFredericia - KoldingMiddelfart - KoldingKolding - EsbjergKolding - TinglevTinglev - SønderborgTinglev - PadborgVejle - HerningHerning - HolstebroHolstebro - StruerOdense - RingeRinge - SvendborgÅrhus H - HornsletHornslet - RyomgårdRyomgård - GrenaaKøbenhavn H - YstadÅrhus H - StruerStruer - ThistedTrafikkontrakt RealiseretRealiseretift. planTrafikkontrakt
År til datoRealiseretRealiseret ift. plan
6.04229.1115.1845.1845.1845.7863.99420.86320.8636.2456.2456.2451.55210.69010.72814.00710.97514.70710.5116.4748.26692404146414666313098637239371954227836864070394291245668565234023402310386360
5.28727.8255.2225.2275.2285.6343.94819.30419.2276.1256.1386.1391.52310.27710.23513.50810.45514.31410.1406.4328.18590854105409765623121634839621861225434334022391790215609559033613327343383357
87,5%95,6%100,7%100,8%100,8%97,4%98,8%92,5%92,2%98,1%98,3%98,3%98,1%96,1%95,4%96,4%95,3%97,3%96,5%99,4%99,0%98,3%99,0%98,8%99,0%100,7%99,6%100,6%95,2%98,9%93,1%98,8%99,4%98,9%99,0%98,9%98,8%97,8%110,6%99,2%99,2%
6.04229.1115.1845.1845.1845.7863.99420.86320.8636.2456.2456.2451.55210.69010.72814.00710.97514.70710.5116.4748.26692404146414666313098637239371954227836864070394291245668565234023402310386360
5.28727.8255.2225.2275.2285.6343.94819.30419.2276.1256.1386.1391.52310.27710.23513.50810.45514.31410.1406.4328.18590854105409765623121634839621861225434334022391790215609559033613327343383357
87,5%95,6%100,7%100,8%100,8%97,4%98,8%92,5%92,2%98,1%98,3%98,3%98,1%96,1%95,4%96,4%95,3%97,3%96,5%99,4%99,0%98,3%99,0%98,8%99,0%100,7%99,6%100,6%95,2%98,9%93,1%98,8%99,4%98,9%99,0%98,9%98,8%97,8%110,6%99,2%99,2%
København - Padborg
180
158
87,8%
180
158
Side87,8%8/9
25. maj 2011
Bilag 2:Belægningsprocent (andel tog med belægning > 100)Myldretid man-fre 7-9 og 15-17Øvrig tidStandard0,10%5,80%0,20%0,10%0,10%2,20%0,40%6,00%6,00%2,90%0,70%0,70%0,80%7,90%4,10%2,20%2,50%3,20%4,00%1,00%0,70%0,40%0,40%0,00%0,70%1,40%0,40%1,00%0,00%0,10%2,70%0,30%0,00%0,00%0,00%0,30%0,00%0,00%0,00%0,30%0,00%1'+Standard0,10%3,80%0,20%0,10%0,10%1,30%0,20%4,00%4,00%1,40%0,30%0,30%0,20%5,50%2,80%1,60%1,90%2,20%2,60%0,50%0,30%0,30%0,20%0,00%0,30%0,90%0,20%0,50%0,00%0,10%1,90%0,10%0,00%0,00%0,00%0,30%0,00%0,00%0,00%0,10%0,00%
Strækning
København H - KøbenhavnLufthavnKøbenhavn H - RoskildeRoskilde - KøgeKøge - HaslevHaslev - NæstvedRoskilde - HolbækHolbæk - KalundborgRoskilde - BorupBorup - RingstedRingsted - NæstvedNæstved - VordingborgVordingborg - Nykøbing FNykøbing F - Rødby FRingsted - SlagelseSlagelse - OdenseOdense - MiddelfartMiddelfart - FredericiaFredericia - VejleVejle - Århus HÅrhus H - SkørpingSkørping - AalborgAalborg - LindholmLindholm - HjørringHjørring - FrederikshavnFredericia - KoldingMiddelfart - KoldingKolding - EsbjergKolding - TinglevTinglev - SønderborgTinglev - PadborgVejle - HerningHerning - HolstebroHolstebro - StruerOdense - RingeRinge - SvendborgÅrhus H - HornsletHornslet - RyomgårdRyomgård - GrenaaKøbenhavn H - YstadÅrhus H - StruerStruer - Thisted
1'0,50%5,60%0,00%0,00%0,00%0,10%0,00%10,00%10,00%0,00%0,00%0,00%0,00%22,80%11,90%14,70%19,40%10,90%11,60%0,20%0,10%0,00%0,00%0,00%0,00%0,20%0,30%0,00%0,00%0,00%0,20%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%
Standard 1'+Standard 1'0,50%20,00%1,90%1,30%1,30%5,50%0,50%15,50%15,50%9,40%1,50%1,50%1,50%17,80%5,20%4,10%4,50%4,40%9,00%5,60%4,90%1,40%1,20%0,10%3,40%1,40%2,80%1,40%0,00%0,20%3,50%1,40%0,00%1,20%1,80%3,20%0,00%0,00%0,00%0,00%0,50%0,50% 0,00%15,40% 2,30%1,90% 0,00%1,30% 0,00%1,30% 0,00%4,20% 0,00%0,20% 0,00%12,80% 2,50%12,80% 2,50%5,00% 0,00%0,70% 0,00%0,70% 0,00%0,50% 0,00%16,40% 3,90%4,90% 1,80%3,90% 2,10%4,50% 2,50%3,70% 1,60%7,00% 3,30%3,00% 0,00%1,90% 0,00%1,20% 0,00%0,90% 0,00%0,10% 0,10%1,70% 0,00%0,60% 1,20%1,90% 0,30%0,90% 0,00%0,00% 0,10%0,00% 0,10%3,00% 0,00%1,10% 0,20%0,00% 0,00%1,20% 0,00%1,80% 0,00%3,70% 0,00%0,00% 0,00%0,00% 0,00%0,00% 0,00%0,00% 0,20%0,00% 0,00%
Total
5,50%
6,90%
5,50% 1,20%
2,60%
Side 9/91,70%25. maj 2011