Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 399
Offentligt
1018892_0001.png
1018892_0002.png
1018892_0003.png
1018892_0004.png
Notat
TransportministerietCenter for kollektiv trafikFrederiksholms Kanal 27 f1220 Kbh
Afrapportering S-tog 1. kvartal 20111.Antallet af rejserKoncernsekretariat &Jura
I 1. kvartal 2011 var der 25,3 mio. rejser på S-banen, hvilket er en stigning på 1,7 mio.rejser i forhold til samme periode sidste år, og fortsætter den positive udviklingigennem de seneste år.Figur 1:Antal rejser pr. kvartal i 2008 til 2011 (mio.)2725Antal rejser (mio.)23211917151. kvartal2. kvartal3. kvartal4. kvartal
25. maj 2011
DSBSølvgade 40DK-1349 København K2008200920102011
Mobil 24 68 67 76[email protected]www.dsb.dk
2.
Antallet af præsterede personkilometer
På S-banen blev der i 1. kvartal 2011 præsteret 304,1 mio. personkilometer, hvilketligeledes er en væsentlig stigning i forhold til samme periode sidste år, hvor der blevpræsteret 281,1 mio. personkilometer.Figur 2:Antal præsterede personkilometer pr. kvartal i 2008 til 2011 (mio.)320Præsterede personkm (mio.)3103002902802702602502402302201. kvartal2. kvartal3. kvartal4. kvartal2008200920102011
3.
Antallet af kørte tog på de i bilag 1 nævnte strækningsafsnit i forhold tiltrafikeringsplanens krav herom
Side 2/4
I bilag 1 og 2 sammenholdes oplysninger om antallet af kørte tog på de stræknings-afsnit, der nævnes i bilag 1 i kontrakten mellem Transportministeriet og DSB S-tog a/som S-togstrafikken udført som offentlig service i perioden 2005-2014. Bilag 1vedrører hverdage og bilag 2 vedrører lørdage og søndage.Tabellerne viser kolonnerne ”TRM”, ”Plan” og ”Faktisk”.TRM er den trafik, som er angivet i trafikeringsplanen.Plan er den trafik, der planlægges gennemført, når der tages højde for publiceredesærkøreplaner i forbindelse med planlagte infrastrukturarbejder.Faktisk er den gennemførte trafik, når der tillige tages højde for uplanlagteaflysninger.Af bilag 1 og 2 fremgår det, at den planlagte og gennemførte trafik i 1. kvartal 2011 ialt væsentlighed har svaret til den trafik, der er planlagt.
25. maj 2011
4.
Erstatningskørsel med bus
Erstatningskørsel med bus opdeles i driftsforstyrrelser og planlagte driftsændringer.I figur 3 og 4 er omfanget af erstatningskørsel vist for alle kvartaler 2008 til 2011.Den ikke-planlagte erstatningskørsel med bus fremgår af figur 3. Omfanget udgjorde50 timer i 1. kvartal 2011.I figur 4 vises erstatningskørslen i forbindelse med planlagte driftsændringer.Omfanget udgjorde 195 timer i 1. kvartal 2011.Figur 3:Buskørsel i forbindelse meddriftsforstyrrelser (ikke-planlagte)60504030201001. kvartal2. kvartal3. kvartal4. kvartal
Figur 4:Buskørsel i forbindelsemed planlagte driftsændringer2000180016001400
2008200920102011
1200100080060040020001. kvartal2. kvartal3. kvartal4. kvartal
2008200920102011
5.
Regularitet
Side 3/4
Regularitet er udtryk for, hvor stor en andel af den afviklede togtrafik, som ankommerrettidigt.Figur 5:Regularitet for S-banen i 1. kvartal 2011Forsinkedeankomster4,5%
25. maj 2011
Rettidige ankomsterForsinkede ankomsterRettidigeankomster95,5%
Som det fremgår af figur 5, var regulariteten 95,5 pct. på S-banen i 1. kvartal 2011.Større enkelthændelser/-ulykker fremgår af tabel 1 herunder.Tabel 1:Større regularitetspåvirkninger i 1. kvartal 2011
Dato03 - 06.0108.0114.0119.0119.0127.0108.0209.0223.0203.0309.0323.03
StedS-banenNordhavnØsterportHolte-AllerødØsterportKøbenhavn HS-banenKarlslundeHolteØsterportSvanemøllenNordhavn
ÅrsagDiverse vinterproblemerSignalfejlSignalfejlSignalfejlMaterielfejlSignalfejlStormvejrKøreledningsnedfaldHærværk/tyveri af kablerPolitiets arbejderSignalfejlMaterielfejl
Antaltog488246129235154191514333211128219265
Øvrig påvirkningAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækninger
6.
Pålidelighed
Pålideligheden er udtryk for forholdet mellem den planlagte trafik og antallet af aflys-ninger. Som det fremgår af tabel 2 var pålideligheden 97,7 pct. i 1. kvartal 2011.Det bemærkes at rettidigt varslede aflysninger for DSB S-tog ofte er små i forhold tilde urettidigt varslede aflysninger. Dette skyldes at planlagte stationsankomsterløbende korrigeres som følge af planlagte infrastrukturarbejder.
Tabel 2:Pålidelighed på S-banen 1. kvartal 2011
Side 4/4
1. kvartal 2011ÅTD
PlanlagteRettidigt varsledestationsankomsteraflysninger2.177.38502.177.3850
Urettidigt varsledeaflysninger50.73650.736
Pålidelighed25. maj 201197,797,7
7.
DSB S-tog a/s's og Banedanmarks andele i forsinkelser i forhold tilregulariteten opgjort efter stationsankomster
I figur 6, hvor fordelingen af irregulariteten er vist, fremgår det, at DSB S-tog a/s i 1.kvartal 2011 var ansvarlig for forsinkelsen af 2,3 pct. af den afviklede trafik.Figur 6:DSB S-tog a/s og Banedanmarks andele af forsinkelser i forhold tilregulariteten opgjort efter stationsankomster 0 - 2.29 min.2,5
2,0
1,5
1. kvt 20112. kvt 20113. kvt 2011
1,0
4. kvt 2011
0,5
0,0DSBBanedanmarkUdefra