Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 388
Offentligt
1015582_0001.png
1015582_0002.png
WORK IN PROGRESSMemo23. Juni 2011
Præcisering af anvendelsen af ordet “bom” i Femern A/S’ notat om kontrolområderI Femern A/S notat om tyske krav til kontrolområder i forbindelse med den faste FemernBælt-forbindelse, som er oversendt til Folketingets Trafikudvalg 21. juni, fremgår det, at detyske myndigheder har stillet krav om at”Der skal opstilles de nødvendige skilte og bommetil sikker regulering af trafikken under en stikprøvekontrol”.Dette er ikke en ordret gengivelse af de krav, som Femern A/S har modtaget skriftligt fra detyske myndigheder, men er Femern A/S forsøg på at opsummere indholdet af kravene påen kort og forståelig måde.Til brug for en sikker regulering af trafikken under en stikprøvekontrol er der i de tyskemyndigheders henvendelse til Femern A/S omtalt følgende elementer (Femern A/S’ over-sættelse. Der henvises til bilag for de tyske formuleringer):Tekniske foranstaltninger med henblik på at gøre det muligt at vende på motorveje oglignende veje, fx ved anvendelse af aftagelige autoværn eller fjernbetjent rulleport.Fast installerede dreje- og foldeskilte eller overgangsanlæg ved motorveje og motortra-fikveje.Fartregulering (fortrinsvis elektronisk), evt. med angivelse af årsag (”politi-” eller ”græn-sekontrol”)Permanent lyssignal til afspærring og reducering af køresporene (fortrinsvis som portalover kørebanen)(nød)stoppestedslomme tæt på grænseskellet (forudgående anmeldelse af køretøjer,der bør kontrolleres).Som det fremgår, er der ikke eksplicit stillet krav om bomme til trafikreguleringen.Femern A/S skal derfor beklage, hvis selskabets opsummering af de tyske krav til tekniskeforanstaltninger til afviklingen af trafikken i forbindelse med en stikprøvekontrol med ordene”nødvendige skilte og bomme”har givet anledning til misforståelser.Femern A/S skal i den forbindelse understrege, at selskabet på intet tidspunkt har talt omgrænsebomme.Selskabet skal endvidere understrege, at bomme er et helt gængs redskabtil brug for regulering af trafikken. Bomanlæg indgår således flere steder i skitseprojektet tilden faste Femern Bælt forbindelse. Fx vil der være bomme ved indkørslen til tunnelen, somkan bruges i tilfælde af en lukning af et trafikrør, ligesom bomme påtænkes anvendt bådepå tysk og dansk side til at hindre offentlighedens adgang til kontrolområderne, når de ikkeer i brug.
Page 1/2
Femern A/S
Ref.
Doc.
BilagHer følger på tysk, de tyske myndigheders krav til en sikker regulering af trafikken under enstikprøvekontrol, som Femern A/S har opsummeret med formuleringen ”nødvendigeskilteog bomme til sikker regulering af trafikken under en stikprøvekontrol”technische Vorkehrungen zur Ermöglichung von Wendevorgängen auf Autobahnen undvergleichbaren Straßenfest installierte Dreh- und Klappbeschilderungen bzw. Überleiteinrichtungen anAutobahnen und SchnellstraßenGeschwindigkeitstrichter (vorzugsweise elektronisch); ggf. mit Anzeige des Grundes(„Polizei-“ oder „Grenzkontrolle“)Dauerlichtzeichen zum Sperren und Reduzieren der Fahrstreifen (vorzugsweise alsBrücke über die Fahrbahn)(Not-) Haltebucht in der Nähe der Grenzlinie (Vormeldung von kontrollrelevanten Fahr-zeugen).Weiterhin sollte eine Wendemöglichkeit geschaffen werden. Diese dient dazu, diegrenzpolizeiliche Maßnahme der Zurückweisung bzw. Abweisung (bei Fahrzeugen)durchzusetzen. Zum einen können abmontierbare Leitplanken, zum anderen kann einRolltor (Fernbedienung) verbaut werden
Page 2/2
Femern A/S
Ref.Doc.