Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 385
Offentligt
Nørrebrogade 39, 1. tv., 2200 København N
www.baeredygtigtrafik.dk
Bagsværd, 10. juni 2011
Til Folketingets Trafikudvalg
Vedrørende: ”Tølløsebanen”
Høng-Tølløse-banen (i daglig tale Tølløsebanen eller HTJ) betjener som lokal jernbane iVestsjælland og Midtsjælland en stribe bysamfund og stationsbyer nord for Slagelse, Sorø ogRingsted. Banen er samtidig en transitstrækning i den forstand, at den skaber forbindelse mellemde større byer Slagelse og Holbæk på DSB-nettet.Vi har fra Rådet for Bæredygtig Trafiks side hæftet os ved, at der i lokalpressen i Vestsjælland harværet bragt artikler om Tølløsebanens "dødskamp", og at regionspolitikere åbenbart taler om at"give banen" en sidste chance. Vi finder det imidlertid meget betænkeligt, at en række politikere,busadministratorer m.fl. fokuserer på nogle midlertidige stagnationstendenser i tallene for banensbenyttelse og er begyndt at udtale sig kritisk om banens overlevelse. Vores indtryk er, at mansimpelt hen er begyndt at tale en krise op, man er godt i gang med at accelerere enselvopfyldende profeti. Og helt uden grund, for med omkring en halv million passagerer årligt erTølløse-banen jo ikke ligefrem den svagest belagte lokalbane i Danmark i henseende tilpassagervolumen.Tølløsebanen, HTJ, er en vital og umistelig del af det kollektive trafiksystem i Vestsjælland.Banebetjeningen via HTJ byder på kapacitetsmæssige fordele og giver sikkerhed for kontinuitet(hvis, vel at mærke, regionspolitikerne lever op til deres ansvar og viderefører banen). Busruter,derimod, er flygtige størrelser, der kan nedlægges og udtyndes fra den ene dag til den anden, efteren hastig beslutning i et trafikselskab - det er der jo desværre masser af eksempler på overalt ilandet. Man taler ligefrem om bussernesdødsspiral.Man skal imidlertid ikke være blind for, at der kan foreligge en interessemodsætning mellemtogdrift i regi af selskabet Regionstog på den ene side og businteresser, sådan som de øjensynligtvaretages og eksponeres af Movia. Desværre kan man frygte, at centrale kræfter i Movia vil af medHTJ for at kunne satse på busdrift fuldt ud.Det er naturligvis helt uholdbart, at buslinjer undergraver banens passagergrundlag, og man måderfor appellere til regionen, Movia m.fl. om at få etableret en hensigtsmæssig arbejdsdelingmellem lokalbanens togdrift og lokale og regionale busser drevet i Movia-regi. En del afforklaringen på den svagt faldende passagermængde på HTJ kan nemlig være at finde i den
1
omstændighed, at Movia har indsat busruten 420R mellem Slagelse og Holbæk via Dianalund. HTJhar således i flere år har kæmpet mod buslinjer, der tager passagerer fra toget. Opgaven måderfor være at sikre en bedre koordinering og en bedre udnyttelse af ressourcerne samlet set, ogdette vil bl.a. indebære, at man får tyndet ud i Movias parallelbusser. Problematisk er det således,at Movia ikke har taget HTJ med i R-nettet men har oprettet parallelbuslinjer samt linje 420 RSlagelse-Holbæk, som tager toppen af HTJs transitpassagerer. Fra Regionens og Movias side børman kunne finde ud af at tilrettelægge trafikbetjeningen i området, således at HTJ ikke får unfairkonkurrence fra R-busser. Noget tyder således på, at Movias direktion skal holdes ifrakkeskøderne. For planlæggerne i HTJ, Regionstog og andre involverede instanser må derdesuden ligge en opgave i nedbringe antallet af togskift i Tølløse og at reducere overgangstidernepå Tølløse station (ved togskift). Det må heller ikke overses, at mange togbuskørsler p.g.a.igangværende arbejder med opgraderingen af banen til højere hastighed kan give midlertidigefrafald i antal passagerer, og at passagernedgange som følge af denne type arbejder på banen vilkunne aflæses i passagerstatistikken. Men når infrastrukturarbejderne er afsluttet, og banen erblevet opgraderet til højere hastighed, og når der foreligger en ny og forbedret køreplan, burdeder være lagt et grundlag for at stabilisere passagertallet og sikre fremgang i antallet af rejsendepå HTJ.Vigtigt er det derfor at slå koldt vand i blodet og undgå forhastede og uholdbare dispositioner iRegionsrådet. Pressens panikagtige retorik virker helt malplaceret, og hovedbudskabetforekommer højst besynderligt. Først ofrer man store summer på en opgradering af hastighedenog på forbedringer af faciliteterne på standsningsstederne, og man har samtidig indsat nyekomfortable LINT-togsæt på strækningen, og så lægges der op til, at man herefter måske vil lukkebanen. Resultatet vil - hvis man skulle vælge at slå ind på denne fatale kurs - være et enormtressourcespild og misbrug af offentlige midler. Kort sagt, Regionsrådet bør komme til fornuft oghelt opgive nedlæggelsesdagsordenen. Formentlig vil det vise sig, når man studererpassagertallene efter ibrugtagelsen af en HTJ-strækning, der er klargjort til højere hastighed, ognår der er foretaget køreplansomlægning i forbindelse hermed, at den fremtidigepassagerudvikling vil kunne imødeses med optimisme.For det handler altså også om fremtiden, om (Vest)Sjælland anno 2030 fx, hvor priser påbrændstof og energi kan være meget høje, og hvor transportmæssig omstilling efter alt at dømmevil være kommet på dagsordenen i meget større omfang end nu. Og hvor klimaudfordringerne ihvert fald ikke vil være mindre presserende end nu. Og er en bane først blevet nedlagt, vil denaldrig blive genåbnet. Det viser al erfaring. Og stensikkert er det i hvert fald, at enbanenedlæggelse ikke vil gavne lokalsamfundene langs med HTJ.På Kollektiv Trafikforums konference i Roskilde var der under paneldebatten på andendagen, den5. maj, positive tilkendegivelser fra flere af de deltagende trafikordførere vedr. lokalbanerneseksistens. Undertegnede var blandt tilhørerne og noterede bl.a. støtte fra Kristian Pihl Lorentzenpå dette punkt, idet Kristian Pihl Lorentzen med eftertryk anførte, at der ikke skal nedlæggesprivatbaner/lokalbaner i Danmark. Kim Christiansen talte ligeledes varmt for små baners mission,fremhævede med henvisning til Vestjylland hensynet til at opretholde baner i områder, hvor derikke bor så mange mennesker, og luftede sine tanker om, at de lokale baner (privatbanerne) skallægges ind under staten. Vi støtter, fra Rådet for Bæredygtig Trafiks side, selvklart dissemarkeringer.
2
Vi vil endvidere henvise til det visionsforslag for Sjælland,Strukturbillede 2030,der er udarbejdet iRegion Sjællands regi og som har bæredygtig udvikling og reduktion af udledning af CO2 fratransport som omdrejningspunkt; der opereres i denne plan med en kategorisering af byerne påSjælland i A-, B-, C- og D-byer. C-byerne er mindre byer som fx Havdrup, Stege og Præstø, som doghar flere lokale arbejdspladser. Tølløsebanen har ifølge denne opdeling tre byer i gruppe C, ogTølløse selv regnes som B-by. Men banen forbinder derudover to helt centrale byer på Sjælland,nemlig Slagelse og Holbæk, der begge er klassificeret som A-byer.I trafikforskernes og trafikplanlæggernes fagmiljøer opererer man med "skinnefaktoren", dvs. detforhold at passagererne er lettere at lokke over i skinnebårne transportmidler, eksempelvisletbaner, sporvogne og metro. Dette gælder naturligvis også for lokalbaner med hyppige afgange,rimelige køretider, ordentlig køreplans- og trafikinformation og gode muligheder for omstigning(korte ventetider). De fleste lokalbaner i Danmark har passagertilvækst lige for tiden.Det lykkedes efter en kæmpeindsats med deltagelse af behjertede og klartskuende regions- oglokalpolitikere, engagerede landspolitikere, trafikpolitiske græsrødder, NGO'er ogfagforeningstilknyttede personer m.m. at gennemføre en spektakulær redningsaktion forVestbanen(Varde-Nørre Nebel). Nu nærmer stormvejret sig åbenbart Sjælland, og nu er detbanedriften på strækningen Slagelse-Høng-Tølløse-(Holbæk), der er kommet i farezonen. Vi måforhindre en helt uacceptabel banenedlæggelse på Sjælland. Tiden er ikke til fjernelse aflokalbaner på Sjælland og amputering af en skinneinfrastruktur, som bliver stadig vigtigere atbevare. Vi må simpelt hen have skabt ro om lokalbanerne, og vi må have dem fremtidssikret, evt. ikraft af en statsovertagelse i en eller anden form.Vores råd og henstilling er derfor: Drop planerne og giv i stedet for banen den fornødne tid til atfuldføre opgraderingen og omstillingen. Vores appel gælder naturligvis i første række politikerne iRegionsrådet for Region Sjælland, men vi mener også, at Folketingets trafikordførere ogTrafikudvalgets medlemmer i det hele taget bør engagere sig i sagen, nøje følge udviklingen og,hvis det skulle komme dertil, sige klart fra over for en evt. nedlæggelsesbeslutning.Vi opfordrer dermed Folketingets trafikudvalg til nøje at følge med i, hvad der sker med Tølløse-banen. Og vil gøre vores til løbende at holde jer underrettede.Med venlig hilsenLeif KajbergNæstformand, Rådet for Bæredygtig Trafik
3