Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 374
Offentligt
Fredningskommiteen Lillebælt
Formand Bjørn BennikeLillegade 25592 Ejby1.juni 2011
Til modstandere af broer, der vil ødelægge naturen ved LillebæltTil Transportminister Hans Christian SchmidtTil Folketingets TrafikudvalgTil borgmestrene i TrekantområdetTil Region Syddanmark – formanden og RegionsrådetTil Byrådene i Vejle, Kolding, Fredericia og Middelfart
Påskerapporten 2011 fra COWI Consult, nu udgivet af Transportministeriet, gavstærk ammunition til os fredningsfolk, fordi alle andre forbindelser over Lillebælt enden lang tunnel eller en bro, ved siden af den nuværende bilbro, blev kritiseret for kunat aflaste med 9-16% af trængslen.Mens en lang tunnel eller en bro parallelt vil aflaste med 50% og først efter COWIsmening er økonomisk nødvendig efter 2040!
Desuden blev hensyn til naturfredninger og landskabsbeskyttelsefor første gang lagt helt klart frem, så man kan se både forslag sydfor Kolding er yderst problematiske – lige som forslag nord forMiddelfart!Men på Trafikkens Dag i Odense d.2 maj 2011 kørte man stadig frem i de gængsebaner.Trafikminister Hans Christian Schmidt talte om et valg:”Skal vi udbyggede eksisterende transportkorridoreri det store H med flere spor og flere vejbaner – ogvidereudvikle kapaciteten over Lillebælt og ved Vejle Fjord?
• Skal vi skabe en ”genvej” uden om Lillebælt og Vejle Fjord med en helt ny vej- og baneforbindelsemellem Nordfyn og Østjylland – den såkaldte ”Bogense-Juelsminde” forbindelse?• Skal vi skabe en ny forbindelse syd om Middelfart og Kolding, som forbedrer forbindelserne syd påmod kontinentet?”
Og Kontorchef Thomas Jørgensen, der har ansvaret for de strategiske analyser om deoverordnede valg i mellem Øst-Vest og Nord-Syd løsninger i Østjylland og tilSjælland brugte powerpoints (vedhæftet), hvori man stadig arbejder med enforbindelse syd for Kolding.Denne tanke findes også i Vejdirektør Per Jacobsens (vedhæftede) powerpoints –efter min skarpe kritik af ministeriet har man dog erkendt, at en midtjyskhærmotorvej kun kan udskyde trængslen på E45 med ti år, og ikke med tyve, somPer Jacobsen og Thomas Jørgensen påstod i foråret og efteråret 2010.Tankerne om en midtjysk hærmotorvej er derved blevet svækket så meget, at PerJacobsen nu erkender et langvarigt behov for at udvide E45 til otte eller endda ti spormed tiden! Sandheden er, at trafikken til Nordjylland og Nordvestjylland er såbeskeden, at hærmotorvejen er en dyr fidus, der slet ikke aflaster nok på E45.Men den lumske (politiske) tanke er stadig i visse jyske og sønderjyske kredse, atbygge en hærmotorvej til en position syd for Kolding, hvor den kan forbindes meden bro ved Stenderup Halvøen til halvøen Fønsvang og derfra med bro nr.to tilVestfyn, vest for Gamborg.Derfor er det vigtigt Stenderup Hage-gruppen og vi andre har gjort opmærksom påden store fredning (480 hektar) bag Stenderup Hage og det nye fuglereservat SolkærEnge med ynglende havørne syd for de tre skove på halvøen.Koldings borgmester Jørn Pedersen har igen og igen gjort opmærksom på, at han erimod en sydlig bro. Senest i TVSyd :http://www.tvsyd.dk/artikel/91819?autoplay=1&video_id=34361hvor han udtalersig til fordel for en tunnel ved Fredericia, som DN-Fredericia også har foreslåetsiden 2008.Når vi skal diskutere hærmotorvej skyldes det altså lumske tanker, om at dennekostbare og ineffektive motorvej kan lede trafik ned syd for Kolding, der kan bliveforbundet med den faktisk ret begrænsede trafik fra kontinentet til en bro vedStenderup Hage.
Men Per Jacobsens powerpoints viser, at omkring 70-75% af trafikken over Lillebælter lokal eller regional mellem Østjylland (især Trekantområdet) og Fyn, så en brosyd for Kolding er spild af penge, fordi den kun udskyder trængslen ved dennuværende bilbro efter 2040 med ti år. Altså SKAL MAN ALLIGEVEL efter 2050bygge en tunnel eller en bro på det sted!Og tidsbesparelsen ved en bro igennem naturområderne ved Stenderup Hage og påhalvøen Fønsskov er ganske beskedne. COWI rapporten siger, de ikke er økonomiskfornuftige!Forhåbentlig trænger Jørn Pedersens synspunkter klart igennem i Trekantområdetsledelse. Det kan aldrig være i Trekantområdets økonomiske interesse, at ledetrafikken udenom det nuværende H, via Juelsminde eller Stenderup Hage, igennemværdifulde naturområder og landskaber – TIL SKADE FOR HELETREKANTOMRÅDETS GRØNNE PROFIL.Bevarer man H-et med en lang tunnel ved Fredericia, som Jørn Pedersen foreslår, fårman en effektiv aflastning af den centrale trafik i mellem Østjylland, Fyn ogSjælland.Lastbilerne fra Tyskland omlastes ofte i Tavlov, midt i Trekantområdet. Og det kankun være i alles interesse, at dette sker her, frem for en omlastning andre steder.Trekantområdets succes bygger på det nye storbyområdets centrale placeringomkring det vigtige trafikpunkt i mellem Fyn og Jylland. De fire byer: Vejle,Fredericia, Kolding og Middelfart ligger i en cirkel omkring de centrale veje. Og dehar bevaret smukke grønne og beskyttede naturområder langs Lillebælt omkringbyerne, der bør forsvares og bevares for enhver pris.Så Trekantområdet både kan have en central infrastruktur, der betjener Østjylland ogHovedstadsområdet bedst muligt – opmuntrer til vækst i hele Trekantområdet – ogbevarer de enestående landskaber og naturområder ved Lillebælt, der på langt sigtkan sikre Trekantområdets grønne identitet.Overvejelserne om en hærmotorvej igennem et ret folketomt Midtjylland holder ikkevand økonomisk, hvis den kun kan udskyde trængslen på E45 med ti år. Og en brosyd for Kolding over Lillebælt kan kun udskyde trængslen ved Lillebælt efter 2040med tilsvarende ti år.
Man skal satse på udbygning og forbindelseri det eksisterende H– der hvor folkbor – og hvor den økonomiske vækst sker. Mellem Kolding og Randers opstår et nytbyområde med en million indbyggere. Det skal betjenes effektivt – først og fremmestmed dets egen indre trafik på E45 – formentlig 70% af trafikken – men dernæsttrafikken over Fyn, der udgør 20% af trafikken.Det er vigtigt at fastholde behovet for en effektiv betjening af den eksplosive vækstaf trafikken inde i det nye østjyske storbyområde, også af hensyn til Danmarkssamlede vækst.Hovedparten af trafikken over Lillebælt skyldes en direkte trafik (70%) mellemOdense, Trekantområdet og Østjylland. Derfor bliver en tunnel eller en ny bro vedFredericia nødvendig efter 2040 og det vil også være den bedste betjening af denfaktiske trafik.Bjørn BennikeFormand for Fredningskommiteen Lillebælt