Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 374
Offentligt
Status for analyser afforbindelserne mellem Øst-og VestdanmarkThomas Jørgensen, Transportministeriet
Trafikken mellem Øst- og Vestdanmark●Fordobling af trafikken mellem Jylland/Fyn og Sjælland siden 1990●Storebæltsforbindelsen, færgeforbindelserne og flytrafikkenPersontrafikken mellem Øst- og Vestdanmark(mio. passagerer pr. år)40
30
20
10
01990Transportministeriet
2000
2009Side 2
Udfordringer for den landbaserede infrastrukturmellem Øst- og Vestdanmark●Kapaciteten i den nuværendeinfrastruktur, herunder vedVejle Fjord og Lillebælt●Realisering af jernbanensTimemodel●Nye mobilitetsmuligheder
Kapacitetsudnyttelsen ved Lillebælt
Kilde: COWI (2011)TransportministerietSide 3
Strategiske valg for landsdelsforbindelserneDen overordnede infrastruktur●En tredje Lillebæltsforbindelse●En forbindelse nord for Lillebæltmellem Bogense og Juelsminde●En Kattegatforbindelse – direktemellem Jylland og Sjælland
Transportministeriet
Side 4
Hvad er det, vi skal kigge på?●Trafikale effekter (trafikmængder, aflastningsmuligheder, mobilitet)●Miljømæssige effekter●Økonomiske forhold●SamfundsøkonomiLangsigtede parametre:●Lokalisering af boliger og arbejdspladser●Økonomisk vækst og konkurrenceevne
Transportministeriet
Side 5
En tredje Lillebæltsforbindelse●Tre alternativer●Parallel Lillebæltsbro –størst aflastning●Sydligt alternativ –forbindelserne syd på modkontinentet●Nordligt alternativ –sammenhæng medforbindelserne mod Østjylland●Sammenhæng med strategi forvejsystemet i Jylland
* Tidsbesparelser for rejser i bil mellem Padborg og destinationer påFyn/Sjælland samt mellem København og destinationer i JyllandTransportministerietSide 6
En tredje LillebæltsforbindelseJernbanens timemodel – Lillebælt/Vejle Fjord løsning●To timers rejsetid mellemKøbenhavn og Aarhus●Synergi i forhold tilvidereførelse af Timemodellen
Transportministeriet
Side 7
Bogense – Juelsminde forbindelse●Kortere rejsetid mellemFyn/Sjælland og Nordøstjylland●Aflastning af motorvejsnettet(COWI 2011):●ved Vejle fjord: 19 %●ved Lillebælt: 16 %
* Tidsbesparelser for rejser i bil mellem Aalborg og destinationer påFyn/Sjælland samt mellem København og destinationer i JyllandTransportministerietSide 8
Bogense – Juelsminde forbindelseJernbanens timemodel – Odense-Horsens løsning●Ny bane mellem Nordfyn ogJylland●Ca. 1 time og 35 minuttersrejsetid mellem København ogAarhus●Synergi i forhold tilvidereførelse af Timemodellenmod Herning
Transportministeriet
Side 9
En fast forbindelse over Kattegat●Kortere rejsetid mellem Midt- ogNordjylland og Sjælland●Helt nye trafikstrømme●Aflastning af eksisterende ruter●Finansiering?●Videre analyser medLandstrafikmodellen
* Tidsbesparelser for rejser i bil mellem Aalborg og destinationer påFyn/Sjælland samt mellem København og destinationer i JyllandTransportministerietSide 10
En fast forbindelse over KattegatTogtrafikken – et tostrenget system●Et tostrenget system ilandsdelstrafikken●Hurtig togforbindelse mellemAarhus og København●Realiserer ikke jernbanensTimemodel mellem Odenseog Aarhus●Videre udbredelse afTimemodellen?
Transportministeriet
Side 11
Anlægsøkonomi (vej og bane)UdbygningsstrategiEn tredje LillebæltsforbindelseBogense – Juelsminde forbindelseEn fast forbindelse over Kattegat1Forudsat 5 mia. kr. til vej-landanlæg
Anlægsoverslag18-24 mia. kr.54 mia. kr.1100 mia. kr.
Transportministeriet
Side 12
Brugerbetaling●Finansieringsmuligheder●Takster – betalingsvilje●Trafikale effekter af brugerbetaling●Alternative forbindelser
Transportministeriet
Side 13
Status●Kapacitetsproblemer ved Lillebælt om 30-40 år●Begrænse trængsel – og skabe nye mobilitetsmuligheder●De strategiske valg hænger sammen●Stor forskel på prisen for alternativerne●Brugerfinansiering vil skulle analyseres
Transportministeriet
Side 14