Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 374
Offentligt
1012008_0001.png
1012008_0002.png
1012008_0003.png
1012008_0004.png
1012008_0005.png
1012008_0006.png
1012008_0007.png
1012008_0008.png
1012008_0009.png
1012008_0010.png
1012008_0011.png
1012008_0012.png
1012008_0013.png
1012008_0014.png
Status for analyser afforbindelserne mellem Øst-og VestdanmarkThomas Jørgensen, Transportministeriet
Trafikken mellem Øst- og VestdanmarkFordobling af trafikken mellem Jylland/Fyn og Sjælland siden 1990Storebæltsforbindelsen, færgeforbindelserne og flytrafikkenPersontrafikken mellem Øst- og Vestdanmark(mio. passagerer pr. år)40
30
20
10
01990Transportministeriet
2000
2009Side 2
Udfordringer for den landbaserede infrastrukturmellem Øst- og VestdanmarkKapaciteten i den nuværendeinfrastruktur, herunder vedVejle Fjord og LillebæltRealisering af jernbanensTimemodelNye mobilitetsmuligheder
Kapacitetsudnyttelsen ved Lillebælt
Kilde: COWI (2011)TransportministerietSide 3
Strategiske valg for landsdelsforbindelserneDen overordnede infrastrukturEn tredje LillebæltsforbindelseEn forbindelse nord for Lillebæltmellem Bogense og JuelsmindeEn Kattegatforbindelse – direktemellem Jylland og Sjælland
Transportministeriet
Side 4
Hvad er det, vi skal kigge på?Trafikale effekter (trafikmængder, aflastningsmuligheder, mobilitet)Miljømæssige effekterØkonomiske forholdSamfundsøkonomiLangsigtede parametre:Lokalisering af boliger og arbejdspladserØkonomisk vækst og konkurrenceevne
Transportministeriet
Side 5
En tredje LillebæltsforbindelseTre alternativerParallel Lillebæltsbro –størst aflastningSydligt alternativ –forbindelserne syd på modkontinentetNordligt alternativ –sammenhæng medforbindelserne mod ØstjyllandSammenhæng med strategi forvejsystemet i Jylland
* Tidsbesparelser for rejser i bil mellem Padborg og destinationer påFyn/Sjælland samt mellem København og destinationer i JyllandTransportministerietSide 6
En tredje LillebæltsforbindelseJernbanens timemodel – Lillebælt/Vejle Fjord løsningTo timers rejsetid mellemKøbenhavn og AarhusSynergi i forhold tilvidereførelse af Timemodellen
Transportministeriet
Side 7
Bogense – Juelsminde forbindelseKortere rejsetid mellemFyn/Sjælland og NordøstjyllandAflastning af motorvejsnettet(COWI 2011):ved Vejle fjord: 19 %ved Lillebælt: 16 %
* Tidsbesparelser for rejser i bil mellem Aalborg og destinationer påFyn/Sjælland samt mellem København og destinationer i JyllandTransportministerietSide 8
Bogense – Juelsminde forbindelseJernbanens timemodel – Odense-Horsens løsningNy bane mellem Nordfyn ogJyllandCa. 1 time og 35 minuttersrejsetid mellem København ogAarhusSynergi i forhold tilvidereførelse af Timemodellenmod Herning
Transportministeriet
Side 9
En fast forbindelse over KattegatKortere rejsetid mellem Midt- ogNordjylland og SjællandHelt nye trafikstrømmeAflastning af eksisterende ruterFinansiering?Videre analyser medLandstrafikmodellen
* Tidsbesparelser for rejser i bil mellem Aalborg og destinationer påFyn/Sjælland samt mellem København og destinationer i JyllandTransportministerietSide 10
En fast forbindelse over KattegatTogtrafikken – et tostrenget systemEt tostrenget system ilandsdelstrafikkenHurtig togforbindelse mellemAarhus og KøbenhavnRealiserer ikke jernbanensTimemodel mellem Odenseog AarhusVidere udbredelse afTimemodellen?
Transportministeriet
Side 11
Anlægsøkonomi (vej og bane)UdbygningsstrategiEn tredje LillebæltsforbindelseBogense – Juelsminde forbindelseEn fast forbindelse over Kattegat1Forudsat 5 mia. kr. til vej-landanlæg
Anlægsoverslag18-24 mia. kr.54 mia. kr.1100 mia. kr.
Transportministeriet
Side 12
BrugerbetalingFinansieringsmulighederTakster – betalingsviljeTrafikale effekter af brugerbetalingAlternative forbindelser
Transportministeriet
Side 13
StatusKapacitetsproblemer ved Lillebælt om 30-40 årBegrænse trængsel – og skabe nye mobilitetsmulighederDe strategiske valg hænger sammenStor forskel på prisen for alternativerneBrugerfinansiering vil skulle analyseres
Transportministeriet
Side 14