Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 374
Offentligt
STRATEGISKE VALG FOR UDVIKLINGAF VEJNETTET I JYLLAND
Vejdirektør Per Jacobsen
INFRASTRUKTURENDE KOMMENDE ÅRTrafikaftalerneDer gennemføres mange anlægsprojektersom led i en række trafikaftalerDet er besluttet at udarbejde en rækkebeslutningsgrundlag for nye anlægsprojekter
VVM-undersøgelserIgangværende store anlægsprojekterBesluttede store vejprojekter
TRAFIKUDVIKLINGEN PÅ E45Trafikken på E45 har haftstigning over gennemsnittetFordi:Østjylland smelter funktioneltmere og mere sammenPendlingsafstandene bliverstadigt længereNational og internationalerhvervstrafik udvikler sig fortsat
HVOR KOMMER TRAFIKKEN FRAOG HVOR SKAL DEN HENAf trafikken på E45/E20
i Trekants-området er:
Ca. 50% lokalCa. 20% harmål/udgangspunkt iÅrhus/Nordjylland ogFyn/SjællandCa. 5% har mål iNordvestjyllandMellem 10 og 15% aftrafikken på E45 er fjern-trafik mellem Sønderjyllandog Nordjylland
STRATEGISKE VALGUdbygning af E45Begyndende til kritisk trængsel
Ny transportkorridor i JyllandAflastning af E45Nye muligheder for befolkning og erhverv
Til og fra JyllandPå sigt kritisk trængsel på Lillebæltsbroen
HVAD SKER DER, HVIS MAN IKKE GØR NOGET?KRITISK TRÆNGSEL
UDBYGNING AF E45 - HOVEDSPØRGSMÅLKan satsningen på kollektiv trafikaflaste tilstrækkeligt?Hvordan kan udbygningen af E45opdeles i etaper?Hvordan udbygning gennemføres?Skal der alene ske en udbygning fra 4 til6 spor?Kan det betale sig, at der samtidig medudbygning fra 4 til 6 spor gennemføresen forberedelse til 8 spor?Kan det betale sig at udbygge til 8 spormed det samme?
UDBYGNING AF E45Tidsperiode 2020 - 2039Kritisk trængsel på 4 sporedestrækninger fra Kliplev i syd tilRanders i nord og den 6 sporedeVejlefjordbroUdbygning fra 6 til 8 spor ogsenere 10 spor over Vejle FjordPrincipielt 3 muligheder
AnlægsøkonomiTotalt 14 - 15 mia. kr.
KonsekvenserMiljøStøjBy- og erhvervsudvikling
UDBYGNING AF E45Tidsperiode efter 2040Kritisk trængsel på de 4 spor fraHadsten til Randersog de 6 sporede strækninger:Vojens - KoldingSkærup - Hornstrup(Inkl. de 8 spor på Vejlefjordbroen)Horsens - Hadsten
AnlægsøkonomiTotalt 12 mia. kr.(Ekskl. en ny Vejlefjordbro)
NY MIDTJYSK MOTORVEJIdéen med en midtjysk motorvej er ,at den foruden at forbedrevejbetjeningen af Midt- og Vestjyllandogså kan aflaste E45Trafikomfang er beregnet til15 - 45.000 køretøjer/døgnNiras skønner anlægsøkonomimellem 6 - 19 mia. kr.Miljøudfordringer skal håndteres iforhold til bl.a. uerstattelig natur, støjog luftforurening
NY MIDTJYSKMOTORVEJSAFLASTNING AF E45Der er gennemført indledendetrafikberegninger:Kan udskyde kritisk trængsel medomkring 10 år fra Vejle Syd til Hadsten6 spor er tilstrækkeligt frem til 2050De 4 spor vil være tilstrækkeligt nord forHadsten mellem Århus og RandersKritisk trængsel kan optræde føreventuel åbning af en midtjysk motorvejAflaster mest ved fuld udbygning
Tre alternativerUdbygning af eksisterende bro til 8 sporParallelbroNy kombineret vej og bane broforbindelseøst for eksisterende
UDBYGNING OVERVEJLE FJORD
Udbygning af eksisterende brogiver ikke tilstrækkelig kapacitet pålængere sigtParallelbro fastholder trafik ieksisterende korridorNy østlig bro vil aflaste E45flaskehalsen ml. Skærup ogHornstrup