Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 372
Offentligt
Udkast
NOTATDEPARTEMENTETDatoJ. nr.18. maj 2011
S og SF’s udspil om bompengering om København i ”Fair løsning2020”I S-SF udspillet ”Fair Løsning 2020” af 16. maj 2011 foreslås bompenge om-kring København, som skal bidrage med 2 mia. kr. årligt. Forslaget er en vide-reførelse fra tidligere politiske udspil fra S+SF.Ifølge tidligere S-SF udspil skal der med forslaget om bompengeringen betales40 kr. for hver passage i myldretiden og 20 kr. udenfor myldretiden. Med dissetakster skal tiltaget, inkl. udgifter til administration af systemet, kunne inddriveca. 2 mia. kr.Forslaget er baseret på Det Økonomiske Råds rapport om dansk økonomi for-året 2006, hvor der ses på netop et sådant eksempel.Forudsætningen om indtægter på de ca. 2 mia. kr. årligt afhænger af følgendeto forhold:1. Taksten for at passere bompengeringen2. Antallet af passager over bompengeringen.Det betyder, at såfremt taksten reduceres falder indtægterne. Selvom trafikkenstiger ved en lavere takst siger alle tidligere analyser, at trafikken ikke er megetprisfølsom og dermed vil den stigende trafik ikke kunne opveje indtægtstabet.Tilsvarende vil en undtagelse af visse grupper af bilister mm. også betyde, atindtægterne falder. Man kan derfor ikke både argumentere med, at man vil sepå lavere takster og undtagelse af forskellige grupper bilister, og samtidig fast-holde, at systemet vil give 2 mia. kr., som der er en tendens til hos SF og S p.t.Mere generelt om en bompengeringEnbompengeringi København er et upræcist instrument i forhold til regule-ring af byens trafik.Betalingsringen vil ramme nogle grupper uforholdsmæssigt hårdt. En bompen-gering vil ikke primært påvirke adfærden for bilister, der bor i byen, men der-imod bilister fra de øvrige dele af Sjælland, der pendler til hovedstaden. Enbompengering vil også forårsage omvejskørsel. Bilister, hvor den mest direkteog mest miljøvenlige vej, går gennem dele af ringen, vil i stedet køre en omvej
for at undgå ringen. Det fører til uhensigtsmæssigt udnyttelse af vejnettet ogøget belastning af miljøet.En pendler, der bor udenfor København, men arbejder indenfor bompengerin-gen, vil med 225 årlige arbejdsdage få en merudgift på 18.000 kr. årligt, hvishun pendler ind og ud af København i myldretiden.
Side 2/2