Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 372
Offentligt
1011854_0001.png
1011854_0002.png
Udkast
NOTATDEPARTEMENTETDatoJ. nr.16. juni 2011
Center for Erhverv og AnalyseKaroline LolkTelefon 33 92 33 21[email protected]
S og SF forslag om bompengering om København – problemstillin-ger vedr. overflytning til den kollektive trafikS+SF har i det for nylig udsendte udspil ’Fair Løsning 2020’ som bekendt etforslag om etablering af en bompengering om København.Elementerne i S og SFs forslag om en bompengering er:Der etableres en bompengering om København (skal indbringe netto 2mia. kr. årligt).Indtægter fra kørselsafgifter på lastbiler anvendes til at nedsætte pri-serne i den kollektive trafikMålet er, at dette samlet skal få flere over i den kollektive trafik og re-ducere trængslen på vejeneDer indgår tilsyneladende ikke i udspillet, at der skal investeres flerepenge i at forbedre kapaciteten i den kollektive trafik.Hvordan virker sådanne initiativer ift. adfærd:S og SF lægger ift. forslaget vægt på, at det dels giver finansiering til en rækkeforslag – herunder nedsættelse af taksterne i den kollektive trafik - og dels skalflytte folk over i den kollektive trafik. Overflytningen skal komme som effekt afbompengeafgiften i sig selv samt de lavere takster i den kollektive trafik.Nedsættelse af takster i den kollektive trafik er ikke et meget effektivtinstrument til at øge brugen af den kollektive trafik, jf. analyse fra In-centive Partners fra december 2010.Analyser viser, at 10 pct. takstnedsættelse i togtrafikken øger trafikom-fanget med 3½ pct. på kort sigt og 6 pct. på langt sigt.Afgifter på biltrafikken kan virke til at skubbe flere over i den kollektivetrafik, men overflytningen er ikke nødvendigvis ret stor.Analyser, der blev foretaget ifm. Metroen, viser således, at der kun for-ventes en forholdsvis beskeden overflytning som følge af øget afgift på
bilkørsel – selvfølgelig afhængig af hvor høj afgiften er.I en analyse fra Det Økonomiske Råds fra 2006, som der tidligere erhenvist til i ifm. S+SF’s forslag om bompengering (med en takst på40/20 kr. i og udenfor myldretid), falder antal bilpassagerer med ca. 8-9 pct. En del heraf må forventes at skulle over i den kollektive trafik,mens andre vil køre en anden vej eller helt undlade at tage en tur.Problemer ved initiativet, herunder spørgsmålet om kapacitet i den kollektivetrafik:Samlet set forventes nedsættelse af taksterne og indførelse af bompengei sig selv ikke at ville kunne flytte store mængder passagerer til den kol-lektive trafik – dermed udhules en del af selve formålet med den af S ogSF foreslåede ring.Hvis initiativerne har den tiltænkte effekt, vil det betyde, at der kom-mer flere over i den kollektive trafik, og at provenuet bliver mindre enddet, som Det Økonomiske Råd tidligere har beregnet.Det vil medføre kapacitetsproblemer flere steder i den kollektive trafik.Kapaciteten er allerede i dag nået i myldretiden f.eks. i regionaltrafik-ken. På strækningen fra Roskilde til København er den gennemsnitligebelægningsgrad på 98 pct. på udvalgte morgener mellem kl. 7 og 8. Deter et gennemsnit. Det betyder, at der er overbelægning på bestemte tog.På toget, der ankommer fra Roskilde til Hovedbanegården kl. 8.01, erder en overbelægning på op til 21 pct.Der kører i alt 14 tog i timen på denne strækning, og der er ikke mulig-hed for at indsætte flere tog på strækningen.Der er tilsvarende kapacitetsproblemer i de meget anvendte A-busser imorgenmyldretiden i København.
Side 2/2
KLO