Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 371
Offentligt
PressemeddelelseAnalyse af økonomien i DSBFirst Øresund
17. jun 2011
Forligskredsen bag udbuddet af Øresundstrafikken (regeringen, DFog RV) anmodede – i lyset af presseomtale af DSB’s aktiviteter iSverige og afskedigelsen af DSB’s administrerende direktør – KPMGom at efterprøve, om de forudsætninger, der lå til grund for DSB’sog First Groups fælles bud på Kystbane- og Øresundstrafikken,fortsat holdt, samt i forlængelse heraf om der er udsigt til, at der kanskabes balance i økonomien i Øresundstrafikken fremadrettet.KPMG har nu afsluttet dette arbejde, og KPMG's rapport kan findespå Transportministeriets hjemmeside.Link til KPMG's rapportKPMG’s analyse viser, at det realiserede resultat for DSBFirst i 2009og 2010 tilsammen er 301 mio. kr. dårligere end forudsat i DSBFirststilbudsbudget.Det er overordnet KPMG’s vurdering, at der har været væsentligesvagheder og uhensigtsmæssigheder i forretningsgange, systemerog rapportering på det driftsøkonomiske område i den analyseredeperiode (2009 og 2010) i DSBFirst Øresund.For så vidt angår den fremadrettede økonomi i DSBFirst Øresundfinder KPMG, at såfremt DSBFirst viderefører driften i resten afkontraktperioden (2011-2017) uden at foretage tiltag, som kanforbedre økonomien, så vil det resultere i et samlet tab på 1.532mio. kr.DSB har i lyset heraf udarbejdet et katalog med en rækkeforbedringsinitiativer. Gennemføres de initiativer, som DSBumiddelbart anser som sandsynlige, forventer DSB, at økonomien iDSBFirst Øresund kan forbedres med i alt 1.076 mio. kr. i perioden2011-2017. Hermed vil det akkumulerede underskud reduceres til
456 mio. kr. over perioden.Det er KPMG’s vurdering, at de planlagte forbedringsinitiativer erforbundet med betydelig usikkerhed og risiko for manglendeimplementering, bl.a. under hensyntagen til den nuværende ustabilesituation for virksomheden og den hidtidige økonomiske styring.KPMG konstaterer derfor, at baseret på analysen er det deressammenfattende vurdering, at der ikke kan skabes balance iøkonomien i DSBFirst Øresund, med mindre der kan opnås yderligereog tilstrækkelig betaling fra trafikkøberne og eventuelt kombineretmed afkortning af kontraktperioden.
»Læs nyheden på Transportministeriets hjemmeside