Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 367
Offentligt
1010977_0001.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoJ. nr.
14. juni 20112010-143
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Anlægslov for udbygning af motorvejsstrækningen mellem Odense Vest ogMiddelfart blev vedtaget af Folketinget den 11. maj 2010.Af bemærkningerne til anlægsloven fremgår det, at der skal etableres et nyt til-slutningsanlæg nr. 58a, Middelfart Øst med tilslutning til den eksisterendekommunevej Aulbyvej. Eventuelle ombygninger af Aulbyvej og af krydset Aul-byvej/Hovedvejen, der er beliggende ca. 0,8 km syd for motorvejen, forudsæt-tes udført af Middelfart Kommune. Endvidere fremgår det, at der opsættesstøjskærme mellem motorvejen og sideanlæggene Lillebælt Nord og Syd.Middelfart Kommune har oplyst, at de trafikale forudsætninger for udbygnin-gen af den lokale tilslutningsvej Aulbyvej har ændret sig, således at der krævesen større ombygning end hidtil forudsat. Kommunen vurderer, at projektet ko-ster ca. 20 mio. kr. og har fremsat ønske om, at staten bidrager til projektet.Det fremgår af aftalen om ”HyperCard, busser, cykler, trafiksikkerhed, støjbe-kæmpelse mv.” af 5. maj 2011 mellem regeringen og forligskredsen (DF, S, SF,RV og LA), at parterne er indstillet på at yde et statsligt bidrag på op til 10 mio.kr. til Middelfart Kommunes udbygning af Aulbyvej. Endvidere fremgår det, atdet statslige bidrag finansieres ved foreløbig at undlade at etablere støjskærmeud for de to rastepladser Lillebælt Syd og Lillebælt Nord.Den manglende opsætning af støjskærme har ikke betydning for boligerne iområdet. Såfremt der senere i projektforløbet viser sig yderligere besparelser,vil disse midler blive anvendt til at finansiere de nævnte støjskærme.Såfremt jeg ikke hører yderligere fra udvalget, vil bidraget til Middelfart Kom-mune blive håndteret på finansloven for 2012.Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt