Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 364
Offentligt
En ny rapport, som Copenhagen Economics har
udarbejdet for Transportministeriet viser, at bedre
infrastruktur får pendlere til at arbejde mere.
Der er en bred enighed om, at infrastrukturforbedringer er envæsentlig forudsætning for økonomisk vækst. Sådanne såkaldte”dynamiske effekter” indgår imidlertid ikke, når man i dag beregnerden samfundsmæssige værdi af infrastruktur. Dermed undervurderesden samlede værdi af infrastrukturforbedringer.Transportministeriet har i januar 2010 offentliggjort en rapport, derpåviser, at hvis blot en mindre del af en rejsetidsbesparelse bliverbrugt til at arbejde, så vil det give ganske betydelige ekstragevinster af investeringer i infrastruktur og bedre mobilitet.Konkret tyder resultaterne på, at en time sparet rejsetid medfører, atpendlere vælger at bruge mellem 10 og 15 minutter på at arbejdemere.I undersøgelsen er der blevet udvalgt fem motorvejsprojekter, derblev færdiggjort i tidsrummet 2000-2010. Intet tyder dog på, at derikke også kunne måles tilsvarende effekter i forbindelse med