Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 362
Offentligt
1009806_0001.png
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
14. juni 20112011-348
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Transportministeriet er af Miljøministeriet blevet gjort opmærksom på, at Eu-ropa-Kommissionen har offentliggjort en ny fortolkning af VVM-direktivet,som har betydning for miljøundersøgelserne for Femern Bælt-forbindelsen.Miljøministeriet har ved Naturstyrelsen den 2. februar 2011 anbefalet Trans-portministeriet at følge Kommissionens nye fortolkning af VVM-direktivet. Dennye fortolkning indebærer, at omfanget af VVM-redegørelsen for Femern Bælt-forbindelsens kyst-til-kyst projekt skal udvides, så den også omfatter miljøkon-sekvenserne af etablering af en tunnelelementfabrik og indvinding af store rå-stofmængder fra udpegede råstofområder.Jeg har på den baggrund anmodet Femern A/S om at sende en redegørelse for,hvordan selskabet agter at leve op til Kommissionens nye fortolkning af VVM-direktivet. Den redegørelse har jeg nu modtaget, og jeg vedlægger den til jeresorientering. Jeg har ligeledes sendt redegørelsen til Kommissionen.På baggrund af den modtagne redegørelse fra Femern A/S har jeg anmodetFemern A/S om at undersøge, hvilke konsekvenser Kommissionens non-paperkan have for placeringen af produktionspladser til fremstilling af tunnelele-menter samt økonomi og tidsplan for projektet../.
./.
De relevante dokumenter fra Kommissionen vedlægges til orientering. Det dre-jer sig om ”Non-paperon large-scale transboundary projects and the chal-lenges in applying the EIA procedure”af 5. november 2010, en efterfølgendehenvendelse til Finland af 11. november 2010 samt dokumentet ”Interpretationline suggested by the Commission as regards the application of Directive85/337/EEC, as amended, to associated/ancillary works”.Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt