Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 362
Offentligt
1009805_0001.png
1009805_0002.png
1009805_0003.png
Memo
4. Maj 2011
Redegørelse for lokalisering af produktionspladser i lyset af EU Kommissionensnon-paperFemern A/S hidtidige strategi for placeringen af produktionspladser har været baseret på,at det skulle være op til de bydende entreprenørkonsortier at fastlægge placeringen af pro-duktionspladser. Baggrunden for strategien var en forventning om, at man ved at lade pla-ceringen af produktionspladserne indgå som en konkurrenceparameter ville kunne opnåden laveste pris. En forudsætning for strategien var, at godkendelsen af produktionsanlæg-gene og godkendelsen af selve kyst-til-kyst forbindelsen kunne ske uafhængigt af hinan-den, således at ansvaret for at få myndighedsgodkendt en produktionsplads alene ville lig-ge hos entreprenøren og arealejeren og ikke hos selskabet.Femern A/S har som led i den hidtidige strategi taget en række skridt, som skulle gøre detnemmere for mulige entreprenører at identificere egnede produktionsplader. Selskabet ud-gav således i februar 2010 en rapport om kravene til mulige produktionssteder, og selska-bet anmodede i februar måned 2011 de arealejere, som havde tilkendegivet interesse i atblive vært for et produktionsanlæg, om at indgive en række oplysninger om tekniske, øko-nomiske og myndighedsmæssige forhold med henblik på at kunne identificere egnede are-aler. Det var herefter tanken, at ejerne af de egnede arealer i god tid kunne tage de for-nødne skridt til at opnå de nødvendige miljøtilladelser, og at de prækvalificerede entrepre-nører i udbudsprocessen kunne tage kontakt til ejerne af de egnede arealer med henblik påat udvælge de arealer, som de ønskede at basere deres tilbud på.EU Kommissionens non-paper1samt Kommissionens foreslåede fortolkningslinje af 25.marts 20112) har dog givet anledning til, at Femern A/S har måttet genoverveje den hidtidi-ge strategi. Retningslinjerne i non-paperet og fortolkningslinjen indebærer således, at mil-jøgodkendelsen af kyst-til-kyst forbindelsen og de nødvendige produktionsanlæg til etable-ringen af den faste forbindelse ikke længere kan adskilles, men skal ses i sammenhæng.Non-paperet stiller desuden krav om, at miljøpåvirkninger fra andre tilknyttede aktivitetersåsom råstofindvinding også skal behandles i forbindelse med miljøgodkendelsesproces-sen.Femern A/S har derfor med hjælp fra bl.a. kammeradvokaten søgt at afklare, hvordan sel-skabet mest hensigtsmæssigt tager højde for non-paperets krav. I dette arbejde har derisær været lagt vægt på at minimere de tidsmæssige risici for projektet, herunder risikoenfor langvarige klagesager. Afklaringen munder ud i følgende strategi:
EU-Kommissionens1Non-Paper on large-scale transboundary projects and the challenges in applying the EIAprocedure af 5. November 20102Interpretation line suggested by the Commission as regards the application of Directive 85/337/EEC, as amended, toasscoiated/ancillary works dateret 25. Marts 2011Page 1/3

Femern A/S

Ref.Doc.
Femern A/S fastlægger på forhånd placeringen af produktionssted(er) på baggrund afen samlet evaluering af de relevante parametre, herunder i forhold til tekniske krav, mil-jøpåvirkning, økonomi, tid og risici (fx i forhold til transport og logistik) mv.Femern A/S gennemfører VVM-godkendelsen af produktionsfaciliteterne, samt sikrerden påkrævede sammenhæng mellem godkendelsen af selve den faste forbindelse,produktionsanlæggene og indvindingen af råstoffer.I udbudsmaterialet betinges det, at de bydende entreprenører skal anvende de udpege-de produktionspladser, og at entreprenørerne skal overholde alle betingelserne i de ud-stedte miljøgodkendelser. Kravet omfatter alene placeringen af produktionsanlæggeneog det overordnede tekniske design, men sætter ingen begrænsninger på fx virksomhe-dernes eller arbejdstagernes nationalitet, arbejdets organisering mv.Transportministeriet og Femern A/S præsenterede denne fremgangsmåde på et møde medEU-Kommissionen i Bruxelles den 11. april 2011. På mødet deltog repræsentanter fra Ge-neraldirektoratet for Miljø, der er ansvarlig for udarbejdelsen af non-paperet, samt en re-præsentant for Generaldirektoratet for Transport. Kommissionen tilkendegav, at den skitse-rede fremgangsmåde var i overensstemmelse med retningslinjerne i non-paperet og for-tolkningslinjen, og Kommissionen fandt ikke, at fremgangsmåden skulle indebære konflikteri forhold til EU's konkurrenceregler.Den videre procesFemern A/S har igangsat arbejdet med at forberede implementeringen af den nye strategifor placeringen af produktionssted(erne).Som led i dette arbejde er Femern A/S aktuelt i gang med at analysere de oplysninger, somselskabet har modtaget fra de omkring 20 havne mv., som har tilkendegivet interesse for atstille arealer til rådighed for en produktionsfacilitet. Den foreløbige vurdering indikerer, atkun et meget begrænset antal af disse havne mv. (omkring fem) vil kunne opfylde de tekni-ske krav, herunder især kravene til arealstørrelse og til vanddybde.Herefter foretages en nærmere gennemgang af de produktionspladser, der opfylder detekniske krav, med henblik på at vurdere om disse pladser umiddelbart eller med begræn-sede nye (miljø)undersøgelser vil kunne medtages i den kommende VVM-redegørelse ellerom det vil kræve nye længerevarende miljøundersøgelser. Arealer, som kræver nye længe-revarende miljøundersøgelser, vil blive fravalgt, idet det vil umuliggøre overholdelsen af for-ligskredsen bag den faste Femern Bælt forbindelses målsætning om, at den faste forbin-delse kan åbne i 2020 og indebære et betydeligt tab af driftsindtægter jf. nedenfor.Parallelt hermed er der også taget skridt til gennemførelse af en overordnet risikoanalyse,som både omfatter risici for projektet og for miljøet ved transport af tunnelelementer, da enminimering af projektets risici også vil være en vigtig parameter i forbindelse med fastlæg-gelsen af placeringen af produktionsfacililteterne.
Side 2/3

Femern A/S

Ref.Doc.
Endelig pågår en intern undersøgelse af, hvilken indflydelse den ændrede strategi vil havepå projektets tidsmæssige og økonomiske forhold mv. jf nedenfor.Det er selskabets forventning, at udpegningen af produktionspladser vil kunne ske indenudgangen af maj 2011.Udover arbejdet i forhold til lokaliseringen af produktionspladser, har selskabet desuden ta-get skridt til udarbejdelse af grundlaget for gennemførelse af de nødvendige miljøundersø-gelser til brug for udarbejdelse af VVM-redegørelse for indvinding af råstoffer på KriegersFlak (fyldsand) og Rønne Banke (betonsand).
Tidsmæssige og økonomiske konsekvenserDe tidsmæssige og økonomiske konsekvenser af den ændrede strategi for lokalisering afproduktionspladser vil afhænge af en række forhold, som selskabet aktuelt er ved at af-dække jf. ovenfor, og vil være afhængige af, hvilke(n) produktionsplads(er) der vælges.De tidsmæssige konsekvenser vil ikke mindst afhænge af, i hvilket omfang produktions-plads(erne) har de nødvendige miljøtilladelser/miljøoplysninger til at gennemføre en miljø-godkendelse, eller om der vil skulle gennemføres nye miljøundersøgelser af længere varig-hed.I forbindelse med den økonomiske vurdering af mulige produktionspladser, vil Femern A/Stage udgangspunkt i en samlet økonomisk vurdering, der både inddrager anlægsøkonomi-en og driftsøkonomien. De økonomiske konsekvenser af inddragelsen af produktionsplad-ser og råstofindvinding i VVM-arbejdet påvirker således både projekteringsomkostninger,anlægsøkonomien og driftsøkonomien.I forhold til projekteringen indebærer de udvidede krav til VVM-arbejdet vedrørende de(n)udpegede produktionsplads(er) begrænsede merudgifter til udarbejdelse af ansøgningsma-teriale og supplerende undersøgelser mv.De anlægsøkonomiske konsekvenser vil bl.a. afhænge af i hvilket land produktions-plads(erne) placeres, idet forskellene i lønniveau i Østersøområdet vil påvirke anlægsom-kostningen.
Side 3/3

Femern A/S

Ref.Doc.