Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 359
Offentligt
1009278_0001.png
1009278_0002.png
1009278_0003.png
1009278_0004.png
1009278_0005.png
1009278_0006.png
1009278_0007.png
1009278_0008.png
1009278_0009.png
1009278_0010.png
Bilag 1NOTATDEPARTEMENTET
DatoJ. nr.
18. marts 20112010-3147
Møderække med kommunerne om transportkorridorerFolketinget har med forespørgselsdebatten d. 4. juni 2010 bedt miljøministerenom at nedsætte et hurtigtarbejdende udvalg med det formål at modernisere ogpræcisere fingerplanens arealreservationer til transportkorridorer i hoved-stadsområdet.Som en del af udvalgets arbejde blev der afholdt en høring på Christiansborgtirsdag d. 9. november 2010. Til høringen blev kommunerne inviteret til enmøderække for at fortælle nærmere om deres synspunkter i forhold til trans-portkorridorerne.Der blev afholdt et sættemøde d. 21. januar 2011, hvor miljøministeren ogtransportministeren deltog. Der er efterfølgende gennemført 4 embedsmands-møder med 4-5 kommuner af gangen, hvor de mere tekniske forhold ude ikommunerne blev drøftet.Det 1. embedsmandsmøde blev afholdt den 11. februar 2011 med deltagelse afHelsingør, Fredensborg, Hillerød, Allerød og Egedal kommuner.Det 2. embedsmandsmøde blev afholdt den 18. februar 2011 med deltagelse afDragør, Tårnby og Vallensbæk kommuner. Hvidovre og Brøndby kommunerhavde meldt afbud.Det 3. embedsmandsmøde blev afholdt den 25. februar 2011 med deltagelse afIshøj, Greve, Solrød og Køge kommuner.Det 4. embedsmandsmøde blev afholdt den 4. marts 2011 med deltagelse afBallerup, Høje-Taastrup, Roskilde og Lejre kommuner.Til de 4 møder deltog fra Transportministeriets side repræsentanter fra depar-tementet, Banedanmark, Vejdirektoratet og Trafikstyrelsen. Derudover deltogMiljøministeriet i møderne.
Side 2/2
Generelle ønsker fra kommunerneDer blev fra kommunernes side fremført en række generelle problemstillinger iforhold til transportkorridorerne.Indskrænkning af transportkorridorernes breddeTransportkorridorerne har en bredde på ca. 1 km. Flere kommuner peger på, atkorridoren er langt bredere end det faktiske behov, og at bredden derfor børindsnævres.Transportministeriets styrelser har peget på, at en bred korridor giver en rækkefordele, når projektet for en bane- og/eller vejforbindelse ikke er undersøgtnærmere. Såfremt man på et senere tidspunkt beslutter at anlægge en Ring 5 erder bedre mulighed for at vælge alternative anlægstekniske løsninger eller lin-jeføringer inden for korridoren, hvilket kan begrænse udgifterne og medføre la-vere anlægsomkostninger for et projekt. Der er bedre mulighed for at vurderealternativer og tage hensyn til miljøforhold, anlægsøkonomi mv., hvis der erplads til at tilpasse linjeføringer efter de konkrete forhold.En generel indskrænkning af bredden af korridoren kan derfor ikke anbefales,før der er foretaget en nærmere screening af en konkret linjeføring.Afklaring af linjeføringen for Ring 5Korridoren har været fastlagt i omkring 40 år, og kommunerne mener, at sta-ten snart bør afklare det konkrete arealbehov. Flere af kommunerne ønskerderfor, at linjeføringen for en Ring 5 bliver afklaret således, at det bliver muligtat ophæve reservationerne af hensyn til den kommunale planlægning.Perspektiverne i Ring 5-korridoren indgår i den strategiske analyse af den lang-sigtede udvidelse af bane- og vejkapaciteten i hovedstadsområdet. Analysen af-sluttes endeligt i efteråret 2013, hvorefter parterne bag aftalen om en grøntransportpolitik drøfter resultaterne og perspektiverne. Undersøgelserne er så-ledes af en indledende karakter, og der er ikke på nuværende tidspunkt tagetstilling til en konkret linjeføring.Der er ikke igangsat undersøgelser af mulighederne for at anlægge en banefor-bindelse i Ring 5-korridoren. Trafikstyrelsen og Banedanmark vurderer, at derpå kortere sigt sandsynligvis ikke er trafikalt grundlag for en bane i korridoren.På længere sigt kan der dog være grundlag for en banebetjening i tilknytning tilen evt. ny fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør.Det kræver mere plads at indpasse en jernbane end en vej. Beslutningen omlinjeføringen for en evt. baneforbindelse bør således træffes i sammenhængmed en vejforbindelse. En nærmere afklaring af en linjeføring for en bane- ogvejforbindelse i Ring 5-korridoren vil kræve, at der gennemføres en særskiltlinjeføringsscreening.
Side 3/3
Natur- og kulturhistoriske værdierAlle kommunerne har ønsker om, at områder med store natur- eller kulturhi-storiske værdier udgår af reservationen. Det drejer sig bl.a. om en del af StoreDyrehave, området omkring Kirkelte, Mølleådalen samt områder omkring Væ-rebro Å.Den konkrete placering af vej-/baneanlæg i beskyttede naturområder (Natura2000-områder, §3-områder) eller i områder med landskabelige, rekreative ellerkulturhistoriske værdier, vil blive vurderet gennem en VVM-proces, hvis der pået senere tidspunkt træffes en politisk beslutning om at udarbejde et egentligtbeslutningsgrundlag for en Ring 5-forbindelse. På nuværende tidspunkt er lin-jeføring, tekniske løsninger (fx tunnel) og behov for eventuelle afværgeforan-staltninger ikke undersøgt nærmere og påvirkningen af omgivelserne på kon-krete lokaliteter kan derfor ikke vurderes.Det er således ikke muligt på nuværende tidspunkt på et overordnet niveau atvurdere, hvilke konkrete, større naturområder, der helt eller delvist kan udgå.Bedre retssikkerhedKommunerne rejste en række ønsker om en bedre retssikkerhed i relation tiltransportkorridorerne. Det er bl.a. behov for en langt bedre oplysning til deborgere, der køber ejendom i korridorerne. Endvidere er mulighederne for til-bygninger o. lign. på private ejendomme i korridorerne omfattet af en restriktivadministration. Derudover pegede kommunerne på, at der med faste mellem-rum bør være en revurdering af korridorerne.Miljøministeriet er som led i udvalgsarbejdet i gang med at se på en række for-hold i relation til retsgrundlaget for transportkorridorerne bl.a. med hensyn tilen bedre information om korridorerne til grundejere samt i forhold til en mereensartet administration af korridorerne i kommunerne.Konkrete ønsker om reduktioner af transportkorridorerneUdover de generelle ønsker, havde flere af de berørte kommuner en række lo-kale og specifikke ønsker i forhold til transportkorridorerne.Helsingør Kommune fremsatte følgende ønsker:At arealer øst for Helsingørmotorvejen udgår af transportkorridoren, idetder næppe vil være behov for at føre en Ring 5-forbindelse øst om Helsin-gørmotorvejen.At korridoren ændret således at den, i stedet for at ligge nord for byen, æn-dres til en sydlig korridor. Desuden ønsker kommunen, at en evt. sydligkorridor bliver ”slanket”. Kommunen anførte, at IBU-Øresund netop haroffentliggjort en rapport, hvor de har skitseret en fast vej- og baneforbin-delse mellem Helsingør og Helsingborg, som på den danske side forudsæt-tes at gå syd om Helsingør by.
Kommunen pegede på, at bymæssig bebyggelse på den svenske side forhin-drer en ilandsætning nord for Helsingør. Kommunen mener således, atilandføringen af en HH-forbindelse i Helsingør vil ske syd for byen og i entunnel gennem den fredede Rørtangkile.
Side 4/4
Transportministeriets styrelser har peget på, at der ikke er aktuelle planer forden østlige side af Helsingørmotorvejen, og arealerne vurderes ikke relevante iforhold til en Ring 5. Det kan derfor overvejes at ophæve korridoren øst forHelsingørmotorvejen. Det er dog vigtigt at fastholde en byggelinje på 60 m afhensyn til eventuelle fremtidige udvidelser af Helsingørmotorvejen.Hvis en ny jernbane skal anlægges i transportkorridoren vil den sandsynligvisblive placeret på vestsiden af motorvejen.Med en sydlig korridor kan det blive nødvendigt at tunnellægge den første delaf en Ring 5, hvilket kan fordyre projektet væsentligt. Dette skal ses i forhold tilen nordlig linjeføring, hvor der ikke umiddelbart er behov for en tunnel pålandsiden i Helsingør.Hvis det senere besluttes, at en baneforbindelse nord om Helsingør er udeluk-ket pga. forhold på den svenske side, kan denne del af korridoren ophæves.Der er derfor ikke på nuværende tidspunkt grundlag for at tage stilling til, omen eventuelt Ring 5 kan lokaliseres der, hvor kommunen ønsker det.Fredensborg Kommune fremsatte følgende ønsker:At korridoren ophæves øst for Helsingørmotorvejen, idet der næppe vil væ-re behov for at føre en Ring 5-forbindelse øst om Helsingørmotorvejen.At korridoren ophæves i seks landsbyer, der er beliggende i korridoren, jf.vedlagte kortbilag 2.At den del af korridoren, der dækker området omkring Kirkelte ophæves afhensyn til de natur- og kulturhistoriske værdier.Transportministeriets styrelser har peget på, at der ikke er aktuelle planer forden østlige side af Helsingørmotorvejen, og arealerne vurderes ikke relevante iforhold til en Ring 5. Det kan derfor overvejes at ophæve korridoren øst forHelsingørmotorvejen. Det er dog vigtigt at fastholde en byggelinje på 60 m afhensyn til eventuelle fremtidige udvidelser af Helsingørmotorvejen.Hvis en ny jernbane skal anlægges i transportkorridoren vil den sandsynligvisblive placeret på vestsiden af motorvejen.Hensynet til landsbyer vil i sagens natur være vigtig i forhold til anlæg af infra-struktur. På grund af de enkelte byers beliggenhed kan det dog være en udfor-dring at undgå at berøre alle seks landsbyer i korridoren, såfremt der både skalanlægges bane og vej i selve korridoren.
En nærmere afklaring af linjeføringen for en evt. bane- og vejforbindelse vil ty-deliggøre i hvilket omfang, der kan tages hensyn til hver enkelt landsbyDet vil ikke være muligt at placere en Ring 5 i korridoren uden at berøre entenStore Dyrehave eller Kirkelte. Der eksisterer dog alternative arealreservationeri form af vejinteressezoner til en vejforbindelse nord og syd for transportkorri-doren, som i stedet kan anvendes på den nordlige delstrækning.Anlægges en evt. Ring 5 i en vejinteressezone frem for i transportkorridoren, vildet være muligt at undgå en linjeføring, som direkte berører de natur- og kul-turhistoriske værdier ved Store Dyrehave og Kirkelte.Hillerød Kommune fremsatte følgende ønske:At den del af korridoren, der dækker området omkring Store Dyrehave op-hæves af hensyn til de natur- og kulturhistoriske værdier.Transportministeriets styrelser har peget på, det ikke vil være muligt at placereen Ring 5 i korridoren uden at berøre enten Store Dyrehave eller Kirkelte. Dereksisterer dog alternative arealreservationer i form af vejinteressezoner til envejforbindelse nord og syd for transportkorridoren, som i stedet kan anvendespå den nordlige delstrækning, jf. vedlagte kortbilag 1.Anlægges en evt. Ring 5 i en vejinteressezone frem for i transportkorridoren, vildet være muligt at undgå en linjeføring, som direkte berører de natur- og kul-turhistoriske værdier ved Store Dyrehave og Kirkelte.Allerød Kommune fremsatte følgende ønsker:At Ring 5 anlægges i en tunnel under Mølleådalen, som vist med IBU-Øresunds linjeføring.At en kommende Ring 5 skal ligge så tæt som muligt op ad Nymøllevej ogvæk fra Lynge by, for at mindske støjgener i boligområder.Mølleådalen går på tværs af hele korridoren. Hvis en Ring 5 skal anlægges i ni-veau uden at berøre Mølleådalen i Allerød Kommune, vil den således skulle an-lægges uden for transportkorridoren.Det er derfor ikke på nuværende tidspunkt muligt at vurdere, om det er muligtat en eventuelt Ring 5 kan lokaliseres præcist der, hvor kommunen ønsker det.Egedal Kommune fremsatte følgende ønske:At korridoren ophæves i landsbyen Hove, der er beliggende i korridoren, jf.vedlagte kortbilag 3.Hove er beliggende midt i korridoren. Hensynet til landsbyer vil i sagens naturvære vigtig i forhold til anlæg af infrastruktur. På grund af landsbyens belig-genhed i korridoren kan det være en udfordring at undgå at berøre landsbyen,såfremt der både skal anlægges bane og vej i selve korridoren, jf. vedlagte kort-
Side 5/5
bilag 3. Den nærmere afstand afhænger af en mere detaljeret vurdering af detekniske, miljømæssige og økonomiske forhold.En nærmere afklaring af linjeføringen for en evt. bane- og vejforbindelse vil ty-deliggøre i hvilket omfang, der kan tages hensyn til Hove.Dragør Kommune fremsatte følgende ønske:At reservationen i den nordøstlige del af korridoren indsnævres.Transportkorridoren er som udgangspunkt ikke i landsplandirektivet ”Finger-plan 2007” i Dragør og Tårnby kommuner reserveret til transportinfrastruktur-formål.Der er således ingen planlagte vej- eller baneprojekter i korridoren. Konse-kvenserne af at indskrænke korridoren vurderes at være minimale for statensvej- og baneinteresser.Tårnby Kommune fremsatte følgende ønsker:En indsnævring af den 1 km brede reservationen til transportkorridoren,idet korridoren i Tårnby Kommune alene skal benyttes til forsyningsanlægsom eksempelvis naturgasledninger.At sommerhusområdet ved Kongelunden udtages af reservationen.Transportkorridoren er som udgangspunkt ikke i landsplandirektivet ”Finger-plan 2007” i Dragør og Tårnby kommuner reserveret til transportinfrastruktur-formål.Der er ingen planlagte vej- eller baneprojekter i korridoren. Konsekvenserne afat indskrænke korridoren vurderes at være minimale for statens vej- og banein-teresser.Vallensbæk Kommune fremsatte følgende ønsker:At Vallensbæk Landsby udgår af arealreservationen.En indsnævring af den 1,6-2,1 km bredde korridor mellem Holbækmotorve-jen og Køge Bugt Motorvejen til 2 gange 250 m.En opdeling af transportkorridoren efter formål.Transportministeriets styrelser har peget på, at der ikke er planlagte vejprojek-ter i korridoren. Langs Holbækmotorvejen og Køge Bugt Motorvejen er der på-lagt byggelinjer for at sikre muligheden for senere udbygning med flere spor.Eventuelle baneanlæg, ud over den nye bane København-Ringsted, vil sandsyn-ligvis blive anlagt som en udvidelse af denne linjeføring.Konsekvenserne af at indskrænke korridoren vurderes at være minimale forstatens vej- og baneinteresser.
Side 6/6
Ishøj Kommune fremsatte følgende ønsker:At trekanten mellem den nye bane København-Ringsted, Motorring 4 ogIshøj Stationsvej udgår af korridoren.At korridoren ved Ishøj Landsby og i landsbyen Torslunde justeres.Transportministeriets styrelser har peget på, at det ikke er aktuelle vejplanerfor den vestlige side af Motorring 4, hvor Ishøj kommune ønsker korridorenophævet. Det er dog vigtigt at fastholde en byggelinje på 60 m.Der er ingen aktuelle planer om udvidelse af den nye bane København-Ringsted, men hvis den udvides, vil et nyt spor sandsynligvis blive anlagt østfor banen. En del af transportkorridoren i trekanten mellem den nye bane Kø-benhavn-Ringsted, Motorring 4 og Ishøj Stationsvej bør derfor opretholdes.En nærmere afklaring af linjeføringen for en evt. bane- og vejforbindelse vil ty-deliggøre i hvilket omfang, der kan tages hensyn til landsbyerne.Nyanlæg af en baneforbindelse til en eventuel kommende fast forbindelse overKattegat er indtil videre forudsat at udgå fra den eksisterende bane omkringRoskilde. En ophævelse af den øst-vestgående korridor gennem Ishøj vil bety-de, at muligheden for at anlægge baneforbindelsen som en afgrening fra dennye bane København-Ringsted afskæres. En indskrænkning af korridoren, deropretholder muligheden for en ny bane gennem Ishøj Kommune vil kræve, aten mulig linjeføring bliver undersøgt nærmere.Greve Kommune fremsatte følgende ønske:At korridoren ved landsbyen Tune justeres.En nærmere afklaring af linjeføringen for en evt. bane- og vejforbindelse vil ty-deliggøre i hvilket omfang, der kan tages hensyn til landsbyen Tune.Solrød Kommune fremsatte følgende ønske:At korridoren ved landsbyen Jersie justeres.En nærmere afklaring af linjeføringen for en evt. bane- og vejforbindelse vil ty-deliggøre i hvilket omfang, der kan tages hensyn til landsbyen Jersie.Køge Kommune fremsatte følgende ønsker:At korridoren ved Lille Skensved og ved Lellinge justeres.En nærmere afklaring af linjeføringen for en evt. bane- og vejforbindelse vil ty-deliggøre i hvilket omfang, der kan tages hensyn til landsbyerne.Trafikstyrelsen peger på, at muligheden for at anlægge en kombiterminal pånordsiden af København-Ringsted banen mellem Ølby og Ejby bør opretholdes.
Side 7/7
Ballerup Kommune fremsatte følgende ønsker:En justering af korridoren som følge af at der visse steder er uoverens-stemmelse mellem den i 1973 oprindelige håndtegnede transportkorridorog den seneste af kommunen digitaliserede kommuneplan.En afklaring af, hvad der sker med de eksisterende stationer og den tilhø-rende byudvikling ved Kildedal og Veksø, hvis der anlægges en station, hvorRing 5 og den eksisterende bane krydser hinanden.Transportministeriets styrelser har peget på, at da der tale om mindre, tekniskekorrektioner af korridoren, vil kommunens ønske om justeringer formentlig ik-ke have særlige konsekvenser for statens bane- og vejinteresser.Trafikstyrelsen peger på, at en afklaring af fremtiden for de nævnte stationer ogstationsoplande, må afvente et evt. fremtidigt projekt for en ny bane i Ring 5,herunder hvilken slags bane, der evt. bliver tale om. Det virker dog ikke sand-synligt, at der bliver ændret på Veksø Station i forbindelse med et evt. banepro-jekt i transportkorridoren, som ligger ca. 2 km øst for stationen.Høje-Taastrup Kommune fremsatte følgende ønske:En justering af korridoren som følge af at der visse steder er uoverens-stemmelse mellem den i 1973 oprindelige håndtegnede transportkorridorog den seneste af kommunen digitaliserede kommuneplan.Da der tale om mindre, tekniske korrektioner af korridoren, vil kommunensønske om justeringer formentlig ikke have særlige konsekvenser for statens ba-ne- og vejinteresser.Transportkorridoren gennem Høje-Taastrup Kommune kan blive relevant isammenhæng med en evt. fast Kattegatforbindelse, hvis jernbanen skal anlæg-ges som en afgrening af den nye bane København-Ringsted.Roskilde Kommune fremsatte følgende ønske:At korridoren syd for Roskilde flyttet længere mod syd med en beliggenhedumiddelbart nord for Tune Lufthavn og i nogenlunde samme trace som deeksisterende ledningsanlæg.Der skal i givet fald foretages en nærmere analyse af mulighederne og konse-kvenserne af at flytte korridoren længere mod syd, idet en så væsentlig ændringogså vil have betydelige konsekvenser for transportkorridorens beliggenhed inabokommunerne Høje-Taastrup og Lejre kommuner.Der blev således også på mødet fra de to nabokommuners side udtrykt forbe-hold overfor Roskilde Kommunes forslag.Lejre Kommune fremsatte følgende ønsker:At arealer nord for Holbækmotorvejen udgår herunder særligt strækningenved Lindenborg og ved Gevninge.
Side 8/8
At korridoren ”udglattes” ved Kirke Såby.
Side 9/9
Transportministeriets styrelser har peget på, at der ikke er aktuelle vejplanerfor den nordlige side af Holbækmotorvejen på strækningen ved Lindenborg ogved Gevninge. Det er dog vigtigt at fastholde en byggelinje på 60 m.En evt. ny bane til en mulig fast Kattegatforbindelse vil sandsynligvis blive an-lagt syd for motorvejen gennem Lejre Kommune. Det vurderes derfor, at enophævelse af transportkorridoren nord for motorvejen vil have minimale kon-sekvenser for statens baneinteresser.Vejdirektoratet har ingen aktuelle planer om veje syd for kommunevej 155 vedKirke Såby.En ny jernbanes linjeføring afhænger bl.a. af, at kurver ikke må være for skar-pe, at der ikke må være for kraftige stigninger, og at påvirkningen af omgivel-serne minimeres uden at projektet fordyres i en sådan grad, at det ikke længereer samfundsøkonomisk rentabelt. Den konkrete placering er således en afvej-ning mellem tekniske, miljømæssige og økonomiske forhold.En nærmere afklaring af linjeføringen for en evt. bane- og vejforbindelse vil ty-deliggøre i hvilket omfang, der kan tages hensyn til Kirke Såby.
Side 10/10
Kortbilag 1: Vejinteressezoner og transportkorridor