Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 356
Offentligt
1007817_0001.png
1007817_0002.png
1007817_0003.png
1007817_0004.png
Fra:plan trafiksektor <[email protected]>Dato:6. jun. 2011 14.35.49 CESTTil:Undisclosed recipients:;Emne: Luftfragtkonference i Billund Lufthavn
Luftfragtkonference d. 1. september 2011 i Billund LufthavnBillund Lufthavn, Københavns Lufthavne og DI Transport inviterer i samarbejdemed Transportøkonomisk Forening til konference om luftfragt.
Noget tyder på at nichen luftfragt er ved at vokse sig stor, luftfragtraterne stigermed 5-6% om året og mængden forventes at være tredoblet om 20 år.Ganske vist udgør volumen kun ca. 2% af den samlede godsmængde, menværdien af luftfragten udgør 20-40 % af den samlede værdi. Samtidig betyderglobaliseringen at erhverv og markeder flytter længere fra hinanden, og dervedbliver evnen til at levere et stadigt vig-tigere konkurrenceparameter.Lufthavnenes indbyrdes strategiske positionering i metropolerne, og den deraffølgende ruteudvikling, har også stor indvirkning på luftfragten og atfragtkunderne løbende får endnu flere muligheder. Omvendt har stigendebrændstofpriser og politisk ustabilitet på verd ensplan en negativ indvirkning påden pris, hurtighed og fleksibilitet branchen kunne drømme om at arbejde med.Program:

Kl. 09.30:

Kl. 10.00:

Ankomst, registrering og morgenmad

Velkomst

v/ Formand Michael Svane, Transportøkonomisk Forening (TØF)

Kl. 10.05:

Status på tendenser og dynamik i luftfragtsmarkedet...

…og de drivkræfter der fører til vækst eller ikke-vækst.Hvordan kan udviklingsmulighederne bedste forfølges set i lyset af finanskrise,
stigende brændstofpriser og øget behov for security.v/ Adm. direktør Kjeld Zacho Jørgensen, Billund Lufthavn

Kl. 10.30:

Luftfragt muliggør levering til tiden

Erhverv og markeder flytter længere fra hinanden, evnen til at levere er derfor etkonkurrenceparamenter, som bliver sværere og vigtigere at mestre. Derfor erluftfart nyttigt, Lise Jonasen viser eksempler på kunder og kunders kunder, sommaksimerer deres oppetid i samarbejde med Siemens ved at bruge luftfragt, ogviser hvor vigtigt det er at ruterne er til stede og at transportkæden virker helevejen igennem.v/ Salgsdirektør Lise Jonasen, Siemens A/S

Kl. 10.50:

Kl. 11.20:

Pause

Skærpede krav til speditørerne vedr. fragtbrev

De skærpede krav til fragtbreve – eller airwaybills – lægger mere ansvar overpå speditøren, når noget skal flyves i stedet for at køres. Også en øgetomkostning. Det kan føre til kreativitet og gråzoner, når og hvis et ansvar skalplaceres. Henrik Kleis vil fortælle om reglerne før og efter, og hvordan man sombefragter og speditør sikrer sine varer bedst muligt.v/ Advokat, Partner Henrik Kleis, Delacour Dania

Kl. 11.40:

Luftfragt, når modtageren ligger i ruiner

UNICEF i Frihavnen hører til Scan Global Logistics største kunder, en opgave derskal gennemtænkes ekstra alt efter modtagerens situation; er der jordskælv, erder krig, er der oversvømmelse…?v/ Executive Vice President Jørgen Jessen, Scan Global Logistics

Kl. 12.00:

Kl. 13.00:

Frokost

Hvilke tanker li gger bag valget af luftfragt frem for noget andet?

DHL er verdens førende inden for luftfragt, og transporterer 12% af de globaleluftfragtsvolumener – mere end dobbelt så meget som nr. 2 på markedet.DHL arrangerer transporter med rutefly og chartrede fly fra en lang række storeluftfartsselskaber, og har sågar eget flyselskab. Michael Hovgaard giver et bud påglobale tendenser, hvor meget medvind har luftfragt egentlig, og hvordan kanvæksten fremmes bedst muligt?v/ DHL Express, Kommerciel Direktør Michael Hovgaard

Kl. 13.20:

Transportørens perspektiv på luftfragt

Søren Graversen giver sit bud på markedstendenser samt muligheder ogbarrierer for udvikling af forretningen i internationalt perspektiv.v/ Adm. direktør Søren Graversen fra Star Air

Kl. 13.40:

Kl. 14.00:

Pause

Det aktuelle trusselsbillede

PET har til opgave at oplyse om det aktuelle trusselsbillede.Hvordan ser det ud for tiden? Hvad er situationen for Danmark, fortransportsektoren ikke mindst for luftfarten?Var printersagerne fra Yemen en enlig svale, der for en stund generedefragtflyvningen?v/ Sikkerhedsrådgiver Claus Rasmussen, Afdelingen for forebyggende sikkerhed,Politiets Efterretningstjeneste

Kl. 14.20:

Ruteudvikling forstærker CPH

Qatar Airways og Emirates har valgt at lægge deres nye ruter i CPH.Lars Korup giver et indblik i analysen bag, og viser hvordan passager- og
godsmængder kan supplere hinanden og skab e grundlaget for nye ruter.Lars vil også omtale den nye analyse fra Boeing, som spår flot fremgang tilluftfragten fremover, og den viser samtidigt tydeligt konjunktursvingninger f.eks.som følge af finanskrisen og 9/11.v/ Key account manager, cargo & handling Lars Korup, Københavns Lufthavne(CPH)

Kl. 14.40:

Luftbro blev B & O’s vej til det kinesiske marked

Time to Market er afgørende og luftfragt giver en klar tempofordel i forhold tilandre transportmodes. Da Bang & Olufsen i 2001 skulle lægge en strategi for deoversøiske markeder, viste det sig at en luftbro langt bedre kunne betale sig endat etablere og drive et lager i eksempelvis Kina. Det skyldes både at der er ledigkapacitet i flyene fra Danmark til Østen grundet stor forskel på import- ogeksportvolumen. Men også at den teknologiske udvikling gør det krævende f.eks.a t opgradere lagerførte varer til nyeste version af en given software.Leveringspræcision er vigtigt for et premium brand, derfor blev nogle måske ogsåoverraskede over at det nye centrallager blev placeret i Herning. Men ud fra ensamlet vurdering af en række afgørende succesfaktorer viste det sig at Herningfaktisk er centralt beliggende på Bang & Olufsens verdenskort.Kom og høre mere om analysen bag B&Os "Direct Distribution" strategi.v/ Head of Logistics & Distribution Peter Bogh Lindgaard, Bang & Olufsen A/S

Kl. 15.10:

Afslutning

v/ Michael Svane og Kjeld Zacho Jørgensen
Praktisk:Tid og sted:Torsdag d. 1. september kl. 9.30 - 15.30Hos Billund Lufthavn, Salen "Meetings", 7190 BillundFind vej viahttp://www.billund-airport.dk/rejseinfo/til_og_fra_lufthavnen.aspxPris:Pris for medlemmer af TØF: 800 kr. plus momsPris for ikke-medlemmer tillægges 500 kr.: 1.300 kr. plus momsEt personligt medlemskab af foreningen koster 500 kr. for et år.Indmeldelse i TØF kan ske via webformularen påwww.toef.dk/medlemskab-nye medlemmer er hjerteligt velkomne.Tilmelding:Tilmelding senest tirsdag d. 30. august kl. 12 via webformularen ikonferencekalenderen påwww.toef.dk– du vil herefter modtage en bekræftelse.Modtager du ikke en bekræftelse, er det fordi din tilmelding ikke er nået frem.Kontakt venligst sekretariatet på telefon 7730 3300 herom.
______________________________________________________Trafiksektorens mailinglistec/o TrafikforskningsgruppenAalborg Universitet