Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 351
Offentligt
1006518_0001.png
1006518_0002.png
Klik direkte på det enkelte indlæg/den enkelte Special Session eller Workshop for at se resumé/beskrivelse
08.45-09.45
22. augustRegistrering og kaffeIndledningssessionIndledningssession(foreløbigt program – se seneste program på www.trafikdage.dk)Velkommen til Trafikdage v/Lektor Harry Lahrmann, Aalborg UniversitetOverrækkelse af Professor P. H. Bendtsens trafikforskningspris v/Professor Otto Anker Nielsen, DTU TransportRundbordsdiskussion mellem trafikpolitiske ordførere om aktuelle trafikpolitiske emner med Direktør Susanne Krawack, Trekantområdet Danmark som moderator. Deltagere: Kristian Phil Lorentzen (V), Kim Christiansen (DF), Magnus Heunicke (S) og Per Clausen (Ø)
08.45-09.45
09.45-11.30
09.45-11.30
11.30-12.30
Frokost1. linieTrafikmodeller2. linieJernbanerSpecial SessionMødeleder: Anders Kaas, Atkins DanmarkLetbaneperspektiver i ØstdanmarkBåde i Odense og på den Københavnske Vestegn erder afsat midler til at gennemføre en VVM for letba-ne, og i Valby/Hvidovre er der ligeledes blevet gen-nemført en screening af muligheden for en letbane.Lige på den anden side af Øresund er der i Skåneligeledes flere byer som planlægger letbaner.Formålet med sessionen er at fastholde informa-tionen om de igangværende planer for letbaner,som må forventes at spille en væsentlig rolle i detkollektive trafiksystem i fremtiden danske storbyerEmner:- Erfaringer og status fra Skåne på letbaneområdet- Status på Valby Letbane- Status på den Københavnske Vestegn- Status på Odense LetbaneSe nærmere på www.trafikdage.dk
11.30-12.30
3. linieTrafikpolitik, organisation og økonomiSpecial SessionMødeleder: Eva Willumsen, COWIDen strategiske analyse for ØstjyllandDer skal gennemføres en strategisk analyse af denlangsigtede indretning af bane- og vejkapaciteteni Østjylland. Den strategiske analyse skal blandtandet afdække:En baneplan for Østjylland, herunder løsningsmu-ligheder med henblik på at realisere Timemodel-len mellem Odense og ÅrhusDet langsigtede kapacitetsbehov for trafikkenmellem Øst- og Vestdanmark, herunder kapacite-ten over LillebæltDet langsigtede kapacitetsbehov for den nord/sydgående vejtrafik i Jylland.Formålet med specialsessionen er at præsentereresultaterne af de gennemførte screeningsanaly-ser for motorvejene i Østjylland, en ny fast forbin-delse over Lillebælt og banebetjening i Østjylland.Se nærmere på www.trafikdage.dk
4. linieWorkshopMødeleder: Lars Overgaard, Transportens InnovationsnetværkNu kommer elbilerne - hvor står Danmark?Denne workshop vil give et indblik i. hvor Dan-mark står både i forhold til kommercielle aktørersmassive udrulning af køretøjer og infrastruktur ogi forhold til den videnudvikling, der sker i forskel-lige store nationale og internationale projekter. Påworkshoppen vil en paneldebat give deltagernemuligheden for at debattere med centrale profilerindenfor området for elektromobilitet.Forventede indlæg:Prøv1elbil – Erfaringer fra 46 familiers test af elbiler• Udrulningsplaner for biler og infrastruktur• Edison – Intelligent ladning en nødvendighed• Beredskab – sikkerhed og uddannelse• Green eMotion – Europas største demoprojektfor elbilerSenærmere på www.trafikdage.dkSe nærmere på www.trafikdage.dk
5. linieTrafikkens klima- og miljøforholdLuftkvalitet og emissionerMødeleder: Lene Nøhr Michelsen, VejdirektoratetEffekt af miljøzoner på luftkvaliteten i København,Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborgv/Steen Solvang Jensen,Danmarks MiljøundersøgelserFald i partikelforureningen fra trafik i Københavnv/Thomas Ellermann, Danmarks MiljøundersøgelserLuftkvalitetsvurdering af alternativerne for3. Limfjordsforbindelsev/Steen Solvang Jensen, Danmarks MiljøundersøgelserNy metode til bestemmelse af transportækvivlenterfor Ro-Ro passagerskive til brug for emissions- ogenergiberegningerv/Hans Otto Holmegaard Kristensen, DTU Mekanik
6. linieTrafikinformatik og trafikteknikITS i fremtidenMødeleder: Jørgen Knoop Ingeniørhøjskolen i KøbenhavnITS funktionsleverancev/Jørgen Birk, COWI12.30-14.00
12.30-14.00
LandstrafikmodellenMødeleder: Dorte Wadum TrafikstyrelsenLandstrafikmodellen version 0.1v/Camilla Riff Brems, DTU Transport
Vejvalgsmodel i Landstrafikmodellen, version 0.1v/Otto Anker Nielsen, DTU Transport
Anvendelse af FCD til analyse af bilisters rutevalg iforhold til vejnettets funktionelle klassificeringv/Dan Nissen, Aalborg UniversitetDansk strategi for ITSStrategien præsenteres af Charlotte Vithen,Vejdirektoratet og Anette Christensen,Dansk IndustriHarry Lahrmann, Aalborg Universitet uddyberafgivet dissens til strategienDerefter debat14.00-14.30
TU overnatningsundersøgelsenv/Hjalmar Christiansen, DTU Transport
14.00-14.30
PauseKollektiv trafikCykeltrafikWorkshopMødeleder: Niels Frees, TrafikstyrelsenCO

2

reduktion i transportsektoren frem mod 2050Begrænsning i brugen af fossile ressourcer har læn–ge været et aktuelt emne. Dette skyldes dels derespåvirkning af klimaet, men også at der er pres pådisse ressourcer, og at priserne generelt er stigendeog yderst følsomme i forhold til internationale konflik-ter, naturkatastrofer o.lign. Senest er begrænsning ibrug af fossile ressourcer aktualiseret af regeringensklimastrategi 2050, hvis målsætning er at Danmarkskal være fossilfrit år 2050Debatemner:Besparelse og effektivisering)Fremtidens transport og teknologispor)AdfærdSe nærmere på www.trafikdage.dkMødeleder: Pablo Celis, Aarhus KommuneFarver og striber - gode cykeltiltag i bykrydsv/Michael Wøhlk Jæger Sørensen,Transportøkonomisk instituttTrafikmodellerMødeleder: Henrik Nejst Jensen, VejdirektoratetAn innovative approach to activity based traveldemand modellingv/Goran Vuk, VejdirektoratetKøreplaner og forsinkelserMødeleder: Alex Landex, DTU TransportEvaluering og optimering af jernbanekøreplanerv/Bernd Schittenhelm, DTU & BanedanmarkSpecial SessionMødeleder: Henrik Sylvan, TDLRING 5 transportkorridoren - rød, gul eller grønFormålet i debatten på specialsessionen bliver atafdække, om der i den videre proces føles behovfor at tilføje og belyse nye faglige emner, om derbehøves nyt syn på forskellige udviklingsscenarier,om der skal mere procestid til, dvs. væsentligt fle-re diskussioner på tværs, dels med ’eksperterne’,dels med indledende høringer blandt borgerne,flere politiske vurderinger osv.Emner:De foreliggende Ring 5-analyser fra IBUDI’s infrastrukturstrategier for hovedstadsområdetStore infrastrukturanlæg og deresbeslutningsprocesRing 5, overflødigt tab af miljøværdier?Ring 5 mellem Femern og HH - trafikgrundlagetSe nærmere på www.trafikdage.dkInitiativer på busområdetMødeleder: Lykke Magelund, TetraplanX-faktor i kollektiv trafikv/Christian Trankjær, Nordjyllands Trafikselskab
14.30-16.00
14.30-16.00
Running time supplements in railway timetablesv/Bernd Schittenhelm, DTU & Banedanmark”VISÖ - Visualisering av infrastrktur och hållbarstadsutveckling i Öresund”v/Bengt Andersson, WSP Analys&Strategi
Togforsinkelser - undersøgelse af dynamikv/Troels Richter, Banedanmark
Nye incitamenter i bustrafikken - erfaringer efterhalvandet år med en ny aftaleformv/Jakob Himmelstrup, Trafikselskabet Movia
Bicycle Highways in the Netherlands -Results and recommendationsv/Ineke Spapé
Samocca - ny persontrafikmodel forØresundsregionenv/Sten Hansen, Region Skåne16.00-16.15
Potentielle køretidsgevinster ved kørsel medelektrisk drevne passagtogsæt i forhold til dieseldriftv/Jakob Møldrup Petersen, Trafikstyrelsen
Trafikplanlægning, der giver flere passagererv/Lars Richter, Trafikselskabet Movia
Valget mellem cykel, bil og kollektiv trafik i Odensev/Leise Neel Pihl, COWI16.00-16.15
PausePlanlægningWorkshopMødeleder: Petter Næss, Aalborg UniversitetTriangle RegionThe aim of the workshop is:To investigate whether any imprints of concernsof sustainable mobility can be traced in spatialplanning practice in the one of Demnark’s maingrowth areas, viz. the Triangle Region in the EastJutland CorridorHow and by whom is sustainable mobility fra-med? (intermediaries, changes, transitions…)What are the likely impacts of planned andproposed land use and transport infrastructuredevelopmentin the Triangle Region, seen in thelight of sustainable mobility objectives?The presentations will focus on the case of Frede-ricia and the Triangle Region (Trekantenområdet)the city is associated with.Se nærmere på www.trafikdage.dkPrisvinderens foredragMødeleder: Otto Anker Nielsen, DTU TransportBeslutningsgrundlag og prioriteringMødeleder: Annette Christensen, Dansk IndustriTransportkommission i Grønlandv/Mads Paabøl Jensen, COWISpecial SessionMødeleder: Johan Nielsen, Danske RegionerHvordan kommer der flere passagerer i busserne?Der skal udarbejdes en rapport, som analyserer,hvad det vil kræve at nå målsætningen i regerin-gens grønne transportpolitik om 50% flere per-sonkm med bus inden 2030. Projektet belyser denmulige effekt af forskellige virkemidler: Øget sats-ning på information og markedsføring, ændredetakststrukturer, øget driftsomfang mv. - samt hvil-ket potentiale befolkningsvækst, tilbringertrafik tiljernbanen mv. kan forventes at bidrage med.Emner:• Hvor og hvordan kan man få flere til at bruge bussen?• Hvad er effekt af øget drift og takstdifferentiering?Og hvad koster det at nå målet• Hvad vil trafikselskaber, regioner og kommuner gø-re for at øge antallet af passagerer i bustrafikken?Se nærmere på www.trafikdage.dkSpecial SessionMødeleder: Lars Overgaard, Transportens InnovationsnetværkGas/biogas til transportsektorenBiogas vurderes af mange som det mest klimaven-lige brændsel af alle og med Regeringens Energi-strategi 2050 lægges der op til en forbedring af deafgiftsmæssige rammevilkår, som vil muliggøreøkonomisk bæredygtig udrulning af biogas via na-turgasnettet i Danmark. Samtidig viser analyser aten række land/sø transportopgaver med fordel kanudføres med importeret flydende naturgas.Indlæg:CNG versus LNGGrønne Gas KorridorerGas til danske køretøjerInternationalt perspektiv på gas i vejtransportenSe nærmere på www.trafikdage.dk
16.15-17.45
Mødeleder: Mette Dam Mikkelsen, VejdirektoratetDen globale cykelby. Erfaringer fra Kina, New York,Odense og Fredericiav/Troels Andersen, Fredericia Kommune
16.15-17.45
Prisvinderens foredrag
Prioritering af investeringer i terminaler:Kunderne i fokusv/Jonas Herby, Incentive Partners
Højresving for rødt og andre skøre tiltagv/Pablo Celis, Aarhus Kommune
Samfundsøkonomi i vejregelarbejderv/Stine Bendsen, COWI
Årets trafiksikkerhedsbyer – set med ”cykeløjne”v/NN (navn kommer senere)
19.30
Konferencemiddag
19.30
23. august1. linie09.00-10.30WorkshopMødeleder: Ute Stemmann, TransportministerietUforudsete forsinkelser i vej- og banetrafikken -Om behovet for videreudviklingWorkshoppen omhandler de overordnende spørgsmål:Hvorfor er rejsetidsvariabilitet et særligt relevantemne i moderne samfund og hvad er muligeudfordringer for transportpolitikken?Hvori består det konkrete behov for og problemer-ne med at kunne opgøre og værdisætte rejsetids-variabilitet respektive rettidighed på vej- og bane-området?Hvor ligger forskellene for de to transportmåder?Hvordan kan man metodeudvikle, således atden nye viden kan anvendes i den samfunds-økonomiske analyse på forskellige detaljerings-niveauer?Se nærmere på www.trafikdage.dk
2. linieJernbanerMetodeudviklingMødeleder: Dorte-Lene Bacher, BanedanmarkStationskapacitetv/Alex Landex, DTU Transport
3. linieGodstransport og logistikSpecial SessionMødeleder: Trine Erdal, Transportens InnovationsnetværkEmissionsopgørelser i logistikkædenFokus på CSR (Corporate Social Responsibility), herun-der klima- og miljøbelastning, har betydet, at et stigen-de antal virksomheder i dag ønsker information om,hvordan deres transporter påvirker klimaet og miljøet.Manglen på en fælles standard inden for området gørdet svært for indkøbere at foretage en retvisende sam-menligning af miljøperformance mellem forskellige le-verandører. På tilsvarende vis står leverandører overforudfordringer knyttet til en række ofte varierende speci-fikke krav fra kunder til levering af emissionsdata fraderes transporter. Formålet med sessionen at belyseproblemstillinger og behov, præsentere tilgængeligemetoder, standarder og værktøjer inden for området idag og skitsere mulighederne fremover.Se nærmere på www.trafikdage.dk
4. linieTrafikpolitik, organisation og økonomiVisioner for et bæredygtigt transportsystemMødeleder: Anders Rody Hansen, Københavns KommuneScenarier for et fossil-frit dansk transportsystemv/Ida Leisner, Teknologirådet
5. linieMobilitet og adfærdMødeleder: Helle Huse, RambøllHvad er mobilitetv/Niels Buus Kristensen, DTU Transport09.00-10.30
Banedanmarks prioriterings- og simuleringsmodelv/Mads Brandt, Banedanmark
Et grønnere transportsystemv/Anne Louise Kristiansen, Transportministeriet
Erhvervslokalisering - Transportadfærd og tilgæn-gelighedv/Jakob Høj, TetraplanDanskernes ferie- og weekendrejserv/Linda Christensen, DTU Transport
Systematisk analyse aftransitgodstogsperformancev/Troels Richter, Banedanmark
Road transport policies in the Nordix and Balticcountries from the perspective of sustainabletransportv/Marie Thynell, Göteborgs Universitet
Mobility Management - operationalisering og insti-tutionaliseringv/Aslak Kjærulff, Roskilde Universitet10.30-10.50
10.30-10.5010.50-12.20
PauseTrafiksikkerhedWorkshopMødeleder: Mette Bøgelund, Incentive PartnersSamspillet mellem regionale og nationale effekterDer er stigende fokus på sammenhængen melleminfrastruktur og vækst. Ifølge Transportministerietsmanual for samfundsøkonomisk analyse er beslut-ningsoplæg gældende for hele Danmark og evt.regionale vækstdimensioner inddrages dermedikke.Formålet med denne workshop er at diskutere,hvordan man bedst inddrager vækstdimensionen iden fremtidige dialog og beslutningsoplæg ved-rørende infrastrukturinvesteringer samt, om manoverhovedet kan skelne mellem regionale og natio-nale effekter.Se nærmere på www.trafikdage.dkStrategiske analyserMødeleder: Jan Jørgensen, TrafikstyrelsenBeslutningsstøttemodel for baneprojekterv/Ulrik Holmetoft, Atkins DanmarkGodsmodeller og -metodeMødeleder: Ole Kveiborg, DTU TransportTerminalundersøkelse i Sør-Rogalandv/Stian Brosvik Bayer, International ResearchInstitute of StavangerIntermodal transport: extensions of a conceptualframeworkv/Thor-Erik Sandberg Hanssen, Bodø GraduateSchool of BusinessThe determinants of fuel use in the trucking industry- volume, size and the rebound effectv/Ismir Mulalic, DTU TransportEffektvurderingerMødeleder: Lárus Ágústsson, COWIHva bør gjøres når en evaluering ikke kan anvendeden beste metode?v/Rune Elvik, Transportøkonomisk instituttAutomatisk hastighedskontrol - vurdering aftrafiksikkerhed og samfundsøkonomiv/Tove Hels, DTU TransportWorkshopMødeleder: Anna Thormann, Gate 21Bæredygtig mobilitet - nye tiltag og redskabermed eksempler fra 15 kommunerMobility Management vurderes af flere nationaleog internationale kilder at være den mest kost-effektive metode til at takle de trafikale udfordrin-ger, både med hensyn til overflytning af individuelbilkørsel til kollektiv trafik, til at begrænse CO2udslippet fra transportsektoren, og til at afbøde denegative effekter af trængsel.Workshoppen vil give en status på projektet efter7 mdr. og præsentere et par konkrete tiltag og ud-fordringer som eksempel.Se nærmere på www.trafikdage.dk
10.50-12.20
Screening af S-togsbetjening til Roskilde ogHelsingørv/Jens W. Brix, Trafikstyrelsen
Kapaciteten over Øresundv/Alex Landex, DTU Transport
Effektstudie af stræknings-ATKv/Bo Brassøe, Aalborg Universitet
12.20-13.20
Frokost
FrokostTrafikinformatik og trafikteknikSpecial SessionMødeleder: Sara Pezzolato Ipsen, TransportministerietHvordan påvirker infrastrukturforbedringer ar-bejdstid og erhvervslokalisering og yderområderFormålet med denne special session er at belysede bredere effekter af forbedringer af infrastruktu-ren. Der ses blandt andet på effekterne på arbejds-markedet, herunder eksempelvis om ny infrastruk-tur, der reducerer rejsetiden, medfører, at arbejds-tagerne vil bruge sparet rejsetid på arbejde ellerfritid. Der ses også på, om en bedre infrastrukturbetyder, at arbejdsgiverne kan få mere kvalificeretarbejdskraft som følge af, at oplandet vokser.Se nærmere på www.trafikdage.dkAnvendelse af GPS-dataMødeleder: Lene Mårtensson, VejdirektoratetTeknologiske udfordringer ved positionsbestem-melse i GNSS-baserede kørselsafgiftssystemerv/Martina Zabic, DTU TransportUdviklingen af algoritmer til at beskrive sikkerkørsel på basis af Floating Car Datav/Niels Agerholm, AAU, Institut for PlanlægningHastighedskort for Danmark vha. GPSv/Ove Andersen, AAU Institut for DatalogiEn billig GPS data analyse platformv/Ove Andersen, AAU Institut for DatalogiSpecial SessionMødeleder: Brian Gardner Mogensen, GrontmijFemern Bælt forbindelsens betydning for udviklin-gen af det danske godsmarked anno 2020Med realiseringen af en fast Femern Bælt forbin-delse i 2020 opstår en helt ny godskorridor mel-lem Skandinavien og det europæiske kontinentfra Oslo/Stockholm over Malmø/København tilHamborg/Berlin. Femern Bælt godskorridoren vilflytte internationalt gods fra Storebælt/Lillebælt ogSønderjylland til den nye korridor.Den foreslåede speciel session har til formål at ka-ste lys på og debattere de tendenser, der vil værepå det danske godsmarked med realiseringen afen Femern Bælt forbindelse i 2020Se nærmere på www.trafikdage.dkDødsulykker & rusmidlerMødeleder: Lars Klit Reiff, Havarikommis-sionen for VejtrafikulykkerAlkohol, medicin og narkotikaforekomst hosalvorligt tilskadekomne bilisterv/Inger Marie Bernhoft, DTU TransportSpecial SessionMødeleder: Anette Enemark, TetraplanMobility Management in a Resource-ConstrainedWorldThe format of the special session isA short introduction to the theme and relevancein a Danish context.Three short papers. These would set the sceneabout how Local Travel Plan Networks cur-rently work in practice. Specifically, results fromEuropean Project TRAVEL PLAN PLUS wouldbe presented.An interactive session based on the soon tobe launched e-learning course ‘Developing aSustainable Local Travel Plan Network’ whichguides participants through the different stagesof LTPN evolutionSe nærmere på www.trafikdage.dk
12.20-13.20
13.20-14.50
13.20-14.50
De første resultater af udvidet dødsulykkesstatistikv/Mette Fynbo, Vejdirektoratet
14.50-15.1015.10-16.20
Pause
Dødsulykker med unge i Norge - Fra for dårlige tilfor gode færdighederv/Michael Wøhlk Jæger Sørensen,Transportøkonomisk institutt
Pause
14.50-15.10Implementering af ITSMødeleder: Martina Zabic, DTU TransportImplementation of CVIS ITS applications in drivingsimulatorv/Kenneth Sørensen, SINTEFSpecial SessionMødeleder: Mette Bøgelund, Incentive PartnersTrængsel i Europa - hvad betyder det for os?Trængsel på vejene i Europa er i en årrække blevetudråbt til en af de vigtigste udfordringer for trans-port og mobilitet.Men der er to sider af sagen: På den ene side mo-delberegninger og prognoser, der længe har sagtos, at trængslen er kritisk og vokser ufortrødent.På den anden side mennesker og virksomheder,der til dagligt arbejder med trængslen på tæt holdog forsøger at inkorporere denne som en uundgå-elig del af deres virkelighed.Debatemner:Trængslen som DSV ser den, perspektiver på luft-fragt, hvordan ser trængslen ud på længere sigt, nyemåder at tænke skibstransport på, perspektiver forsøtransport, EU’s perspektiv på trængslen i EuropaSe nærmere på www.trafikdage.dkUlykkesanalyserMødeleder: Lotte Larsen, DTU TransportDybdeanalyse af landevejsulykkerv/Lars Klit Reiff,Havarikommissionen for VejtrafikulykkerBy- og regionplanlægningMødeleder: Petter Næss, Aalborg UniversitetRegionaltågstrafikens effekter: En studie avregionaltågslinjer i Skånev/Hans Sahlin, Vectura Consulting15.10-16.20
Kan bluetoothteknologien anvendes tilrealtidsrejsetidsbestemmelserv/Raza Muhammed, Vejdirektoratet
Langtidsvirkninger af trafikulykkerv/Lotte Kragh,Havarikommissionen for Vejtrafikulykker
Transportafstand og uddannelsesmønstrev/Uffe Nielsen, Danske Regioner
ITS på Vejle Trafikcenterv/Pia Gulddahl Møller, Vejle Kommune
Byfortætning og bæredygtig mobilitet -Mobilitetsplanlægning i Roskilde Bymidtev/Jakob Høj, Tetraplan