Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 350
Offentligt
BanedanmarkFemern Bælt – danske jernbanelandanlægAmerika Plads 152100 København Ø[email protected]
Den 28. april 2011
Vedr.: Gener for Egeholm, Nygårdshave 6, 4760 Vordingborg, ifb. Femern Bælt –
danske jernbaneanlæg
Egeholm er bygget i 1870, og har ligget her siden før jernbanen blev bygget.Vi er 8. generation på gården.Beboelsen ligger ca. 90 meter fra jernbanen, ogvi ønsker derfor, at der opsættes
støjskærm hele vejen fra Kastrup til Vordingborg.
Den lyd-gene der vil blive ved bådeløsningsforslag 1 og 2 vil gøre udendørs ophold i haven helt umulig. Vi anser dét at leve ibeboelsen for utålelig, idet vi som beboere vil blive så meget påvirket af støjen, atlivskvaliteten forringes kraftigt.Samtidig producerer vi grise på ejendommen, og vi frygter at de vil blive stressede afstøjen, så tilvæksten derfor generelt vil blive formindsket, - med tab til følge.Nuværende støj i haven har vi målt til 105 DB når et tog kommer forbi, og kanformodentlig forvente at det vil blive 120 DB. Det siger sig selv, at udendørs ophold ihaven og omkring gården bliver larmende med et tog hver 6. minut. Det kan forventes atophold med samtale i haven ikke kan lade sig gøre mere.Vi anser det derfor som en selvfølge at ”hele ejendommen”, såfremt der er
produktionsdyr i stalden, bliver lydisoleret.
Da viadukten Hovedakslen/Kastrupvej er fra 1923 og kun er 3 meter høj, er kørsel medtraktor med marksprøjte og mejetærsker for høje til at komme igennem. Der er ind til flerelastbiler som har siddet fast i viadukten, seneste omtale sås i avisen: BT for et par årsiden.Det ville derfor være godt for området, hvis viadukten Hovedakslen/Kastrupvej
bliver lavet dybere, så høje køretøjer kan komme igennem.
Side 2
Alle lastbiler der kommer med foder, gødning, såsæd, svinetransport m.m. anmoder vi omat køre via overkørslen på Sct. Clemensvej.Vi er meget afhængige af at kunne komme over overkørslen på Sct. Clemensvej hele året.Vi har produktionsjord som ligger på vest-siden af jernbanen,og skal derfor have altransport af traktorer med marksprøjte og mejetærsker m.m. over denne overkørsel.Det vil derfor være hensigtsmæssigt at man laver den nye overkørsel på Sct.
Clemensvej ved siden af den gamle, således at overgangsvejen er åben i hele
bygningsperioden.
Såfremt overkørslen Sct. Clemensvej bliver lukket, skal vi for at komme til vores jord påvest-siden af jernbanen ud på en længere omvej.Vi forventer kompensation et for de 200 km om året vi får i omvej med traktor med
marksprøjte og mejetærsker. Endvidere må de 12 timers ekstra transport på
landevejen + brændstof kompenseres.
Hvordan med det areal af vores produktionsjord I vil inddrage til 2 oplagspladser?Vi
forventer at høre fra jer i god tid, så dyrkning af arealerne kan planlægges.
Vi mener at Banedanmark burde bygge en ny banestrækning langs motorvejen viaStensved med tunnel under Storstrømmen, således at man vil kunne føre godstogstrafikden vej. Det ville minimere støjen igennem tæt bebyggede områder langs den gamlejernbanestrækning igennem Vordingborg.
Med venlig hilsen
Jørgen Egholm Jørgensen & Eva Sommer-Madsen J.Daniel, Ellen og Helene Egholm Jørgensen"Egeholm"Nygårds Have 64760 Vordingborg