Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 345
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
27. maj 2011
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Indførelse af ændret afgangsprocedure på Kystbanen i efteråret2010Der har i pressen de seneste dage været rejst en problemstilling vedr. den ænd-rede afgangsprocedure på Kystbanen, som blev indført i efteråret 2010 for atforbedre regulariteten. Der refereres to hændelser, hvor passagerer er kommettil skade. Der er igangsat en undersøgelse af, om de to hændelser kan henførestil ændringen i afgangsproceduren. En afrapportering heraf forventes i næsteuge.Det forhold, at der er rejst usikkerhed om forsvarligheden i at indføre en for-enklet afgangsprocedure giver mig imidlertid anledning til at give en samlet be-skrivelse af baggrunden for forenklingen af afgangsproceduren.Den forenklede afgangsprocedure, som også i det væsentlige var gældende ind-til 2005, indebærer, at togføreren sikrer sig at dørene kan lukkes, dvs. at derikke er på- eller afstigende passagerer mv., hvorefter han eller hun giver signaltil lokomotivføreren om at lukke dørene. Lokomotivføreren aktiverer herefterdørlukningen for samtlige togets døre, samtidig med at togføreren træder ind itoget. Lokomotivføreren konstaterer via togets sikkerhedssystem, at samtligedøre er lukkede, og kan herefter sætte toget i gang.Den dobbelte afgangsprocedure, som var gældende på Kystbanen mellem 2005og 2010, og som fortsat anvendes af DSB, indebærer, at togføreren sikrer sig, atdørene kan lukkes, hvorefter han eller hun giver signal til lokomotivføreren omat lukke dørene. Lokomotivføreren aktiverer herefter dørlukningen for samtligetogets døre med undtagelse af døren, hvor togføreren står, idet togføreren harsat denne dør over til lokal betjening. Herefter træder togføreren ind i toget, gi-ver signal til lokomotivføreren om igangsætning og lukker herefter den sidstedør. Lokomotivføreren konstaterer via togets sikkerhedssystem, at samtlige dø-re er lukkede, og kan herefter sætte toget i gang.Den dobbelte afgangsprocedure blev bl.a. indført på baggrund af hændelser,der involverede BN-vogne (det blå materiel). I denne materieltype er der ikkenogen teknisk efterkontrol af dørlukningen via togets sikkerhedssystem, menalene en gul lampe over døren, der lyser, hvis døren ikke er lukket.Der blev i 2009 nedsat en task force med deltagelse fra Trafikstyrelsen, Bane-danmark, DSBFirst og DSB, som skulle komme med forslag til, hvordan regula-
riteten på Kystbanen kunne forbedres. Task forcen arbejdede med en rækkehelt konkrete problemstillinger, herunder spørgsmålet vedr. afgangsprocedu-ren.Task forcen afrapporterede i marts 2010. En af task forcens anbefalinger er, atafgangsproceduren forenkles.En forenkling af afgangsproceduren anbefales ligeledes af den eksterne ekspertHansjörg Hess, dog efter en mere vidtgående model, hvor lokomotivførerenalene håndterer afgangsproceduren uden bistand fra togføreren. Følgendefremgår af Hansjörg Hess’ rapport (s.13): ” Replace the today’s departure pro-cess with self-dispatching of the train driver (already quite common in somecountries in Europe as well at SBB [de schweiziske forbundsbaner]). To ourknowledge this process is already established on S-Banen of Copenhagen.”DSBFirst ansøgte allerede den 24. marts 2010 Trafikstyrelsen om at bedømmeDSBFirsts ansøgning og risikovurdering af den forenklede afgangsprocedure.På baggrund af anbefalingerne fra task forcen og Hansjörg Hess indgås den 22.april 2010Aftale mellem Regeringen (Venstre og De Konservative), DanskFolkeparti og Det Radikale Venstre om igangsættelse af initiativer til forbed-ring at regulariteten på Kystbanen og i Øresundstrafikken.Trafikstyrelsen har på baggrund af en ansøgning fra DSBFirst den 25. juni 2010godkendt en ændring af afgangsproceduren, således at der ikke foretages visu-el, men alene teknisk efterkontrol af dørene i forbindelse med afgang. I forbin-delse med ansøgningen har DSBFirst fremsendt en risikovurdering.Trafikstyrelsen præciserer i afgørelsen, at det er DSBFirst’s ansvar som ansvar-lig jernbanevirksomhed at sikre den fornødne sikkerhed for passagererne i for-bindelse med på- og afstigning. I den forbindelse kan DSBFirst i vid ustrækningselv fastsætte sikkerhedsmæssige procedurer for afgangsprocedurer, herunderundlade efterkontrol ved dørlukning.Det er Trafikstyrelsens vurdering, at den begrænsede øgning af risici, der er på-vist i den gennemførte risikovurdering, er af en sådan størrelsesorden og karak-ter, at afskaffelse af efterkontrol kan tillades uden indførelse af kompenserenderisikoreducerende tiltag. Det er taget med i betragtning, at den hidtidige proce-dure aldrig har været et krav fra myndighederne, men har været tænkt som enekstra barriere for at forhindre en i forvejen ikke-tilladt passageradfærd (på- ogafstigning af tog efter signalgivning er ikke tilladt).Derfor har Trafikstyrelsen i sin godkendelse lagt vægt på, at DSBFirst ved ind-førelse af en ny afgangsprocedure grundigt informerer publikum om de gæl-dende regler ved af- og påstigning, således at man kender og forstår dem.
Side 2/3
Blandt andet af denne grund blev den forenklede afgangsprocedure først ind-ført pr. 31. oktober 2010.
Side 3/3
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt