Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 343
Offentligt
Fra:[email protected] [mailto:[email protected]]Sendt:23. maj 2011 11:26Til:[email protected]; [email protected]; [email protected]; Henriette Kjær; KimChristiansen; Anne Baastrup; Johs. Poulsen; Per Clausen; Villum Christensen; Flemming Damgaard LarsenCc:Ove Dahl Kristensen; Bent GadeEmne:DSB og trafik politikkerne skubber forbedring af pendlertrafikken på Sjælland foran sig.Til transportministerHans Christian SchmidtTil politiske trafikordfører:Magnus Heunicke,Kristian Pihl Lorentzen,Henriette Kjær,Kim Christiansen,Anne Baastrup,Johs. Poulsen,Per Clausen,Villum ChristensenTil formand for TrafikudvalgetFlemming Damgaard LarsenKopi til underdirektør i DSBOve Dahl Kristensen
DSB og trafik politikkerne skubber forbedring af pendlertrafikken på Sjælland foran sig.De Sjællandske Pendlere blev i 1999 stillet nye regionaltog i udsigt. Denne beslutning blev så senere ændrettil den løsning, vi stadig venter på, nemlig IC4 til landstrafikken og IC3 primært til de Sjællandske Pendlere.DSB fik også i 1999/2000 stillet en investeringsramme på 10 mia. i udsigt for de næste 10 år. IC4 indkøbetbeløb sig til omkring 5 mia. efterfølgende har man fået kompensationer mm.,det betyder, at beløbsrammerne/udgifterne er væsentligt reduceret. Selvfølgelig har DSB haft et enormttidsforbrug omkring IC4 indkøbene, grundet leveringsproblemerne.DSB har dog lejet en del dobbeltdækkervogne og udfaset de gamle vogne, man i 1999 besluttede, atudskifte. Dobbeltdækkerne skal trækkes af nogle gamle udslidte lokomotiver. Dette betyder, at disse tog harmange fejl, hvilket betyder mange aflysninger for pendlerne.
Nu udtaler DSB, at man vil forsøge, at forlænge lejemålet på nogle af dobbeltdækkerne frem til2015, afhængig af, hvad der sker med IC4 situationen.Se artikel fra Ingeniørenhttp://ing.dk/artikel/119037-dsbs-nye-plan-efter-ic4-kaos-vi-lejer-dobbeltdaekkerne-endnu-flere-aarDer nævnes bl. a. at DSB’s materialesituation er lige til ”øllet” i artiklen.I andre sammenhænge taler man om en målsætning, hvor en fordobling af pendlerne i 2020 er enmålsætning. Alene de få procent passagerer tallet nu stiger er problematisk for pladsen i togene.
Jeg synes, at det er urealistisk, med en stor stigning i antallet af passagerer, samtidig med, at derikke tilføres nyt materiel til DSB. Pendlerne på Sjælland har i de sidste 1½ år oplevet, man ikke kanfinde siddepladser i togene, man har oplevet korte tog, man oplever (næsten) dagligt forsinket togog mange aflysninger, forsinkelser på 5 – 10 min. er noget man oplever tit. Det skal dog til DSB’sforsvar siges, at situationen på Ringsted systemet er blevet forbedret, når vi taler om fleresiddepladser især i morgentogene mod KBH har fået et løft. Dog oplever vi stadig mangeaflysninger og korte tog. Vi betjenes ikke kun af elektriske togsæt, men også af dobbeltdækker- ogIC3 materiel, altså brug af diesel tog.Der tales om køb af nye el-tog i 2015, hvorfor først i 2015?Strækningen København – Fredericia/Kolding trafikeres i dag i høj grad af IC3 materiel.Her kunne man med fordel indkøbe elektriske togsæt, der kunne aflaste diesel sættene
allerede nu.
Samtidig ved vi, af bitter erfaring, at det kan tage flere år før nyt materiel kommer i drift. IC3, IR4og senest IC4 har været eksempler på dette. Det bør vores trafikpolitikere tænke på, inden desparker investeringen i nyt materiel til hjørne!Indkøb af nye elektriske togsæt, kunne frigøre diesel togsæt til strækninger uden EL. Dermed vilPendlerne kunne opleve noget positivt, det er noget vi har brug for.Der kunne også indkøbes flere Øresundstog således, at de IR4 togsæt der kører på Kystbanen kunnefrigives til trafikken mellem København og Jylland og dermed frigøre dieseltog/IC3 til andetformål.Pendlerne på Sjælland har i mange år oplevet dårlige løsninger, det er på tide, at der bliver gjortnoget ved det. Det håber jeg, at I vil gøre en fælles indsats for en løsning af en håbløs situation forpendlerne på det danske jernbanenet. Det er nødvendigt med investeringer i materiel, der kanbruges, det haster! Investerer man ikke, ja så bliver motorvejen i stedet fyldt op.Med venlig hilsenBent GadeØrstedvej 39B4130 Viby Sj.Pendlertalsmand for Pendlergruppen Viby og Borup