Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 341
Offentligt
19. maj 2011Kære Hans Christian Schmidt,Som transportminister i en regering med en statsminister, der personligt yder en beun-dringsværdig indsats for at bringe de offentlige udgifter under kontrol, antager jeg, atdu kan tilslutte dig enhver bestræbelse på at sikre, at anlægs- og driftsbudgetteringenaf store offentlige infrastrukturprojekter, som f.eks. Metro Cityringen, er retvisende og ioverensstemmelse med lovgivningen og god forvaltningsskik, således at samfundet ikkepåføres uoplyst økonomisk og anden risiko. Risiko i et omfang, der kan have kontrapro-duktiv effekt på balancen i regeringens fremskrivninger af udviklingen i dansk økonomifrem til 2020. Du - i det følgende betegnet Ministeren - anmodes derfor høfligst om svarpå følgende spørgsmål:Spørgsmål 1.:
I Metroselskabets indstilling til interessenterne af 24. nov. 2010 skriver selskabet:- Med godkendelsen fastsættes det samlede anlægsprojekt for Cityringen til 21,3 mia. kr.og tilbagebetalingsåret til 2059. By & Havn I/S.Er renter og tilbagebetaling af den nettorentebærende anlægsgæld fra Metro 1-3
opgjort til kr. 13 mia., i Kvartalsrapport 1. kvartal 2011 fra By & Havn I/S, med-
regnet i langtidsbudgettet, der ligger til grund for Metroselskabets fastsættelse
af år 2059 som tilbagebetalingsår?
Spørgsmål 2.:
Metroselskabets anlægsbudget for Cityringen på 1,3 mia. kr., indregner ikke 2,5 mia. kr.fra ekstraregning for anlægsarbejder på Metro 1-3. Med tillæg af sagsomkostninger i altca. 3 mia. kr. Dette krav mod Metroselskabet har i flere år verseret ved en voldgiftsdomstoli Sø- og Handelsretten, men ventes, efter gentagne udsættelser, afgjort i løbet af 2011.Efterden endelige godkendelse af Metroselskabets anlægsbudget for Cityringen.Men bemærk, at ved drift af Metroselskabet på et forretningsmæssigt grundlag, som fore-skrevet i Lov om Metroselskabet, skal al kendt risiko beregnes og medtages i et anlægs-budget.Der forløb kun fem arbejdsdage mellem Transportministereriets modtagelse af
Metroselskabets indstilling af 24. nov. og afsendelsen, den 1.dec., af ministerens
akstykke nr. 51 til Finansudvalget med Ministerens uforbeholdne anbefaling af
selskabets indstilling med et anlægsbudget for Cityringen på 21,3 mia.kr.
Er dette hastværk mon forklaringen, når Ministeren ikke var opmærksom på, at
anlægsbudgettet på 21,3 mia.kr. ikke omfatter hensættelse af 3 mia.kr. til afdæk-
ning af eventuelt tab I forbindelse med den ovenfor omtalte voldgift?
Spørgsmål 3.:
Metroselskabets fastsættelse af tilbagebetalingsåret til 2059 er en forlængelse af tilbage-betalingsperioden med 2 år. En forlængelse udover 2 år kræver if. lovgivningen ny politiskbehandling i Trafikudvalget.
De 3 mia. kr. til afdækning af risiko i forbindelse med den verserende voldgiftssag +allerede forbrugte ca. 1 mia. kr., der heller ikke er medregnet i det af minsteren anbefaledeanlægsbudget, vil forlænge tilbage- betalingsperioden ud over år 2059.Vil Ministeren tage initiativ til at bringe det endelige budgetgrundlag og langtids-
budgetterne for Cityringen i overensstemmelse med metrolovgivningen og god
forvaltningsskik? For eksempel ved at tilbagekalde aktstykke 51 og tage skridt til,
at et korrekt anlægsbudget for Cityringen, bilagt langtidsbudget med korrekt fast-
sættelse af året for tilbagebetalingen, forelægges Folketingets Trafikudvalg?
Den 24 nov. 2010 modtog du brev fra Trafikudvalget med spørgsmål til transportmini-steren på baggrund af en skrivelse af 18. nov 2010, fra Samvirkende Borgergrupper tiloverborgmesteren i København og borgmesteren på Frederiksberg.En skrivelse med beregninger, der rejste begrundet tvivl om passagerkapaciteten ogdriftsøkonomien i en metro med en stationslængde på 60 meter til tog på max. 29 meter.Dét fik dig til at anmode Metroselskabet om selskabets kommentarer til borgergruppernesberegninger. Det resulterede i et notat fra selskabet, der forelå 10. dec., seks dage førFinansudvalget tiltrådte ministerens indstilling af 1. dec. 2010.Vi vil i øvrigt bede dig bekræfte, at du i forsommeren 2010 blev orienteret om SamvirkendeBorgergruppers kritiske beregninger.Og samtidig oplyse, om du allerede på daværende tidspunkt, videregav disse be-regninger til Metroselskabet, idet selskabet, i den ovenfor omtalte indstilling til interes-senterne, nedjusterer passagerprognoser for den samlede Metro fra 173 mio. passagerertil 131 mio. passagerer pr. år, og dermed tilnærmer sig Samvirkende Borgergrupperesberegning, af den maksimale passagerkapacitet til max. 127 mio. passagerer pr. år ved100% udnyttelse af den samlede metrokapacitet.Vi anmoder høfligst om svar inden for fjorten dage.Venlige hilsnerFor Samvirkende Borgergrupper