Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 341
Offentligt
DebatindlægKun til PolitikenTransportministeren fraskriver Folketinget kontrol
med Metroudgifterne
Som et konstruktivt bidrag regeringens stålsatte bestræbelser på kontrol med de offentlige udgifterfrem mod 2020, henledes statsministerens opmærksomhed på enunderbudgetteret, frem til 2018akkumuleret, offentlig gældsætning på mindst 38,3 mia. kr. eksklusiv renter:16. dec. 2010 tiltrådte Finansudvalget aktstykke 51 fra transportministeren af 1. dec., med enindforstået gengivelse, af Metroselskabets indstilling af 24. nov., og ministerens anbefaling afselskabets anlægsbudget for Metro Cityringen på 21,3 mia. kr.Budgettet er underbudgetteret med 17 mia. kontante kroner, da kendte udgifter ikke er medtaget:anlægsgæld Metro 1-3 (13 mia.), efterregning fra Metro 1-3 (3 mia.) samt forarbejder på Cityringen(1 mia.).Og indstillingen fra MS forekommer i øvrigt ikke retvisende:Det var af eksistentiel betydning for selskabet, at udbudsfasen endte med en pris, der lå inden forFolketingets yderste smertegrænse på 22,2 mia. kr.Så da billigste tilbud lå ca. 7 mia. kr. over, måtte selskabet, ved forhandling med tilbudsgiverne,reducere prisen med ca. 4 mia. kr. Ellers ville Metroselskabets æske blive sendt til åbning iTrafikudvalget.Ved fysiske og anlægstekniske ændringer af projektet, samt ikke beskrevne spareforslag fratilbudsgiverne, sparer man 753 mio. kr.Og risiko, af tilbudsgivere budgetteret til 4 mia., elimineres og bliver til en besparelse på 87 mio.ved tilbageførsel af risiko til Metroselskabet, læs skatteyderne.Mon transportministeren er helt klar over, at han med accept af dette risikostunt, har godkendt enblanco check og de facto fraskrevet Folketinget muligheden for demokratisk kontrol med projektet - tilden bitre ende?At et tunnelanlæg i Ethiopien, færdiggjort af Metroselskabets foretrukne tunnelleverandør SALINI ijanuar i år, styrtede sammen i marts, skal blot nævnes for perspektivets skyld.Med kun 840 mio. kr. sparet på anlæg måtte finans og drift inddrages:MS renteafdækker en del af selskabets gæld og mener, at der herved er plads til en forøgelse afanlægsomkostningerne med 2,1 mia. kr.Og selvom opdaterede passagerprognoser viser færre passagerer, giver det, i selskabets optik,flere indtægter. Desuden forventer MS et fald i driftsomkostningerne, hvilket samlet giver plads til enforøgelse af anlægsøkonomien på 0,2 mia. kr.Bemærk her, at allerde i foråret 2010 blev transportministeren orienteret om, at der er rejstbegrundet tvivl om Metroen, som forudsat, kan bidrage til betalingen af anlægsudgifterne, på grundaf for korte stationer til for korte tog. Kapacitetsberegninger, der ikke er dokumenteret tilbagevist.Afslutningsvis skriver MS i indstillingen til ministeren med henvisning til en, i øvrigt ubegrundet,frygt for renteforhøjelse, at der vil være plads til en yderligere forhøjelse af anlægsomkostningerne på0,9 mia, kr. ved omgående godkendelse af anlægsbudgettet.Med de 0,9 mia. var man i mål, og Trafikudvalgets rolle formelt udspillet, så ministeren kunne gådirekte til Finansudvalget, der havde 14 andre aktstykker på dagsordenen den 16. dec..PS: Ifølge Lov om Metroselskabet skal selskabet drives på et forretningsmæssigt grundlag.Peter HiortArt director, grafikerGammel Strand 52,1202 Kbh. K.23. maj 2011