Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 34
Offentligt
906250_0001.png
906250_0002.png
Udkast
NOTATDEPARTEMENTET
Referat af Rådsmødet (TTE) den 15. oktober 2010 i Luxembourg
DatoJ. nr.
18. oktober 20102010-3749
Internationalt Kontor
Dagsordenspunkt 1: Ændring af Eurovignet-direktivetDer blev på rådsmødet med kvalificeret flertal opnået politisk enighed om enændring af det såkaldte eurovignet-direktiv vedrørende vejafgifter for tunge kø-retøjer.Med ændringerne af direktivet vedtog man at lade trængselsafgiften udgå af di-rektivforslaget som en selvstændig ekstern afgift. I stedet søges trængselshen-synet varetaget ved at tillade variation i den overordnede afgift, således at mankan opkræve højere vejafgifter i trængselsperioder mod at man sænker afgiftentilsvarende udenfor trængselsperioderne.Derudover besluttede man at fritage lastbiler for luftforureningsafgiften, hvisde opfylder Euronorm V indtil Euronorm VI indføres i 2013. Herefter vil lastbi-ler, der opfylder Euronorm VI, være fritaget for luftforureningsafgiften til ogmed 2017. Det betyder, at europæiske vognmænd vil have incitament til at an-skaffe sig de mest miljøvenlige køretøjer.Medlemsstaterne godkendte Formandskabets forslag om, at fjerne den obliga-toriske øremærkning af provenu fra afgiften til transport- og miljøformål.Endeligt blev det fastlagt, at ændringer i bilag IIIb om fastsættelsen af de øvregrænser for afgiften skal ske ved den almindelige lovgivningsprocedure.Dagsordenspunkt 2: Mandat til Kommissionen om at indgå for-handlinger med Brasilien om en omfattende luftfartsaftaleMedlemslandene gav Kommissionen mandat til, at indlede forhandlinger medBrasilien om en omfattende luftfartsaftale.Dagsordenspunkt 3: Kommissionens handlingsplan vedrørendeapplikationer til det globale satellitnavigationssystem (GNSS)Medlemslandene vedtog Formandskabets udkast til rådskonklusioner.Dagsordenspunkt 4: Strategi om fremtidens transport
Formandskabet havde lagt op til en politisk drøftelse af fremtidens transportforud for offentliggørelsen af Kommissionens Hvidbog om fremtidens trans-port 2010-2020.Overordnet understregede medlemslandene transportsystemets centrale posi-tion i forhold til at sikre den økonomisk vækst og tilkendegav generelt, at manogså fremover skal arbejde for at effektivisere og forbedre de europæiske trans-portnetværk.En række lande fremhævede behovet for at prioritere miljøforbedrende tiltag,herunder at ibrugtage moderne teknologiske løsninger til at videreudvikle deteuropæiske transportsystem.Andre lande fokuserede i højere grad på behovet for at udvikle og udbrede etmoderne og velfungerende transportsystem. Disse lande betonede særligt nød-vendigheden af at sikre, at finansieringsmulighederne til udbygningen af infra-struktur forbedres.
Side 2/2