Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 336
Offentligt
1000178_0001.png
1000178_0002.png
1000178_0003.png
1000178_0004.png
1000178_0005.png
SICSkagen Innovations CenterDr. Alexandrinesvej 75 - DK- 9990 Skagen - Phone 45 98445713 Mail:[email protected].www.shore.dkTransportministeriet.Frederiksholms Kanal 27 fKøbenhavn KSkagen d. 20 maj 2011Our. Refpj/cp.Begæring om aktindsigt, samt stop af de af de nye fejlkonstruktioner ved Hvide Sande havnVi kan hermed oplyse at vort projekt på Skodbjerge fortsat er i god drift og opmåles systematisk afKystdirektoratet 2 gange årligt efter at anlægget overgik til permanent drift i januar 2008.Der er i perioden 2008 til 2011 for strækningen syd for Hvide Sande og ned tilNymindegab foretaget følgende opmålinger:Skodbjergelokalmåling januar og november 2008SkodbjergeSkodbjergelokalmåling januar 2009SkodbjergeSkodbjergelokalmåling januar og september 2010SkodbjergeSkodbjergelokalmåling marts 2011 (endnu ikke godkendt)Skodbjerge
Klitfodsbevægelse jan 2005 - Sep. 2010Skodbjerge151050-5-10-15-20jan-08nov-10Ref 34,610,38Rør 22,83,61Ref 2-15,7-19,65Rør 12,24,51Ref 1a-8,6-14,19Ref 1b-0,3-4,71
Vi har nu evalueret klitfodens bevægelse frem til september 2010, og ser at klitfoden fortsat rykkerfrem i Rørområde 1 og 2 samt, samt læsideområdet i ref. 3. Erosionen er nu standset i ref. 2 efter at SICetablerede trykudligningsmoduler i ref 2 i juni måned 2009. Der fortsat stor erosion i ref 1 uden rør2..Der er nu mere end 5 års dokumentation for at SIC systemet kan stoppe erosionen på vestkystendokumentation
meter
Som vi har dokumenteret tidligere på side 2 er der tale om komplette opmålinger i SIC projektetmed strand og søopmålinger, som KDI påstod der ikke var budget til i april og oktober i test perioden2007 og 2008.Staten sparede 41,4 mio. kr. i finansårene 2008 og 2009.Normalt sandfodres der syd for Hvide sande for 20,7 mio. kr. årligt, men der blev efterfølgende ikkesandfodret i finansårene 2008 og 2009, så staten sparede 41,4 mio. kr., men betalte ikke SIC.Januar 2008 5 meter cut1000
800
600
400
200
0
-20015913172125293337414549535761656973778185899397 101 105 109
Serie1
Fig .2Herefter sandfodrerede kystdirektoratet med 54,5 kubikmeter per meter ca. 500 meter ude i havet. Somvi ser i figur 2 varierer sandmængden den med op til 1100 kubikmeter pr meter, når vi sammenlignermålelinie nr. 7 med linie 95.Figur 2 viser sandmængden på en offshore platform skåret i 5 meters dybde i 600 meters bredde.Enhver med faglig eller uden faglig indsigt, kan se at udlægning af 54,5 kubikmeter sand 500 meterude i havet ikke har nogen kystteknisk værdi.Kystdirektoratet siger at det er et forsøg med kystbeskyttelse
Vi ser her hvordan Kystdirektoratet igen forsøger at lave hærværk på verdens mest effektive kystbeskyttelsessystem. Der er jo ikke noget behov for sandfodring når der nu har været klitfremrykning i 5 år.
Begæring om aktindsigt.Vi begærer hermed igen aktindsigt i de beregninger og evalueringer, som er foretaget iKystinspektoratet baseret på opmålinger i Skodbjergeområdet i perioden 2008 og frem til dato.Kystdirektoratet har indtil videre nægtet at udlevere de beregninger som ligget til grundlag for dehåbløse sandfodringer som er foretaget i 2010 og nu planlagt for 2011 i Skodbjerge orådet.Hvide Sande havnVi anmoder samtidig Transportministeriet om at stoppe projektet på Hvide Sande havn, idet de nyemoler vil generere stor læsideerosion med store miljømæssige gener til følge.Alle ved, at sejlrender i dag skal baseres på dredging kombineret med bypassing.Vi vedlægger hermed vor totalløsning og anmoder hermed om et møde i Transportministeriet, hvor vivil uddybe vort projektforslag, som vil medføre en mere miljøvenlig løsning og samtidig spare statenfor ca. 50,0 mio. kr. årligt.Man får samtidig en løsning de ekstremt høje sandfodringspriser, som vi har set på den jyske vestkyst.Med venlig hilsenPoul JakobsenKopi TransportministerenTrafikudvalget