Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 336
Offentligt
1000177_0001.png
1000177_0002.png
1000177_0003.png
1000177_0004.png
1000177_0005.png
1000177_0006.png
1000177_0007.png
1000177_0008.png
1000177_0009.png
1000177_0010.png
1000177_0011.png
1000177_0012.png
1000177_0013.png
1000177_0014.png
1000177_0015.png
1000177_0016.png
SICSkagen Innovations CenterDr. Alexandrinesvej 75 - DK- 9990 Skagen - Phone 45 98445713 Mail:[email protected].www.shore.dkKystdirektoratetHøjbovej 17620 LemvigSkagen d. 23 maj 2011.Our. Ref pj/cp.Totalløsning for kystbeskyttelse på den jyske vestkyst.Vi har i dag anmodet Transportministeriet om at stoppe havneprojektet ved Hvide Sande havn, idet denye ydermoler vil blive en helt urimelig miljøbelastning syd for Hvide Sande Havn (Læsideerosion)
11
1
Det nye havneanlæg må betegnes som en fejlkonstruktion, set i relation til de indvundne erfaringer meddækmolen, som blev bygget i 1962 og de seneste erfaringer fra Thorsminde havn.
Professor Lundgreen KU
Professor Lundgren KU troede i begyndelsen af tresserne, at man kunne stoppe tilsandingen af HvideSande havn ved at bygge en sandfanger 450 meter ud i havet nord for havnen.Projektet endte i en stor fiasko og KDI købte efterfølgende en sandpumper.
22
2
Sandpumperen har nu arbejdet i sejlrenden siden 1989, og den gennemsnitlige udgift har i de ca. 20 århar været ca. 5,0 mio. kr. årligt i 2010 kr, så den samlede udgift har været ca. 100 mio. kr.
Hertil kommer de årlige udgifter til sandfodring fra 2,0 km syd for havnen mod syd, som ifølgekystdirektoratet kan opgøres til følgende mængder og beløbUdført.745.000 m3962.000 m3710.000 m3341.000 m3639.000 m3501.000 m3660.000 m3220.000 m3555.000 m3330.000 m3Planlagt.35.138.111 kr.34.585.874 kr.32.139.611 kr.15.498.099 kr.24.794.217 kr.22.417.195 kr.11.876.701 kr.5.375.261 kr.16.199.243 kr.8.778.000 kr.206.502.336 kr.
1998199920002001200220032004200520062007I alt
0293.000 m30
Udgiften til sandfodring i området syd for Hvide Sande havn har således gennemsnitlig været 20,65mio. kr. årligt i de sidste 10 år.Den årlige udgift til oprettelse af miljøskaderne med baggrund i den fejlkonstruerede sandfanger fra1962 er således ca. 26 mio. kr. årligt.Sejlrenden kan holdes åben i 8 meters dybde ved hjælp af sandsugning for ca. 10.0 mio. kr. årligt, hvisden årlige oprensning er ca. 1,0 mio. kubikmeter årligt.Sandfangeren skal fjernes etapevis med en start på 225 meter.Større oprensningsmængder i sejlrenden er en stor miljøfordel, så man ikke ødelægger ynglepladsernefor fisk på sandbankerne i Nordsøen.Sejltiden forkortes væsentligt og CO 2forureningen reduceres.Med kortere sejltid forøges effektiviteten på sandsugeren
33
3
Thorsminde havn
Designet fungerer ikke på den jyske vestkyst og man kan næsten gå ud til den sydlige molehoved vedlavvande havnen er fyldt med sand.
44
4
Skråningsbeskyttelsen syd for havnen er nu ved at falde sammen, som vi også ved høfde Q
Miljøvenlig total løsning.
55
5
Dækmolen afkortes (markeret med rødt) afkortes med 225 meter, som vil medføre at læsideerosionenkun bliver 25 % af den nuværende erosion.Det betyder at miljøbelastningen syd for havnen reduceres med 75 % med den nuværende dybde isejlrenden.Sejlrenden vedligeholdes ved hjælp af sandsugning og sandet bypasses til stranden syd for havnen.Hvis behovet opstår for en større dybde i sejlrenden udføres arbejdet med statens egen sandsuger, såman udgår de meget høje kartelpriser.En brugt sandsuger med en kapacitet på 2.400 kubikmeter koster i dag 10 – 15 mill USD på detkinesiske marked.En ny hollandsk sandsuger koster i dag ca. 30 mio. Euro eller ca. 225 mio. kr.Skibet har en årlig kapacitet på 2,4 mio. kubikmeter sand ved 200 driftsdage.
De årlige driftsudgifter kan specificeres som følgerLønningerFuel/smøreolieDiversesliddele/forbrugSamlede udgifter ved en produktion på 2,4 mio. kubikmeterFueltillægKubikmeter sand pris 9,58 kr. til 10,83 kr.12,0 mio. kr.5,0 mio. kr.6,0 mio. kr.23,0 mio. kr.3,0 mio. kr.
66
6
Tekniske specifikationer for ny sandsuger på vestkysten
77
7
Juhu Beach blev solgt på tvangsauktion i oktober måned sidste år for 21,0 mio. Euro i Holland.Skibet er bygget ved IHC i Holland 2008/09
SpecifikationerLastekapacitet 2400 kubikmeterBundlemme for splitningRainbowingKobling for flydeledning
Vi ser her faciliteterne for bundlemmene
88
8
Vi ser her faciliteterne for rainbowing og koblingen for flydeledning.
Faciliteter på Broen
Her ser vi navigatørens arbejdsplads
99
9
Her ser vi operatørens arbejdsplads hvorfra alle pumper og lemme styresSkibet kan således opereres af 2 mand og en kok.
Maskinrum
Hovedmotorer 2 Catepillar 3512 B-HD 1350 KW forsynet med EL generatorer 1100 KW
101010
Alle pumper og fremdrift er baseret på elektromotorer, som styres via denne store EL tavle
Her ser vi hovedpumpen IHC HRLD 123-30-70
111111
EL motor for hovedpumpe.
IHC sugehoved med water injection
121212
Dybgang fuld lastet 5,6 meter
131313
141414
151515
w
161616