Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 333
Offentligt
Udkast
NOTAT
DatoDok.idJ. nr.
16. maj 20112010-4752
Resume af høringssvarvedrørende strategisk miljøvurdering ”Miljørapport for udflytningaf containerterminal til Ydre Nordhavn, Københavns Havn - marts2011”IndledningTransportministeren fremsatte den 2. marts 2011 for Folketinget L 162 (forslagtil lov om ændring af lov om Metroselskabet I/S og ArealudviklingsselskabetI/S med flere love – flytning af en containerterminal i København Havn).De miljømæssige konsekvenser ved opfyldningen i Ydre Nordhavn er nærmerebeskrevet i VVM-redegørelsen ”Udvidelse af København Nordhavn og ny kryds-togtterminal” udarbejdet af Københavns Kommune og Kystdirektoratet i maj2009. VVM-redegørelsen omfatter imidlertid ikke en vurdering af konsekven-serne efter at opfyldningen af Ydre Nordhavn er afsluttet. Derfor fremgår det aflovforslagets bemærkninger, at lovforslaget ledsages af en strategisk miljøvur-dering (SMV).På den baggrund blev ”Miljørapport for udflytning af containerterminal til YdreNordhavn, Københavns Havn”1udarbejdet. Rapporten blev sendt i høring2den17. marts 2011 med høringsfrist den 12. maj 2011. Samtidig blev høringen an-nonceret i de store dagblade3samt lokale aviser4. Kopi af eksempel på en an-nonce er vedlagt som bilag B.ResumeDer er indkommet høringssvar fra:Charlottenlund Kajakklub PALO, Danske Speditører, Datatilsynet, Ejerlauget”Svanevænget”, Erhvervs- og Byggestyrelsen, FOGUS, Gentofte Kommune,Grundejerforeningen for Hellerup-Maglegårds Sogne, Hellerup Dameroklub,Hellerup Kajakklub, Hellerup roklub, Kajakklubben NOVA, Kystdirektoratet,Rapporten kan findes under www.trm.dk /publikationer2Se bilag A3Berlingske Tidende, Jyllands-Posten, Politiken og Børsen4Østerbro Lokalavis, Søndagsavisen og Villabyerne1
Københavns Kommune, Københavns Museum, Rigsrevisionen og Østerbro Lo-kaludvalg.Nedenfor følger et resume af de indkomne høringssvar. Resumeet er opdelt ef-ter følgende emner:a) Infrastrukturb) Støjc) Visuelle forholdd) Havmiljøe) Erosion af kyst og sandstrandef)CO2g) Oversvømmelse under orkan og særlige vindforholdh) Livskvaliteti)VVM proces.Der henvises i øvrigt til de vedlagte høringssvar.a) InfrastrukturGentofte Kommune lægger afgørende vægt på, at etableringen af containerter-minalen ikke får negative trafikale konsekvenser for kommunen. De fornødnetrafikale foranstaltninger skal derfor gennemføres inden anlægsarbejdet påbe-gyndes. Kommunen ønsker tillige, at infrastrukturen planlægges således, at dentunge containerlastbilstrafik fra Nordhavnen føres syd om København i enhavnetunnel i stedet for via Helsingørmotorvejen.Gentofte Kommune kræver, at der etableres en kanal i Indre Havn, der mulig-gør sikker sejlads for roere og kajakroere, inden anlægsarbejderne påbegyndes.I anlægsfasen kunne der etableres en midlertidig løsning for små både gennemSkudehavnsløbet. FOGUS (Foreningen til Gentofte kommunes Udvikling ogForskønnelse) og Hellerup roklub, Hellerup Dame Roklub, Kajakklubben NO-VA, Hellerup Kajakklub og Charlottenlund Kajakklub PALO efterlyser også løs-ning på sejleres og roeres sejlads ind mod København.Ejerlauget ”Svanevænget” efterlyser en vurdering af trafikbelastningen i ogomkring området fra og til Nordhavnen og følgerne heraf for beboerne i områ-det, især at den nye ring 3 bliver en løsning i niveau og ikke en tunnel. En vold-somt øget mængde tung trafik til og fra Nordhavnen vil belaste Svanevænget-kvarteret og de tilstødende områder yderligere.Danske Speditører mener, at miljøgodkendelsen bør omfatte jernbanesporfor-bindelse til containerterminalen.b) StøjGentofte Kommune fremhæver, at med den nye placering af containertermina-len vil støjen fra terminalen have frit løb over åbent hav til boligområder i Gen-
Side 2/2
2
tofte Kommune. Kommunen kræver derfor, at der etableres de nødvendige af-skærmningsforanstaltninger, såfremt beregninger viser, at støjniveauet vil bliveøget på grund af de nye driftsaktiviteter. Endvidere ønsker kommunen, at derforetages yderligere støjafskærmning langs Helsingørmotorvejen i GentofteKommune for at reducere den stigende trafikmængde.Københavns Kommune henleder opmærksomheden på Miljøstyrelsens vejled-ning (5/1984) og anbefaler, at behovet for støjdæmpning af containertermina-len indgår i de videre overvejelser.Ejerlauget ”Svanevænget” ønsker, at der tages de nødvendige initiativer, så røg,støj og møg-gener for lokalbeboerne ikke øges.c) Visuelle forholdGentofte Kommune mener, at den foreslåede beplantning ganske vist vil haveen vis afskærmende effekt, men at beplantningen ikke vil have tilstrækkelig ef-fekt til en tilfredsstillende afskærmning af containerne og de havnetekniske an-læg. Kommunen foreslår derfor bedre alternativer, f.eks. i form af en træ-beplantet jordvold.Endvidere kræver kommunen, at belysningen på containerterminalen afskær-mes, og at belysningen på krydstogtskibene dæmpes, således at lysvirkningerneikke virker generende.Danske Speditører mener, at det bør sikres, at containerterminalen forbliversynlig for byen, idet den vil udgøre et karakteristisk og visuelt stærkt element imødet mellem seascape, skyscape og townscape og minde byens borgere om, aten af forudsætningerne for at bo i en metropol er transport af varer til og fra.Københavns museum bemærker, at forterne ud for Københavns Havn fra flerevinkler vil se ud, som om de er landfaste. Forterne udgjorde sidst i 1800-talletden ydre søbefæstningslinje af København. Københavns Havn udgør en væ-sentlig del af Københavns kulturhistorie, og den bør der værnes om.FOGUS peger på, at visualiseringerne viser, at jo længere fra udsigten til Nord-havn man kommer, jo mere vil udsigten fra kysten over Øresund blive påvirketaf forandringerne, f.eks. visualiseringen fra Skovshoved Havn.d) HavmiljøKøbenhavns Kommune foreslår, at der med hensyn til arten og intensiteten afskibstrafik til containerterminalen i afsnit 5.7. vedrørende havmiljø, henvises tilrapporten ”Screening af placeringsmuligheder for containerterminal” udgivetaf Transportministeriet, Københavns Kommune og By & Havn, marts 2009.Rapporten indeholder et omfattende datagrundlag for containeraktiviteterne iKøbenhavns Havn i dag, og det er disse aktiviteter, der forventes flyttet og sam-let.
Side 3/3
3
Hellerup og Maglegaard Grundejerforening henviser til EU’s Vandrammedirek-tiv, hvor hele Øresund er målsat til ”en god økologisk tilstand” og gør opmærk-som på, at den strategiske miljørapport viser, at der vil opstå et nedsat vand-skifte ud for Charlottenlund og inden for i bugten i perioder med stille vejr.FOGUS mener, at den oprindelige udskiftning i havvandet fra syd vil blive af-brudt ved opfyldningen i Nordhavnen og skabe tangophobning og påvirke ba-devandskvaliteten.e) Erosion af kyst og sandstrandeFOGUS gør opmærksom på, at VVM-rapporter og tekniske notater peger på enøget erosion af kystlinje og sandstrande nord for Hellerup Havn som følgevirk-ning af en opfyldning ud i Øresund. Der vil blive tale om en varig erosion ogøget bølgepåvirkning på kysten, både hvor der er en naturlig sandstrand, oghvor sandstranden allerede er eroderet bort. En høfde foran Hellerup Havn sik-rer ikke mod nedbrydning af kysten, men alene mod, at nedbrydningsmaterialelægger sig foran indsejlingen til Hellerup Havn.f) CO2
Hellerup og Maglegaard Grundejerforening angiver, at det forekommer urime-ligt at fordoble containerhavnen, da formålet med anlæggelsen af den nye bydeli Indre Nordhavn var at skabe en CO2neutral, trafik- og miljørigtig, energimi-nimeret ”grøn” bydel.FOGUS er bekymret over den forøgede lastbiltransport.Ejerlauget ”Svanevænget” ønsker, at der tages de nødvendige initiativer, så røg,støj og møg-gener for lokalbeboerne ikke øges.g) Oversvømmelse under orkan og særlige vindforholdFOGUS peger på, at spørgsmålet om forøgelse af oversvømmelsesrisikoen un-der orkan og kraftig storm fra nord, hvor vandmængderne i en dybere kunstigtragt mellem den foreslåede containerterminal på opfyldt område og Øre-sundskysten ikke vil kunne undslippe, og at dette hverken er belyst i VVM-rapporten eller i Miljørapporten.h) LivskvalitetEjerlauget ”Svanevænget” gør opmærksom på, at en voldsomt øget mængdetung trafik til og fra Nordhavnen vil belaste Svanevænget-kvarteret og de til-stødende områder yderligere og medføre forringet livskvalitet for beboerne iområdet.i) VVM-procesGentofte Kommune kræver, at VVM redegørelsen for projektet indeholder enanalyse af den forventede øgede trafikbelastning, herunder af fremkommelig-
Side 4/4
4
hed og trafiksikkerhed på vejene i Gentofte Kommune med forslag til afværge-foranstaltninger.Københavns Kommune bemærker, at der i forbindelse med VVM-processenskal laves en beskrivelse af den nye terminals kapacitet, herunder muligheder-ne for en eventuel senere øget aktivitet og en angivelse af de tilsvarende stig-ninger i trafikken og heraf afledte miljøkonsekvenser. Beskrivelsen skal ogsåindeholde konsekvenserne for den indre del af Nordhavn og de kumulativevirkninger med andre trafikskabende aktiviteter i området.
Side 5/5
5