Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 333
Offentligt
TransportministerietFrederiksholms Kanal 27 F1220 København KKøbenhavn d. 10. maj 2011
Vedr. Miljørapport for udflytning af containerterminal i Ydre Nordhavn, Kø-
benhavns Havn.
Københavns Museum har modtaget materiale vedrørende ovennævnte høring oghar foretaget en gennemgang af sagen.Miljørapportens afsnit om de visuelle påvirkninger underbygger museets tidligerefremførte pointer. Udvidelsen er problematisk, da forterne fra flere vinkler vil se ud,som om de er landfaste. Trekroner opført mellem 1787 og 1827 markerer indsej-lingen til Københavns Havn. Det blev brugt under Slaget på Rheden, hvor det ind-gik som det eneste faste anlæg i den danske forsvarslinje. Middelgrundsfortet blevbygget samtidig med Charlottenlund Batteri og Kastrup Batteri. Sammen udgjordede den ydre søbefæstningslinje sidst i 1800-tallet. De havde til formål at supplereden ældre linje, som lå ved Kronløbet og Kongedybet. De tre anlæg lå længerevæk fra havnen og kunne dermed bedre dække indsejlingen til København ogsamtidig kunne de lukke for meget af den nord- og sydgående trafik i Øresund .Det er derfor vigtigt, at de to forte fortsat ligger ”frit” ude i havet og ikke ser ud, somom de er landfaste. Københavns Havn udgør en væsentlig del af Københavnskulturhistorie og denne bør der værnes om. Derfor vil vi gerne endnu gang opfor-dre til at forslaget genovervejes.1
Med venlig hilsen
1
Christensen, Peter Thorning (1996):Guide til Københavns Befæstning.Skov- og Naturstyrelsen.
1