Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 333
Offentligt
TilTransportministeren,Transportministeriet,Holmens Kanal27 F1220Kbh.K.
•y^fgS&wt
Hellerupd.9. Maj 2011
Høringssvartilstrategiskmiljørapportaf7. marts 2011for udflytningafcontainerterminal til ydre Nordhavn,Københavns Havn.Rapportener etsupplementtil lovforslagfremsat i Folketinget d.2.marts 2011.L 162.sagnr. 2010 -4752.akm.
Vi henvisertil vort høringssvar af 10.2.2011 pådette lovforslagsomdelafvort pådenstrategiskemiljøvurdering,derervurderet udfrakendskabettil deeksisterendeforhold,samt at derikkeanlæggesbebyggelseiYdreNordhavn.Dertil erføjet vurderinger forhavmiljøetogfor desamspilsmæssigeeffekter.De principaftaler ellervedtagelse,somder henvisestil, angiver,at containerterminalen skalværeflyttet senest8måneder efter,at enendeliglokalplanfor bebyggelsenaf Nordhavnenervedtaget. Enudbygning udiØresundfra Nordhavnenerikkeendelaf denomtalte Fingerplan,men kunenmulig ændret udnyttelse af deneksisterende Nordhavn.Jordmængdenhertilfra udgravningerne af den nyecityring ogfra denyevejanlægtil ogfraNordhavnenkanrummes helt indenfor dette område udenvidere udfyldning ud iØresundog tilfredsstilleanlæggelsen af den nyekrydstogtskibskaj her.Daformålet medanlæggelsen af den nye bydel iInder Nordhavn medoptil 4o.ooo m. bolig-og40.000m. erhvervsareal-udover at give mulighedfor at dække underskuddet fra anlæggelsen af Ørestaden og detgi.Metrobyggeri-ogsåerat skabeenCO neutral,trafik-ogmiljørigtig,energiminimeret"grøn"bydel,forekommergénernefra enfordoblet containerhavn udfor denne helt urimelig meddeefterfølgende store trafikale ogmiljø-mæssige problemer,det vil afstedkomme i fremtiden..Dasøterritoriet udfor - såvelsomselvekyststrækningen mellem NordhavnogSkovshoved- er eetstort rekreativt område for tusindvis af menneskerfra hele"Storkøbenhavn",vil devisuelle,trafikale, støj-ogmøg-mæssigeogvandkvalitetsmæssige følger af at opfylde en"finger" på 100ha.ud iØresund ogdér anlægge enstorcontainerhavn- uansetenumulig men påstået"formildende" beplantning af densnordside- være ødelæggende.Somfølge afovenstående erdet stadigvor holdning; isærefter densupplerendeher udsendtestratetiske miljørapports vurderinger, at:Encontainerhavnbørikkeanlæggespåenopfyldningudfor NordhavnenogopfyldningiØresundudfra dennebør hellerikkefindested!Davi nu igend.5. Maj2011i BerlingskeTidendefik præsenteret Københavns planerfor et udbyggetMetronet, meden linieføring udiØresund udfor Nordhavnentil en ny bydel her, måvinuberettigetkræve:At derindenden nuhøringsudsendte opfyldningeventueltkanfindested- trods alleindsigelser -skaliværksættesenWM-undersøgelsemedefterfølgende høringsperiode ogdebat om følgerne af opfyldningen udiØresundtilheledet storebydelsprojekt"UrbanDelta"foran kystenaf Hellerup,idet vi stadiganserden aktuelleopfyldning,somførste delafdennestore byudviklingsplan.Med Venlighilsenv. formandenBrittaAndersenHambrosAllé8Supplerende bilag:a)b)Begrundetforslagtil enandenplaceringafContainerhavnenBegrundetanalyseaf, hvorfor opfyldning ud iØresund ikke bør finde sted.2900 Hellerup
Begrundetforslagtil en andenplaceringafcontainerhavnen.
Der henvisestil denoffentliggjorte brede information om etablering af en ny miljørigtigbydel i Københavns Nordhavnogom enforøgelse af metronttettil densbetjening, der omfatterområder langt ud iØresund udfor Nordhavnen.Detangiver,atder påregnesensnarligendnustørreopfyldningher,sombasisfor helebyudviklings-projektet "Urban Delta", hvorfor det forekommerselvmodsigende at placereenstærkt miljøbelastende containerterminal midt idetteområde.Deneksisterendecontainerterminal i Nordhavnenbetjenesidagaf ca.600 lastbiler.Enfordobling af størrelsen ogfrekvensenaf skibsanløb vil tilsvarende belaste bydelen,søområdet ogbaglandet indenfor. Når mansamtidigt ervidendeom,at defleste industriområder påSjællanderbeliggendesydogvestfor København,forekommer det uhensigtsmæssigt at sendetrafikken mod nordover Lyngbyvej,dertilmed allerede idageroverbelastet,ogdet vil giveenskønsmæssig forureningfra dedaglige15.000overflødige km.(600 x25km.) for at nåfrem til Køge Bugt motorvejen.Sejlrendentil oglangsmeddennyecontainerhavn kræverudgravningaf havbundentilenyderligere breddeogdybde,somvil medføre enforurening afvandet medgiftigt havneslam,ogsåinde ihavnenmeddenshavnebade.Daområdet erdenenesteadgangsvejtil Københavns Havn,vilden øgedemanøvreringsfrekvens ogtid ihavneløbet belastehavnetrafikkengenereltogsikker-hedsmæssigt.Enandenplaceringafden nyecontainerhavnkanderforanbefales:AvedøreHolme.Sejlrenden indtil Avedøreværket har idagenvanddybde på7,3 m., men skalselv-følgeliggravesbredere,mengénerne vil være mindre her,ogopfyldningen til de50 ha.vil havegodplads her.Dertil kommer, at containerterminalen hervilvære placeret midt iet industriområdeogtæt påmotorvejsomenekstra kvalitet. Endvidereerder hergodmulighed for at aflasteenforurenende biltrafik medgodsbaneliniefra Øresundsforbindelsenviacontainerterminalen til KøgeBugt linien,der netop ervedtaget af Folketinget. En sådenforbindelse vil bl.a. kunne kobleAvedøre-ogMalmøterminalerne sammenmed logistikcentret iKøge.EndeligmåEU'sOversvømmelsesdirektivmedtagesiovervejelsernefor anvendelseafKøbenhavns overskudsjord.Derskalsenesti2013 væreudarbejdetkortoverden nuværendeoversvømmelsesrisiko ideenkelte medlemslande.Kortet for København ogomegner udarbejdet ogdetteviser,hvorder børgøresenindsatsfor at forstærke kystlinieni relation til de forventeligeklimaændringer.Med denændrede placeringaf opfyldning til containerterminalen ,somvianviser,vilendvidereen række andre miljøbelastende faktorer kunne undgåsfor Svanemøllebugtensamt forsø-ogkystområdet nordfor Nordhavnen.Britta Andersen.
Begrundetanalyseaf hvorforopfyldningiØresund udfra Nordhavnikkebørfindested.I henholdtilEU's Vandrammedirektiv,er heleØresund målsat til "engod økologisktilstand", dervægter biologiske kvalitetsmål højt. Herhar områder udfor strande en skærpetmålsætning.Det kanderfor undre,atTransportministeren af økonomiske grunde har afvist at tagehensynhertil,idet enopfyldning ud iØresundfra Nordhavnenpåviseligt får storekonsekvenserbl.a.for et14 ha.stortværdifuldt ålegræsområde nordøstfor opfyldningen.W M - rapportentil lovforslagetom opfyldning ud iØresundfor dér at anlægge enContainerterminal ogden nusupplerendestrategiskemiljørapportviser,at der dervedopstår et ned-satvandskifte, bl.a.fordi denstore opfyldning giver læfor bølger fra sydøst. henholdtil DHI'sImatematiske modelfor hydrauliske beregninger,vilvandet derved stagnere udfor Charlottenlund,ogvandet indenfor ibugten vil i perioder medstille vejr blive stillestående.Alt ,hvadder driver med dethelt kystnære modstrøms idvand,vil lægge siglangskysten.Addenvej kannaturen iområdet blivetoksiskfor menneskerogdyr. Denalleredeforetagne udviddeiseaf Nordhavnenigennem desenesteår har øget hyppighedenfor disse ricisi,ogden store nyeopfyldning gangedemop.Herer noglerealistiskeeksempler:1) I isvintre kandenslimdannende,fisketoksiskealgeflagellat (Pseudochattonella),somvilige har haft, optrædende imasseforekomster.2) Efterforårets kiselalgeopblomstringkander komme vækst af andre fisketoksiskealgeflagelater(Prymnesium,Chrysochromulina).3) Henpåsommerenkander komme blågrønalger. Deer levertoksiskefor hunde ogmenneskerogkanogsåværenervetoksiske.4) Når blågrønalger nedbrydesaffor meget lyspådet lavevand,erder masseforekomsterafVibro-bakterier (Vibro parahaemolyticus) ogHavkolera-bakterien(Vibro vulnificus), dereraktive.Beggegiveropkastninger,diaré ogmavesmerter,sårogbyldeagtigt udslet. 2006var der alleredeet størreIudbrud af havkoleraiområdet omkring Øeresund,hvoraf et dødsfald.5) Noget lignendevil ske,når løstdrivende brunalger ("fedtenøg") idet seneforår transporteres ind iområdet langskystenognår ålegræsset om efteråret smider bladene,ogdedriver afsted medkyststrømmen.6) Desammenstuvedealger/ålegræs vil istille vejr samlesigi bugten sydfor Charlottenlund Fort, hvordevil synketil bunds.7) Denhøje bakterieaktivitet bruger ilten ivandet ogder udviklessvovlbakterier, somdanner svovl-brinte. Svovlbrinte eren mangegange værre drivdusgasend CO ,dener ildelugtende ogmeget giftigfor menneskerat indånde,dasvovlet går indogtager iltens pladsi blodet.I det omtalte kystområde findes4størreoffentligebadestrandesamt nogle mindrevedenderne afvillavejene.Derudoverfindes deren rækkeaf klubber,der benyttervandetudfor:ro-, kajak-,sejl-ogbadeklubber. Brugerne herfra er iallealdre ogfra hele StorkøbenhavnHvadder bør gøresfor at modvirke uheldige miljøeffekter, hvismanfremturer iat villeopfylde oganlægge encontainerterminal påen"finger" langt udØresund ogsåset irelation tilklimaændringerne(længeretids varme ogvindstille vejr;mega-regnperioder;voldsomme storme:vindstuvningseffekter; oversvømmelser), er desværre ikke inddraget ivurderingerne, hverken ideneneeller denandenmiljørapport. Denmatematisk-hydraulisk-økologiske model kanheller ikkeberegnetransport, opstuvningogsedimentation aftangogålegræs.Der må derfor allerede nu udarbejdesenVVM-undersøgelsefor følgerne afenopfyldningudiØresundtil heleden planlagtebyudviklingsplan"UrbanDelta".KirstenOlrik,biolog,cand.scient,Ph.D./ BrittaAndersen