Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 333
Offentligt
999447_0001.png
999447_0002.png
GENTOFTE KOMMUNERKM\\UffS\KOMMUNALBESTYRELSEN
INI"2 MAJ 2011T R A N M ' O Ri \ i i \ | s 11,
^7
SAGSSTYRI\(;sj:\iii ::
TransportministerietSelskabscentretFrederiksholms Kanal 27 F1220København K
27.april 2011005573-2011
Høring af Miljørapport for udflytning af containerterminaltilYdreNordhavn, Københavns Havn.Transportministeriet har imail af 16.marts2011sendt "Miljørapport for udflytningafcontainerterminaltil Ydre Nordhavn,Københavns Havn" ihøring med frist for eventuelle bemærkninger indenden 12. maj2011.Gentofte Kommunehar somnævnt ihøringssvar af 10.februar 2011 lige fra første høring herom væretimod planerne omopfyld ogudbygningafNordhavnsområdet, idet planerne vilfå negative konsekvenserfor Gentofte Kommuneogdens borgere.På et møde den 3.december 2010 mellemtransportminister Hans Christian Schmidt,Gentofte Kommu-nes borgmester HansToft ogviceborgmester Eyvind Vesselbomeddelte ministeren (som ligeledes nævnti høringssvaret) at han hverken kunne ellerville ændre Folketingetsogøvrige statslige beslutninger omNordhavn, da det blandt andet ville koste milliardbeløb at bremse disse projekter og finde andre løsnin-ger. Gentofte Kommunehar tagetministerens udtalelser til efterretning.Herefter har Gentofte Kommune- med baggrund iministerens udtalelser - efter mødet den 3. decemberarbejdet påat sikre,at genevirkningerne fra det projekt, som lovforslaget muliggør, bliver begrænset såmeget sommuligtfor Gentofte Kommuneogdens borgere.Gentofte Kommunefinderfortsat, at lovforslaget børændres påen række punkter, således at det i højeregrad sikrerGentofte Kommuneogdensborgere modgenevirkningerne fra projektet. Derhenvises i dethele tilGentofte Kommuneshøringssvar af 10.februar 2011.Den nuudarbejdede miljørapport visertydeligtitekst og fotos, at indretningen afen containerterminal påopfyldningsarealet vilhave en meget væsentlig påvirkning påde visuelleforhold set fra Gentofte Kom-munes kyst- flere stedermed op tilen fordoblingaf havnefronten.Den vistebeplantning vilganske visthave en visafskærmende effekt, men visualiseringernei miljørap-porten viser,at den foreslåede beplantning pådet rekreative areal ikke vilhave tilstrækkelig effekt tilpåtilfredsstillende visat skærme for containerne ogde havnetekniske anlæg. Gentofte Kommunemenerderfor, at der skal kræves bedrealternativer, f.eks. i form afen træbeplantetjordvold afen sådan højde, atjordvolden påtilfredsstillendevisskærmer forcontainere oghavnetekniske anlæg.Natvisualiseringerne viser,at belysningenafcontainerterminalen vilhave en markant visuel virkning,hvisden ikke afskærmes. Det skal derfor kræves, at belysningen afskærmes, såden ikke virker generende.
BorgmesterenTelefon:[email protected]Faxnr.:39980004
Bernstorffsvej 1612920CharlottenlundHovedtlf.nr.:39980000www.gentofte.dk
Mandag-Onsdag8.00-16.00Torsdag8.00-18.00Fredag8.00-14.00
Side1af2
GENTOFTE KOMMUNEKOMMUNALBESTYRELSEN
Endvidere skal det kræves, at belysningen dæmpes påkrydstogtskibene, nårde liggertilkaj ved Nord-havn.Gentofte Kommunelægger afgørende vægt på,at udbygningen afNordhavn, herunder etableringen afcontainerterminal, ikke fårnegative trafikale konsekvenser forGentofte Kommune. Gentofte Kommunemener derfor, at det skal kræves at der gennemføres de fornødne trafikale foranstaltninger herfor, herun-der at Nordhavnsvejen ertaget ibrug, indenanlægsarbejderne vedrørende opfyld og containerterminalpåbegyndes. Endviderebørdertageslangsigtede initiativertilat sikreen infrastruktur, der muliggør atden tungeogstigende containerlastbilstrafik fra Nordhavnen føres sydomKøbenhavn ien havnetunnele. lign. forderved at reducere trafikkenpå Helsingørmotorvejen ogreducere støjkonsekvenserne for bor-gereiGentofte Kommune, hvilket også er anført ikommunens tidligeresvar vedrørende byudviklingen ihele dennordligedelafKøbenhavns Havn. Endelig børVejdirektoratet (staten)med udgangspunkt idenstigende trafikmængde påHelsingørmotorvejen foretage yderligere støjafskærmning langs Helsingørmo-torvejen iGentofte Kommune.Det skal således kræves, at VVM-redegørelsen forprojektet indeholder en analyse afden forventede øge-de trafikbelastning herunder affremkommelighed ogtrafiksikkerhed,der vilkomme påveje i GentofteKommune, med dertil hørende mere støj ogluftemissioner samt forslag til afværgeforanstaltninger.Vedrørende støj er det helt afgørende for Gentofte Kommune,at der stilleskravom,at støjniveauet i Gen-tofte Kommuneikke øges somkonsekvens afnye driftsaktiviteter.Irapporten nævnes, at det idriftsfasen forventes, at støjen fra den nye containerterminal vilvære lavereend støjen fra den nuværende terminal,idet støjkilderne flyttes længere vækfra boligområder. GentofteKommune vil fremhæve, at med den nye placeringafcontainerterminalen vilstøjen have frit løboveråbent hav til boligområder iGentofte Kommune. Gentofte Kommunefinderderfor, at der skal udarbejdesenberegning oget kort, der viserden samlede støjudbredelse, nårbåde krydstogtterminal og container-terminal er ibrug,både nat ogdag året rundt. Hvis beregningerne viser,at støjniveauet øges i GentofteKommune, skal det kræves, at der etableresde nødvendige afskærmningsforanstaltainger.Da det afmiljørapporten også fremgår, at sejladsrisikoen iområdet omkringcontainerterminalen vil ænd-res efter udflytningenpågrund afanløb ogmanøvrer tilterminalen samt forventet øget skibstrafik,mådetkræves, at der indenpåbegyndelse afanlægsarbejderne, etableresen kanaliIndre Havn, der muliggørsikker sejlads forroere ogkajakroere, således somGentofte Kommuneallerede har anført isit hørings-svar til lovforslaget.Ianlægsfasen kunne der etableresen midlertidig løsning for småbåde gennem Skudehavnsløbet, jf. detkonkrete forslag, som fremgår afhøringssvar til lovforslaget af9. februar fra Søsportsklubberne i Helle-rup.
Med venlig hilsen

u

Hans ToftBorgmesterNielsenommunaldirektør
Side2af2