Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 333
Offentligt
Hellerup d. 09. maj 2011
TransportministerHans Christian SchmidtFredriksholms Kanal 27F
1220 KøbenhavnHøringssvar fra Hellerup Roklub, Hellerup Dame Roklub, Kajakklubben NOVA,Hellerup Kajakklub samt Charlottenlund Kajakklub PALO til Miljørapport forudflytning af containerterminal til Ydre Nordhavn, Københavns Havn.Miljørapport for udflytning af containerterminal til Ydre Nordhavn, Københavns Havnindeholder i teknisk notat-021 en stillingtagen til høringssvar i forbindelse med lovudkastet,som var fremsendt af ovennævnte søsportsklubber ved brev af 09. februar 2011. Ifølgesvar nr. 2.7 ”giverhøringssvaret ikke anledning til justeringer af det i scopingen foreslåedeindhold og detaljeringsniveau i miljørapporten. Selve opfyldningen er miljøvurderet i VVM-redegørelsen for Udvidelse af Københavns Nordhavn og ny krydstogtsterminal”.Vi er stærkt uenige heri, og er af den opfattelse, at det er en fejlvurdering ikke at medtagesejladssikkerhed for småbåde i scopingen for miljøvurderingen, idet denne vil blivebetydeligt forringet ved udflytningen af containerterminalen.Ved udarbejdelsen af miljørapporten har man overset nogle særdeles væsentlige forhold:•Placering af containerkaj på begge sider af det nordøstlige hjørne af opfyldningen vil øgerisikoen for småbådene, idet man fra et sådant fartøj ikke har mulighed for at se omhjørner og dermed får man ringe mulighed for at reagere på skibe, der lægger til ellerfra land. Hvis småbådene på den anden side skal sejle langt fra land for at bedreoversigtsforholdene, kommer de ud, hvor bølger, strøm og anden skibstrafik udgør enforøget risiko. Øget strøm ved det nordøstlige hjørne som følge af opfyldningen erdokumenteret i Københavns kommunes VVM-redegørelse.Containerhavnen vil give anledning til forøget skibstrafik omkring dette hjørne, både ianlægsfasen og bagefter.Københavns kommune og By og Havn har i forbindelse med opfyldningen lovet en kanalfor småbåde, når containerhavnen er udflyttet. Det er en god løsning, men daanlægsfasen må påregnes at strække sig over omkring 10 år, må der nødvendigvisetableres en kanalforbindelseførudflytning af containerterminalen af hensyn tilsejladssikkerhed for småbåde og den rekreative værdi, der ligger i, at småbåde også iden langstrakte anlægsfase kan opleve Københavns Havn som forbundet medØresundskysten nord for København.Københavns kommune og By og Havn anfører som begrundelse for at udskyde kanalentil småbåde, at den skal føres fra Kalkbrænderihavnen til det gamle Skudehavnsbassinog herfra til Orientbassinet. Da sidstnævnte imidlertid rummer den nuværendecontainerterminal, mener man, at kanalen må vente. Der er imidlertid en alternativkanalføring, som tillader brug i anlægsfasen, og som man ikke har taget stilling til.Vi foreslår, at kanalen i anlægsfasen føres fra det gamle Skudehavnsbassin tilSkudehavnsløbet, som udmunder i Kroneløbet umiddelbart syd for den nyekrydstogtsterminal. Dette vil indebære, at den nuværende bro/dæmning påNordhavnsvej over Skudehavnsløbet erstattes af en bro med min. 5 mgennemsejlingsbredde. Se illustration på følgende side. Denne konstruktive løsning afkanalproblematikken er uden større omkostninger, men løser problemet og sikrer, atingen småbåde (robåde og kajakker) udsættes for farlige situationer eller vil være tilgene for containerskibe eller krydstogtskibe eller for arbejdsfartøjer i byggeperioden!Denne kanalføring indebærer en accept af, at småbåde sejler igennem frihavnsareal,idet indhegningen om frihavnen strækker sig lidt nord for Skudehavnsløbet. Der erimidlertid ingen risiko forbundet hermed. Dels er der ikke anden trafik i dette løb, ogdels er frihavnsområdet generelt tilgængeligt fra vandsiden. Der er således ikke behovfor separat hegning langs løbet, kun evt. en skiltning om landgang forbudt.
••
•
•
Anders Bressendorff
Side 1 af 2
Hellerup d. 09. maj 2011
På baggrund af ovenstående må det kræves, at sejladssikkerhed for småbåde omfattesaf miljøredegørelsens scoping med det resultat, at såvel det midlertidige kanalforløb viaSkudehavnsløbet som det af Københavns Kommune/By & Havn foreslåede kanalforløbfor småbåde medtages under kapitel 9, afværgeforanstaltninger. Dette bør efterfølgendemedføre, at begge kanalføringerne indskrives direkte i loven, som det allerede er sketmed kravet om høfde ved Hellerup Havn.
Med venlig hilsen
På vegne af:Hellerup RoklubStrandparksvej 442900 Hellerupv/Henrik V. LarsenStrandvejen 2102920 CharlottenlundTlf. 26 34 80 80[email protected]Hellerup DameroklubStrandparksvej 42 2900Hellerupv/ Pinuccia PanzeriRosenfeldt Alle 82820 GentofteTlf. 39 65 09 03[email protected]Kajakklubben NOVAStrandparksvej 402900 Hellerupv/Anders FrejbergBrodersens Alle 7 2900HellerupTlf. 39 62 76 83[email protected]
Hellerup KajakklubOnsgårdsvej 182900 Hellerupv/Morten SkytteStrandboulevarden 51.tv2100København ØTlf. 40 59 33 05formand@hellerup-kajakklub.dk
CharlottenlundKajakklub PALOStrandvejen 146A2920 Charlottenlundv/Allan BrinchSøborg Parkallé 202860 SøborgTlf. 28 26 02 93[email protected]
Anders Bressendorff
Side 2 af 2