Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 322
Offentligt
NotatEmne:Fra:Til:Kopi til:Dato:11. maj 2011Information til TransportministerietMetroselskabetTransportministeriet
Information om anlægsmetoder på CityringenMetroselskabet er blevet kontaktet af Politiken, som arbejder med en historie omanlægsmetode på Cityringen med særligt fokus på Marmorkirken.Journalisten har særligt spurgt ind til anvendelsen af slidsevægge kontra sekantpæle tilanlæg af stationerne på Cityringen. Journalisten har også spurgt til, hvordan det kanvære, at man vælger at benytte en anlægsmetode, som også har været anvendt vedmetrobyggeriet i Köln, hvor der i 2009 skete en ulykke. Journalisten har desuden spurgttil en oplysning, som Selskabet tidligere har givet i et svar til Folketingets Trafikudvalg.Metroselskabets tekniske direktør har til journalisten oplyst at:•Både brug af slidsevægge og sekantpæle er sikre og anerkendte anlægsmetoder,som bruges overalt i verden. Blandt andet har entreprenøren med succes anvendtmetoden i Rom tæt på gamle bygninger i forbindelse med metrobyggeri.Den uafhængige sikkerhedsrådgiver, TÜV, der vurderede, at den nye udførelse afstationen ved Marmorkirken var lidt sikrere end den tidligere forudsatte, baseredederes vurdering på en konstruktion med anvendelse af slidsevægge.På et spørgsmål, hvor journalisten henviste til et svar til Folketingets Trafikudvalg,hvori Metroselskabet er citeret for at det forventedes, at der til Cityringen villeblive anvendt sekantpæle, svarede den tekniske direktør, at de tokonstruktionsmetoder er ligeværdige sikkerhedsmæssigt.
•
•
Metroselskabet kan supplerende oplyse, at der i et svar til Folketingets Trafikudvalg den25. marts 2009 på et spørgsmål om en ulykke i Køln i forbindelse med anlæg af enmetro, blev oplyst, at jordbundsforholdene i Køln adskiller sig afgørende fra forholdene iKøbenhavn samt, at det forventedes, at der på Cityringen ville blive anvendt en andenkonstruktionsmetode end i Køln. I Køln anvendtes slidsevægge, mens der forventedesanvendt sekantpæle på Cityringen i København, og det vurderedes, at sekantpælene varen mere robust anlægsmetode end den metode, der blev anvendt i Køln.Metroselskabets daværende synspunkter på slidsevægge skyldtes, at ulykken i Kølnumiddelbart såede tvivl om slidsevægsmetoden. Metroselskabet har derfor efterfølgendeforetaget en fornyet vurdering af risici ved de to forskellige konstruktionsmetoder og erkommet til det resultat, at de to metoder er lige sikre, naturligvis under forudsætning af,at konstruktionerne udføres efter forskrifterne og under hensyntagen til de lokaleanlægsbetingelser, herunder jordbundsforhold. Det er endvidere vigtigt for beggekonstruktionsmetoder, at anlægsarbejderne kontrolleres løbende både elektronisk og vedMetadata:DocumentIDVersion: 2.0Side 1 af 2
direkte kontrol på byggepladserne. I Metroselskabets kontrakt med anlægsentreprenørener der fastlagt meget omfattende kontrolprocedurer, som skal forebygge situationer somden, der opstod i Køln. Disse kontrolprocedurer gælder, uanset hvilkenkonstruktionsmetode, der vælges.Brug af slidsevægge er en udbredt og anerkendt konstruktionsmetode, som blandt andethar været anvendt på anlægget af Citytunnelen i Malmø, hvor der også har været byggetmeget tæt på gamle bygninger samt en række andre store anlægsprojekter i blandtandet London, Rom, Singapore og Oslo.
Metadata:DocumentID
Version: 2.0
Side 2 af 2