Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 320
Offentligt
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007(efteråret 2010)
Afrapportering på Aftale omtrafik for 2007 (efteråret 2010)
Journalnummer 810049
BanedanmarkTeknisk ØkonomiskPlanlægningAmerika Plads 152100 København Ø
Afrapportering på Aftale omtrafik for 2007 (efteråret 2010)Indhold1233.13.1.13.1.23.1.33.1.43.23.33.43.4.13.4.23.4.33.53.5.13.63.6.13.6.23.6.33.6.4456Indledning og sammenfatningRegularitetAfvikling af efterslæbSporSammenligning af prognose og åbningsbalancenSidesporSporstoppereSpordele i overkørslerBroerKørestrømTele, it og transmissionTelefoni og radioTransmissionIt hardwareTrafikinformationTilpassede perronafsnitØvrige fagStærkstrømBygningerVej og PladsForstVedligeholdelsestilstanden af banenEffektivisering i 2010Optimering af Banedanmarks organisation i henhold til Aftale omtrafik for 2007
Side45121314151516161920202021212424242526283035
37
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2010)Indledning og sammenfatning
3
1 Indledning og sammenfatningAftale om trafik for 2007, der blev indgået mellem regeringen(Venstre og Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti og DetRadikale Venstre, forudsætter en afvikling af efterslæbet påBanedanmarks jernbanenet i perioden 2007-2014 (eksklusivsignaler). Aftale om trafik for 2007 forudsatte endvidere, atBanedanmarks organisation skulle optimeres, og at der skulle opnåsen effektivisering på 2 pct. om året.Med aftale om En grøn transportpolitik fra 29. januar 2009 blevder truffet politisk beslutning om gennemførelse afSignalprogrammet inden for en ramme på ca. 24 mia. kr. indenudgangen af 2021. Status på Signalprogrammet indgik iafrapporteringen for foråret 2010 og vil i overensstemmelse medaftalen indgå i afrapporteringen i foråret 2011.Denne afrapportering er en prognose for Banedanmarks efterlevelseaf aftalens krav til 2010. Hovedkonklusionen på prognosen er, atBanedanmark kan fastholde forventningen om at afvikle detforudsatte efterslæb i 2014. Derudover bemærkes det, atBanedanmark som forudsat havde afvikletvedligeholdelsesefterslæbet ved udgangen af 2009, jf.afrapporteringen fra foråret 2010.Desuden forventer Banedanmark at opfylde årskravet tilkanalregulariteten på 93,9 pct. på fjernbanen. Efter årets førsteni måneder ligger kanalregulariteten på fjernbanen således på 94,6pct. På S-banen ligger kanalregulariteten efter september på 97,3pct. Det betyder, at der skal leveres en kanalregularitet på min.98,8 pct. hver måned resten af året, for at årskravet på 97,7 pct.kan nås. Banedanmark arbejder målrettet på at opfylde årskravet påS-banen, men det vil være vanskeligt at nå det, og Banedanmarkforventer derfor, at kanalregulariteten på S-banen for 2010 villigge lidt under årskravet.For 2010 forventer Banedanmark at opnå en effektivisering på 3pct. sammenholdt med de forudsatte 2 pct. Det er fortsatforventningen, at Banedanmark opnår den forudsatte, akkumuleredeeffektivisering ved udgangen af 2014.
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2010)Indledning og sammenfatning
4
2 RegularitetI 2010 forventer Banedanmark at opfylde målet forkanalregularitet, der følger af Aftale om trafik for 2007 påfjernbanen men ikke på S-banen.På fjernbanen forudsættes i 2010 en kanalregularitet på 93,9 pct.I Aftale om trafik for 2007 blev det endvidere som følge afsporets tilstand besluttet, at rejsetiden i en kortere periodekunne hæves, således at der var overensstemmelse mellem denfaktiske rejsetid og den i køreplanen oplyste rejsetid. Derforblev rejsetiden mellem København og Aalborg i forbindelse med detordinære køreplanskift 2007 forlænget med 10-13 minutter i forholdtil køreplanen for 2006, afhængigt af togprodukt og køreretning.Resultatkontraktens krav til kanalregulariteten blev hævettilsvarende, således at Banedanmark ikke ”nemmere” kunne leve optil regularitetskravet fra Aftale om trafik for 2007.Ved køreplansskiftet til 2009 blev rejsetidstillægget mellemKøbenhavn og Odense fjernet, mens det ved køreplansskiftet i 2010blev fjernet mellem Odense og Århus. Med køreplanen for 2011bortfalder rejsetidstillægget på strækningen Århus-Aalborg.Resultatet januar til september for kanalregulariteten forpassagertog på fjernbanen og S-tog i 2010 fremgår af Tabel 1.Tabel 1: Realiseret kanalregularitet januar - september 2010Resultat jan. -sept. 2010Fjernbanen*S-banen94,6 %97,3 %Mål 201093,9 %97,7 %Mål 201494,4 %97,8 %
*) Forlængelsen af køretiden ift. køreplanen i 2006 svarer til en forøgelse af kravet i 2010 på 0,2procentpoint. Køretiden forudsættes bragt tilbage på 2006-niveau med køreplanen for 2011,hvorfor målet i 2014 ikke korrigeres.
Som det fremgår af tabel 1, ligger resultatet for januar tilseptember for fjernbanen 0,7 procentpoint over målet for 2010.Resultatet er blandt andet en følge af det regularitetsarbejde,Banedanmark, som omtalt i forårets afrapportering, har iværksat i2010. Dette tværorganisatoriske arbejde har været med til atstyrke Banedanmarks opfølgning på hændelser og forebyggelse afforhold, der kan påvirke kanalregulariteten i negativ retning.Banedanmark står desuden i spidsen for den nyerettidighedsorganisation, der siden juni 2010 på tværs af allejernbanens aktører har igangsat tiltag for, at passagerne på Kyst-og Øresundsbanen får en rettidighed på mindst 90 pct. indenudgangen af 2010 samt at rettidigheden på fjernbanen skal ligge påmin. 90 % inden udgangen af 2011.Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2010)Regularitet5
For S-banen ligger resultatet 0,4 procentpoint under målet for2010. Det betyder, at Banedanmark på S-banen skal levere enkanalregularitet på min. 98,8 pct. hver måned i perioden oktober –december 2010, for at årskravet kan nås. Banedanmark arbejdermålrettet på at opfylde årskravet på S-banen, men det vil værevanskeligt at nå det, og Banedanmark forventer derfor, atkanalregulariteten på S-banen for 2010 vil ligge lidt underårskravet.Vinter- og frostvejret, der satte ind ultimo november måned ogfortsatte i december, har betydet væsentlige påvirkninger afregulariteten på begge baner, men ovenstående forventninger tilårsresultaterne på de to baner fastholdes. Frostvejret har navnligbetydet påvirkninger indenfor signalområdet (i form af sikrings-og fjernstyringsfejl), ligesom der har været tilfælde afskinnefejl (og dermed hastighedsnedsættelser) indenforsporområdet.Både på F- og S-banen vil indsatsen med rettidighed fortsætte i2011, ligesom det vil være et vigtigt strategisk tema forBanedanmark. Et vigtigt element heri er at arbejde med alle deparametre, som bidrager til lav rettidighed og regularitet hossåvel Banedanmark som operatørerne gennem systematiskeårssagsanalyser og læringsopsamling. Heri indgår naturligvis såvelvintervejr som de konkrete større hændelser på S-banen i 2010.
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2010)Regularitet
6
Kanalregularitet på fjernbanenI Figur 1 og Figur 2 illustreres årets regularitetsudvikling forperioden januar – september 2010 sammenlignet med 2006, 2007, 2008og 2009:
Figur 1: Kanalregularitetsudvikling* januar – september 2010 (sammenlignet med 2006,2007, 2008 og 2009), fjernbanen.Passagertog fjernbanen
100%
98%
96%
94%
92%
90%
88%
86%
84%
82%
80%
Kanalregualritet
Mål 2010
*) Et tog på fjernbanen regnes for rettidigt, hvis forsinkelsen er mindre end 5 minutter.Rettidighedskriteriet på 4:59 er benyttet til omregning af kanalregulariteten for 2006, 2007 og2008.
Som det fremgår af Figur 1, har Banedanmark indtil nu i 2010leveret en månedlig kanalregularitet på fjernbanen (passagertog),der ligger over målet på 93,9 pct.
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2010)Regularitet
7
Kanalregularitet på S-banenSom det fremgår af Figur 2, har Banedanmark i 5 ud af 9 månederleveret en månedlig kanalregularitet på S-banen, der ligger påniveau med eller over målsætningen på 97,7 pct.Figur 2: Kanalregularitetsudvikling* januar – september 2010 (sammenlignet med 2006,2007, 2008 og 2009)S- banen
100%
98%
96%
94%
92%
90%
88%
86%
84%
Kanalregularitet
Mål 2010
*) Et tog på S-banen regnes for rettidigt, hvis forsinkelsen er mindre end 2½ min.
Kanalregulariteten på S-banen er primært blevet påvirket af denhårde vinter i årets første måneder, mens påvirkningerne i maj ogaugust især kan henføres til sporprojekterne 6. hovedspor, somfinder sted ved Hovedbanegården og sporombygningen på Nordbanen(strækningen Svanemøllen-Hillerød). I relation til Nordbanen harder endvidere været en omfattende køreledningshændelse, som harpåvirket trafikken.
Strækningsvis kanalregularitetNedenfor illustreres den strækningsvise kanalregularitet forperioden januar – september 2010 for hhv. fjernbanen og S-banen.For fjernbanens vedkommende er strækningerne fordelt på røde,grønne og blå strækninger. Det bemærkes, at der ikke direkte kansammenlignes med den overordnede kanalregularitet, idetstrækningerne har forskellig vægt i opgørelsen af den samlederegularitet alt efter trafikintensiteten på strækningen.
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2010)Regularitet
8
Figur 2: Strækningsvis kanalregularitet januar – september 2010
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2010)Regularitet
9
På fjernbanen har der kun været udfordringer medkanalregulariteten på strækningen Roskilde-Ringsted, der har væretpåvirket af etablering af overhalingsspor i Ringsted (KØR-projektet) samt hastighedsnedsættelser. De fornyelsesarbejder, dervar årsag til hastighedsnedsættelserne, er nu afsluttet.Den samlede kanalregularitetligger på 96,8 pct.påstrækningenKøbenhavn–Århus
På S-banen er alle strækninger generelt blevet påvirket af en delfjernstyringsnedbrud. Disse har især været udslagsgivende i defire måneder, hvor kanalregulariteten lå under målsætningen.Desuden har følgende strækninger bidraget negativt til denoverordnede kanalregularitet på grund af følgende forhold:1. Detcentraleafsnit(strækningenValby/Skelbæk–Svanemøllen)erblevetpåvirketafendelstørresikringsfejl,somnuerudbedret.Derudoverharetableringen af 6. hovedspor påvirket trafikken.2. Nordbanen (strækningen Svanemøllen – Hillerød) er blevetpåvirket af dels de ovennævnte køreledningsnedbrud iaugust, og dels en kortvarig forsinkelse af genåbningen afstrækningen Svanemøllen - Lyngby efter sporombygningen.3. Strækningerne Valby/Skelbæk i retning mod Høje Taastrup,Frederikssund og Køge er alle blevet påvirket som følge afprojektet vedrørende etablering af 6. hovedspor.
Irregularitetens fordeling i 2010De følgende tabeller viser irregularitetens fordeling i periodenjanuar – september 2010. Bemærk at summen af kanalregulariteten ogirregularitetsbidragene i procent er lig med 100 pct. påhenholdsvis fjern- og S-banen.
Tabel 2: Irregularitet, fjernbanen januar – september 2010.FjernbaneIrregularitetsprocent sporIrregularitetsprocent signalområdetIrregularitetsprocent øvrige områder*I altIrregularitetsprocent1,5 %2,3 %1,6 %5,4 %
*) Irregularitet som følge af kørestrømsfejl, gensidige operatørpåvirkninger, disponeringsfejl mv.Irregularitetsprocenten som følge af gensidige operatørpåvirkninger udgør 0,8 pct.
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2010)Regularitet
10
Tabel 3: Irregularitet, S-banen januar – september 2010.S-baneIrregularitetsprocent sporIrregularitetsprocent signalområdetIrregularitetsprocent øvrige områderI altIrregularitetsprocent0,8 %1,5 %0,4 %2,7 %
Tabel 4: Irregularitet fjern- og S-banen fra signalområdet januar – september 2010.Realiseretjan. –sept. 2010Irregularitetsprocent signalområdet forfjernbanenIrregularitetsprocent signalområdetfor S-banen2,3 %Niveauet for første halvår 2006.Grundlaget for Aftale om trafik for2007.*2,9 %
1,5 %
1,7 %
*) Målet i Aftale om trafik for 2007 er et samlet mål for både S- og Fjernbane
I perioden januar – september 2010 var irregulariteten frasignaler på et lavere niveau end niveauet i første halvår af 2006,som dannede udgangspunkt for Aftale om trafik for 2007.Banedanmark fokuserer målrettet på vedligeholdelse, fejlretning oggenopretning af trafikken for at overholde aftalens mål formængden af fejl på de gamle signalanlæg og fejlenes påvirkning aftrafikken.En stor del af Banedanmarks signalanlæg har imidlertid fortsat enmeget høj gennemsnitsalder, hvorfor anlæggenes tilstandsudviklingbliver vanskeligere at forudse, efterhånden som anlæggenes alderstiger. Der kan derfor komme større nedbrud, indtil Banedanmarkssignalanlæg er udskiftet. Således skal ovenstående, positiveudvikling tolkes varsomt, idet enkelte større hændelser kanforrykke det samlede billede. Det er fortsat Banedanmarksvurdering, at niveauet fra 2006 kan fastholdes i de kommende år.
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2010)Regularitet
11
3 Afvikling af efterslæbI dette afsnit redegøres for afviklingen af efterslæbet fordelt påfagområder. Den overordnede konklusion er, at afviklingen afefterslæbet forløber som forudsat.I Tabel 5 ses en oversigt over det forudsatte forbrug på fornyelseog vedligeholdelse i aftaleperioden sammenholdt med dels detrealiserede forbrug i perioden 2007-2009 og dels det forventedeforbrug i resten af aftaleperioden.
Tabel 5: Forbrug og prognose 2007-2014*Mio. kr.Forudsat i Aftaleom trafik for2007Realiseret/prog-noseMerforbrug200720082009201020112012201320142007 –2014**21.023
2.172
2.794
2.937
2.711
2.739
2.674
2.530
2.465
2.281109
2.894100
2.925-12
2.72514
2.7401
2.6762
2.432-98
2.350-115
21.0230
*) Tabellen inkluderer realiseret forbrug 2007-2009 (løbende priser) samt forventet/forudsatforbrug 2010-2014 (2010-priser) i Aftale om trafik for 2007 inklusive årlig justering afFinansloven, herunder tillægsbevillinger for § 28.63.05 til fornyelse og vedligeholdelse afjernbanenettet.**) Afvigelser af sum i denne og øvrige tabeller skyldes afrundinger.
I de følgende afsnit redegøres for udviklingen inden for deforskellige fagområder.
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2010)Afvikling af efterslæb
12
3.1
SporSamlet set forventer Banedanmark at afvikle efterslæbet påsporfornyelse som forudsat i Aftale om Trafik for 2007.I 2010 forventer Banedanmark at afvikle 14 pct. af efterslæbet påsporfornyelse mod forudsat 10 pct., jfr. Tabel 6. Den øgedeaktivitet skyldes udvidelser på to af de storesporombygningsprojekter, som Banedanmark har udført påSønderborgbanen og på strækningen Herning-Holstebro.Prognosen for 2010-2013 er baseret på Banedanmarks fornyelsesplan.
Tabel 6: Fordeling af sporarbejder. Vægtet metodePct.ForudsatRealiseret/Prognose*Meraktivitet20078%12 %4%200813 %18 %5%200914 %9%-5 %201010 %14 %4%201113 %13 %0%201215 %10 %-5 %201314 %9%-5 %201412 %14 %2%I alt100 %100 %0%
*) Banedanmark er i færd med en detailgennemgang af sporaktiviteterne. En opdateretefterslæbsopgørelse, der inkluderer en række mindre sporarbejder, vil fremgå af foråretsafrapportering 2011
På sporområdet forventer Banedanmark i 2010 et merforbrug iforhold til det forudsatte. Dette forventes dog modsvaret af etmindreforbrug senere i aftaleperioden, hvorfor det samlede forbrugforventes holdt inden for den forudsatte økonomiske ramme.
Tabel 7: Sporområdets forventede/forudsatte fornyelse i Aftale om trafik for 2007Mio. kr.Forudsat i Aftaleom trafik for2007*Realiseret/Prognose**Merforbrug200783320081.03920091.06220109362011933201285620137822014782I alt7.223
88855
1.282243
1.10341
1.171235
9418
720-136
559-223
559-223
7.2230
*)I bevillingstabellerne for de enkelte fag er der i det forudsatte indregnet de justeringer affagfordelingen, der skal til for at understøtte en række tiltag af planlægnings- ogaktivitetsmæssig karakter, der optimerer Banedanmarks udnyttelse af de til rådighed ståendemidler.
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2010)Afvikling af efterslæb
13
**) Tabellen inkluderer realiseret forbrug 2007-2009 (løbende priser) samt forventet/forudsatforbrug 2010-2014 (i 2010-priser)
3.1.1
Sammenligning af prognose og åbningsbalancen
Sporfornyelsen forventes samlet set at gå op med det forudsatteaktivitetsniveau. På den ene side udføres flere aktiviteter på debaner, der er prioriteret til sporombygning. Denne udviklingmodsvares af, at Banedanmark som nævnt i afrapporteringen fraforåret 2009 kan udskyde sporfornyelse på andre strækninger, derindgik i Aftale om trafik for 2007. Analyser af den faktisketilstand på en række strækninger afdækkede således en længerelevetid end tidligere antaget.Tabel 8: Prognose for sporfornyelse i 2010 i forhold til det forudsatteOmfang, vægtede kmSvanemøllen-HillerødRoskilde-HolbækSønderborgbanenHerning-HolstebroI altPrognose2010*52126290216Åbningsbalance50161429109Meraktivitet i %4%-25 %343 %210 %98 %
*) Opgjort ved den vægtede metode
Tabel8viser prognosen for sporombygningerne i 2010 set i forholdtil det, som Sporanalysemodellen oprindeligt anviste afaktiviteter. Idet der knytter sig stor usikkerhed tilSporanalysemodellens opgørelser på strækningsniveau, er det ikke isig selv overraskende, at der er afvigelser mellem det forventedeog det faktiske aktivitetsniveau. Reduktionen afsporombygningsprojektet Roskilde-Holbæk i forhold til detforudsatte i Sporanalysemodellen, skyldes, at der er tale om etrelativt mindre fornyelsesprojekt, hvor selv små afvigelser giverstørre procentvise udsving.Det fremgår også af Tabel 8, at sporombygningsprojekterneSønderborgbanen og Herning-Holstebro er udvidet i forhold til detforudsatte i Aftale om Trafik for 2007.På Sønderborgbanen skyldes udvidelsen primært, at skinnerne harhaft et større slid. Derfor har Banedanmark ikke som forudsat iSporanalysemodellen kunnet genanvende skinnerne. Hvorsporombygningen på Sønderborgbanen i sporanalysemodellen primærter et svelleudvekslingsprojekt, har projektet i praksis ogsåmåttet omfatte fornyelse af skinnerne.På strækningen Herning-Holstebro blev der forud for projekteringenaf sporombygningen målt ultralydsfejl i skinnerne i en sådanAfrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2010)Afvikling af efterslæb14
udstrækning, at omkostningen til vedligeholdelse ville overstigeden alternative omkostning til at forny skinnerne i forbindelsemed svelleudvekslingen.Derudover har sporombygningen af begge baner indeholdt mereballastrensning end generelt forudsat i Aftale om trafik for 2007.Forud for projektudførelsen har målinger af ballastens kvalitetsåledes afdækket en ringere tilstand end forudsat. I projektetHerning-Holstebro var der ifølge Sporanalysemodellen forudsatballastrensning på 10 pct. af strækningen, mens det har vist signødvendigt at udføre 100 pct. ballastrensning. På Sønderborgbanenforudsatte Sporanalysemodellen, at der ikke skulle gennemføresballastrensning, men ballastens tilstand har nødvendiggjortballastrensning af 65 pct. af strækningen.
3.1.2 SidesporBanedanmark udarbejdede i 2009 i samarbejde med Trafikstyrelsen enoversigt over, hvilke sidespor, der forventes at være åbne i 2014.Oversigten viser, at der samlet set forventes at være ca. 274 kmåbne sidespor i 2014. I perioden frem til 2014 kan der opstå nyetrafikale behov, eller det trafikale behov kan ændre sig, hvilketkan få indflydelse på konkrete sidespor indeholdt i denforeliggende oversigt. Men forventningen er, at der alt andet ligevil være ca. 274 km åbne sidespor i 2014.Behovet for åbne sidespor er således ca. dobbelt så stort somanslået forud for Aftale om trafik for 2007. Vurderingen er dog,at de sidespor, som forventes åbne i 2014, kan fornyes ogvedligeholdes indenfor bevillingen til fornyelse ogvedligeholdelse af sidespor, som blev afsat med Aftale om trafikfor 2007.Banedanmark har i Netredegørelsen for 2011 varslet, hvilkesidespor, der ikke er efterspurgt, og som Banedanmark derforplanlægger at lukke efter den toårige hvileperiode, som er en delaf den gældende procedure.
3.1.3 SporstoppereDet er forudsat i Aftale om trafik for 2007, at alle Banedanmarkssporstoppere inden fem år skal opfylde den ny banenorm forsporstoppere. Banedanmark har i 2010 igangsat en screening af alleresterende sporstoppere med henblik på at tilrettelægge nødvendigfornyelse i forhold til den kommende norm. Banedanmark er i tætdialog med Trafikstyrelsen om endelig godkendelse af den ny norm.
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2010)Afvikling af efterslæb
15
3.1.4 Spordele i overkørslerDet er forudsat, at der i perioden 2007-2014 fornyes ca. 235spordele i overkørsler.Banedanmark fornyer primært spordele i overkørsler i forbindelsemed de store sporombygningsprojekter. Det har vist sig, at derherved opnås de laveste priser. Samtidig reducerer denne tilgangde trafikale gener.Herudover har Banedanmark igangsat fornyelse af overkørsler på destrækninger, hvor sporenes generelle tilstand ikke fordrer ensporombygning, men hvor tilstanden i de enkelte overkørsler skalfornyes. I perioden 2007-2009 fornyede Banedanmark 24 spordele ioverkørsler. I 2010 forventer Banedanmark at forny 51 spordele ioverkørsler, bl.a. på Sønderborgbanen og strækningen Herning-Holstebro. Prognosen for udgangen af 2010 er således samlet 75spordele i overkørsler.
3.2
BroerAfviklingen af efterslæbet forløber samlet set som forudsat.Banedanmark forventer således fortsat at opfylde forudsætningernepå broområdet i Aftale om trafik for 2007.I lighed med afrapporteringens øvrige tabeller, der opgørudviklingen i efterslæbet, skal kolonnerne i Tabel 9 læsessåledes:”Efterslæbprimo2010”viserdetprisopregnedeaktivitetsbaserede efterslæb pr. ultimo 2009 som opgjort iforårets afrapportering 20091.”Korrektion” viser eventuelle korrektioner til opgørelsen iforårets afrapportering 2010”Nyt efterslæb” viser efterslæb, der forventes konstateret i2010.”Afvikletefterslæb”viserdetforventedenedbragteefterslæb i 2010.”Efterslæb primo 2011” er den forventede status påefterslæbet ultimo 2010.”Efterslæb 2011 i forhold til efterslæbet primo 2007.
1 For fagene Vej og Plads, Forst og de mindre anlægselementer under Broer, hvor der ikkeforeligger vidensgrundlag for opgørelse af efterslæb ud fra levetidsmodeller, opgøresefterslæbsudviklingen på grundlag af forbruget opgjort i årets priser.Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2010)Afvikling af efterslæb16
Tabel 9: Efterslæbsprognose broer (vedligehold & fornyelse), mio. kr.Kompo-nent(Mio. kr.,PL09)BroerEfterslæbprimo2010KorrektionNyt efter-slæbAfvikletefterslæbEfterslæbprimo2011Efterslæb2011 ift.efterslæbprimo200761%
1.795
0
0
219
1.576
Tabel 10: Efterslæbsprognose på broområdet øvrige anlægselementer (vedligehold &fornyelse), mio. kr.Komponent-gruppe(Mio. kr., PL10)AutoværnStøjskærmeKabelrenderStøttemure ogspunsvæggeStenkisterI altEfterslæbprimo20104418189137208Korrek-tionNytefter-slæb000000Afvikletefter-slæb003126Efter-slæbprimo20114418158935202Efterslæb2011 ift.efterslæbprimo 200784%100%63%93%78%86%
000000
Tabel 11: Efterslæbsprognose på broområdet, mængder (stk.)Komponent-gruppeBroerAutoværn – antalbroerStøjskærme – km*Kabelrender – kmStøttemure ogspunsvægge**StenkisterEfterslæbprimo 201040477-
Korrektion00-0-0
Nytefterslæb00-0-0
Afvikletefterslæb1080-427
Efterslæbprimo 201129677-17-448
21-455
*) Antallet af støjskærme, der skal vedligeholdes frem til udgangen af 2014, kan ikke angivesmed nøjagtighed, idet de prioriteres løbende.**)Antallet af støttemure og spunsvægge, der skal vedligeholdes frem til udgangen af 2014, kanikke angives med nøjagtighed, idet de prioriteres løbende.
Den gennemsnitlige tilstandskarakter for de 6 store og 1696 mindrebroer, Banedanmark forvalter, er forbedret. Tilstandskarakterenopgøres på en skala fra 0 til 5, hvor 0 er bedst. Medio 2010 erden gennemsnitlige tilstandskarakter opgjort til 1,39. Der er fra
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2010)Afvikling af efterslæb
17
2009 sket en udvikling fra en gennemsnitlig tilstandskarakter på1,41.
Tabel 12: Broområdets forventede/forudsatte fornyelse og vedligeholdelse i Aftale om trafikfor 2007Mio. kr.Forudsat i Aftaleom trafik for2007*Realiseret/prognoseMerforbrug20071032008227200937720103902011368201241220134062014363I alt2.646
11310
216-11
300-77
385-5
298-70
365-47
394-12
352-11
2.423-223**
*) Bevillingen til stenkister, der udføres af Forst, er overført til bevillingstabellen for Forst, idetdenne aktivitet i Banedanmarks årsregnskab også konteres under Forst**) Der forventes et akkumuleret mindreforbrug på vedligehold af broer, uden at dette vil påvirkeden forudsatte tilstand på broerne. Disse midler anvendes inden for den samlede ramme tilvedligehold (jfr. Afrapporteringen forår 2009)
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2010)Afvikling af efterslæb
18
3.3
KørestrømBanedanmark forventer at afvikle efterslæbet på kørestrøm somforudsat.
Tabel 13: Efterslæbsprognose på kørestrømsområdet, mio. kr.Komponentgruppe(Mio. kr., PL10)Efterslæbprimo2010Korrek-tionNytefterslæbAfvikletefterslæbEfterslæbprimo2011Efterslæb2011 ift.efterslæbprimo200756%70%30%0%0%33%
OmformerstationerFordelingsstationerKørestrøm S-baneKørestrøm F-baneØvrige anlægI alt
141810096
-9*0-8**00-17
210003
01460047
71270035
*) Som følge af tilstandsvurdering er levetiden revurderet og efterslæbet på omformerstationerhermed reduceret med 9 mio. kr.**) Det er vurderet økonomisk-teknisk optimalt at levetidsforlænge en rækkekørestrømskomponenter på S-banen. Denne levetidsforlængelse betyder, at efterslæbetnedskrives med 8 mio. kr. Levetidsforlængelsen forventes ikke at få konsekvenser forregulariteten på S-banen.
I forbindelse med Aftale om trafik for 2007 blev efterslæbet påkørestrømsområdet opgjort ved hjælp af en levetidsmodel.Tilstanden på kørestrømsanlæggene er blevet revideret i foråret2010 og samtlige komponenter er blevet gennemgået på et meredetaljeret niveau. Hvor tilstanden har været en anden endoprindelig forudsat, er restlevetiden i levetidsmodellen justerettilsvarende. Som det fremgår ovenfor, har dette samlet setmedført, at efterslæbet på kørestrømsområdet nedskrives med 17mio. kr.
Tabel 14: Kørestrømsområdets forventede/forudsatte fornyelse i Aftale om trafik for 2007Mio. kr.Forudsat i Aftale omtrafik for 2007*Realiseret/prognoseMerforbrug2007108-220084423-2120091315220101218620112012-8201218225201318279201417269I alt1511510
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2010)Afvikling af efterslæb
19
3.4
Tele, it og transmission3.4.1 Telefoni og radioBanedanmark udbød i 2009 det ny togradiosystem, som er baseret påden europæiske standard GSM-R. De nye togradioer vil erstatte deanaloge togradiosystemer med digitale systemer. Der er i juni 2010indgået kontrakt på dels implementeringen af selve GSM-R-radiosystemet på både S-banen og fjernbanen, dels etablering ogombygning af de master, som antennerne til det nye radiosystemskal fastgøres i.På baggrund af de indgåede kontrakter forventer Banedanmark, atudgiften til drift og vedligehold af det nye system vil værehøjere end oprindelig forudsat. Denne merudgift vil frem til 2014blive afholdt inden for Banedanmarks ramme til fornyelse ogvedligehold.Det bemærkes, at GSM-R-projektet er en vigtig forudsætning forBanedanmarks landsdækkende udskiftning af signalsystemerne, hvorfremtidens signalsystem, ERTMS, benytter GSM-R-radio tildatakommunikation mellem tog og sikringsanlæg.GSM-R-systemet forventes klar til ibrugtagning ved udgangen af2012.
3.4.2 TransmissionTabel 15: Efterslæbsprognose på transmissionKomponent-gruppe(Mio. kr.,PL10)KablerPCMDatanetØvrige aktiverI altEfterslæbprimo201003017249KorrektionNytefterslæbAfvikletefterslæbEfterslæbprimo201102817247Efterslæb2011 ift.efterslæbprimo 2007-90 %90 %100 %90 %
00000
02507
04509
Banedanmark forventer som forudsat, at efterslæbet på transmissionvil være afviklet i 2014.I 2010 udfører IT & Tele etablering af transmission og datanet påblå og grønne baner, hvilket er en forudsætning for indhentningenaf efterslæb på trafikinformationsudstyret, jf. afsnit 3.5.
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2010)Afvikling af efterslæb
20
Tabel 16: Transmissions forventede/forudsatte fornyelse i Aftale om trafik for 2007.Mio. kr.Forudsat i Aftale omtrafik for 2007Realiseret/prognoseMerforbrug20071717020082422-2200926522620107736-412011181802012434302013121972014172710I alt2342340
3.4.3 It hardwareI Aftale om trafik for 2007 blev det forudsat, at efterslæbet påIT hardware var indhentet inden udgangen af 2009, idet Banedanmarkudskifter al hardware, der er ældre end tre år.Ved udgangen af 2009 udestod imidlertid et mindre restefterslæb.Banedanmark har i første kvartal 2010 udskiftet det resterende ITudstyr i efterslæb. Fra 2010 og fremefter kommer Banedanmark ind ien cyklus, hvor IT udstyr løbende udskiftes, inden det bliverældre end 3 år. Fra afrapporteringen efteråret 2011 vil derderfor ikke længere indgå en opfølgning på IT hardware.
Tabel 17: Efterslæb på IT Hardware [Mio. kr. PL10]Efterslæb primo 2010Efterslæb primo 2011Resterende efterslæb100%
3.5
TrafikinformationMed Aftale om trafik for 2007 blev det besluttet, at efterslæbetpå trafikinformationsudstyret (skærme, ure og højttalere) på derøde baner afvikles. Med Finansloven for 2008 blev det besluttet,at efterslæb på trafikinformationsudstyret på alle baner afviklesinden udgangen af 2010, hvorfor der blev bevilget yderligere 92mio. kr. (PL08).Af hensyn til sammenligning med tidligere afrapporteringer eropgørelsen delt, så resultater og målsætninger fremgår eksplicitfor de to aftaler på trafikinformationsområdet.I 2010 forventer Banedanmark at leve op til kravet om, atmaksimalt 13.640 passagerer, svarende til 38 pct., dagligt oplevermangelfuld trafikinformation som følge af fejl i nedslidte anlægAfrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2010)Afvikling af efterslæb21
Udover afvikling af efterslæb omfatter Aftale om trafik for 2007på trafikinformationsområdet visse moderniseringer, herunderfølgende projekter:Opgradering af højttalerbetjeningssystemet (ca. 200stationer): Projektet forventes afsluttet i 2011.Udvidelse af antal handicapskærme (29 stationer):Oprindeligt havde Banedanmark planlagt et projekt tilgennemførelse i 2010. Imidlertid er den teknologi, som varforudsat anvendt, blevet forældet. Forligskredsen har på denbaggrund godkendt en alternativ løsning, hvor det er muligtfor brugeren at få oplæst ankomster og afgange ved hjælp afen almindelig telefon eller mobiltelefon. Hermed er detmuligt med en landsdækkende løsning, som inkluderer allefjern- og regionaltog. Finansieringen af løsningen kanafholdes inden for den afsatte bevilling.
Afviklingen af efterslæbet på Trafikinformation målt i økonomifremgår af Tabel 18, Tabel 19 og Tabel 20, idet udviklingen eropgjort særskilt for 1) røde, 2) grønne og blå baner samt 3)samlet for alle banetyper. Tilsvarende findes i Tabel 21, Tabel 22og Tabel 23 en efterslæbsopgørelse i mængder.Med Finansloven for 2008 blev det forudsat, at efterslæbet påtrafikinformation afvikles medio 2010. Det er imidlertid først vedudgangen af 2010, at den fulde implementering af det nyetrafikinformationsudstyr er på plads.
Tabel 18: Efterslæbsprognose på trafikinformation, mio. kr. (røde strækninger)Komponent-gruppe[Mio. kr. PL10]Efterslæbprimo2010Korrek-tionNytefterslæbAfvikletefterslæbEfterslæbprimo2011Efterslæbprimo2011 ift.efterslæb20070%0%0%0%
TV-monitorerHøjttalereØvr.komponenterI alt
3141147
0000
0000
3141147
0000
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2010)Afvikling af efterslæb
22
Tabel 19: Efterslæbsprognose på trafikinformation, mio. kr. (grønne og blå strækningerbevilget med FL08).Komponent-gruppe [Mio. kr.PL10]Efterslæbprimo2010Korrek-tionNytefterslæbAfvikletEfterslæbEfterslæbprimo2011Efterslæbprimo2011 ift.efterslæb20070%0%0%0%
TV-monitorerHøjttalereØvr. komponenterI alt
1651435
0000
0000
1651435
0000
Tabel 20: Efterslæbsprognose på trafikinformation, mio. kr. (alle strækninger)Komponent-gruppe [Mio. kr.PL10]Efterslæbprimo2010Korrek-tionNytefterslæbAfvikletefterslæbEfterslæbprimo2011Efterslæbprimo2011 ift.efterslæb20070%0%0%0%
TV-monitorerHøjttalereØvr. komponenterI alt
4792682
0000
0000
4792682
0000
Tabel 21: Efterslæbsprognose på trafikinformation, mængder (røde strækninger)Komponentgruppe[stk.]TV-monitorerHøjttalereØvrige komponenterEfterslæbprimo 2010217240653Korrektion000Nytefterslæb000Afvikletefterslæb217240653Efterslæbprimo 2011000
Tabel 22: Efterslæbsprognose på trafikinformation, mængder (grønne/blå strækninger)Komponentgruppe[stk.]TV-monitorerHøjttalereØvrige komponenterEfterslæbprimo 2010113219940Korrektion000Nytefterslæb000Afvikletefterslæb113219940Efterslæbprimo 2011000
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2010)Afvikling af efterslæb
23
Tabel 23: Efterslæbsprognose på trafikinformation, mængder (alle strækninger)Komponentgruppe[stk.]TV-monitorerHøjttalereØvrige komponenterEfterslæbprimo 20103304591593Korrektion000Nytefterslæb000Afvikletefterslæb3304591593Efterslæbprimo 2011000
Tabel 24: Trafikinformation forventet/forudsat fornyelse i Aftale om trafik for 2007Mio. kr.Forudsat i Aftale omtrafik for 2007Realiseret/prognoseMerforbrug20071814-420083213-1920098848-402010628624201151162012374201331411201452318I alt2162160
3.5.1 Tilpassede perronafsnitSom følge af, at de ny IC4-tog er længere end IC3-togene og dermedstiller større krav til indstigende passagerer om at placere sigrigtigt på perronerne, blev der med Aftale om trafik for 2007afsat 10 mio. kr. til at udvikle en anden løsning end det fasteskiltesystem med perronafsnit A, B, C, D og E.Som det fremgik af tidligere afrapporteringer, var der truffetbeslutning om en model for tilpassede perronafsnit. Siden har derværet arbejdet med forbedring af trafikinformation og rettidighed,og set i det perspektiv pågår der pt. overvejelser i den fællesprojektgruppe bestående af DSB og Banedanmark om, hvorvidt der kanvære en mere hensigtsmæssig model. Projektgruppen vurderer ogbeslutter i 2. kvartal 2010, hvad der er den mest hensigtsmæssigeanvendelse af midlerne til de såkaldte tilpassede perronafsnitsamt fastlægger en tidsplan for det videre arbejde. Løsningenforventes at være på plads inden den fulde indsættelse af IC4 medsammenkoblede togsæt.
3.6
Øvrige fag3.6.1 StærkstrømBanedanmark forventer at indhente efterslæbet på stærkstrøm somforudsat.
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2010)Afvikling af efterslæb
24
I 2010 forbereder Banedanmark en større fornyelse afperronbelysning på Århus Banegård. På S-banen fornys firenødstrømsanlæg.
Tabel 25: Efterslæbsprognose på stærkstrømsområdet, mio. kr.Komponentgruppe(Mio. kr., PL10)Efterslæbprimo20102250331Korrek-tionNytefterslæbAfvikletefterslæbEfterslæbprimo20112010021Efterslæb2010 ift.efterslæb200758%31%-8%50%
PerronbelysningsanlægNødstrøms og UPS-anlægSporskiftevarmeØvrige anlægI alt
00000
00000
24039
Tabel 26: Efterslæbsprognose på stærkstrømsområdet, mængderKomponentgruppe(stk.)PerronbelysningsanlægNødstrøms og UPS-anlægSporskiftevarmeØvrige anlægEfterslæbprimo20109260-KorrektionNytefterslæb000-Afvikletefterslæb140-Efterslæbprimo20118220-
000-
Tabel 27: Stærkstrøm forventet/forudsat fornyelse i Aftale om trafik for 2007Mio. kr.Forudsat i Aftale omtrafik for 2007Realiseret/prognoseMerforbrug2007813520083529-6200937551920104826-2220113611-2520123643720133546112014364712I alt2712710
3.6.2 BygningerTabel 28: Efterslæbsprognose på bygningsområdetAktivitetEfterslæbprimo2010KorrektionNytefterslæbAfvikletefterslæbEfterslæbprimo2011Efterslæb2011 ift.efterslæb2007
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2010)Afvikling af efterslæb
25
Relæhytter –mio. kr.Relæhytter –antalReduktion afoverskydendebygningsareal m2
223388.175
000
000
1164420
221747.755
53%--
Banedanmark forventer med en målrettet indsats at afvikle heleefterslæbet på relæhytter i 2011.I henhold til Aftale om trafik for 2007 skal Banedanmark reduceresin bygningsmængde fra 137.500 m� til 92.500 m2 i aftaleperioden.Banedanmarks entreprenørenhed Produktion blev pr. 1. januar 2010integreret i Banedanmark, og arealer ejet af Produktion indgårderfor i Banedanmarks bygningsmasse. Idet Produktionsbygningsmasse (dengang Entreprise) ikke indgik i aftalens krav omreduktion i bygningsmasse, skal denne tilførsel af bygningsmassebetragtes som værende uafhængigt af aftalens krav.Banedanmark forventer fortsat at reducere bygningsarealet somforudsat i aftaleperioden.
Tabel 29: Bygninger forventet/forudsat fornyelse i Aftale om trafik for 2007Mio. kr.Forudsat i Aftale omtrafik for 2007Realiseret/prognoseMerforbrug20075612008147-720091411-320101516120113028-220122912-1720132942132014294213I alt1631630
3.6.3 Vej og PladsTabel 30: Efterslæb på Vej & Plads-området, mio. kr.Aktivitet(Mio. kr., PL10)Efterslæbprimo2010KorrektionNytefterslæbAfvikletEfterslæb Efterslæbefterslæb primoprimo 20112011ift.efterslæb20070173601311310%72%72%
PerronerStationsafvandingmio. kr.I alt
0167167
0-16*0
000
*) I tidligere afrapporteringer har Banedanmark alene opgjort stationsafvandingsarbejde somoprensning af de tætte ledninger, der fører vandet fra stationerne videre tilhovedkloaksystemerne. Imidlertid omfatter stationsafvanding tillige fornyelse af drænrør til
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2010)Afvikling af efterslæb
26
opsamling af overfladevand på stationer. Disse arbejder udføres i forbindelse med Banedanmarkssporombygningsprojekter, og vil nu og fremadrettet blive opgjort i denne tabel.
I Tabel 30 indgår de stationsafvandingsprojekter, som udføres iforbindelse med sporombygningerne. I 2010 er der gennemførtafvandingsarbejde ved Østerport station i samme spærringer somsporfornyelsen samme sted.
Tabel 31: Vej & Plads forventet/forudsat fornyelse i Aftale om trafik for 2007Mio. kr.Forudsat i Aftale omtrafik for 2007*Realiseret/prognoseMerforbrug2007111-1020080442009123-92010124-8201123411820123834-4201337414201437414I alt1691690
*) Bevillingen til de afvandingsarbejder, der er udført i forbindelse med sporombygningerne, eroverført til bevillingstabellen for spor
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2010)Afvikling af efterslæb
27
3.6.4
Forst
I løbet af 2010 har Banedanmark udført en række drænarbejder iforbindelse med de store sporombygningsprojekter Svanemøllen-Hillerød, Herning-Holstebro, Roskilde-Holbæk og Tinglev-Sønderborg. Som forventet er prisen på drænarbejder udført iforbindelse med sporprojekterne lavere end arbejder udført somrene afvandingsopgaver. Dette er i tråd med resultatet af deanalyser, som Banedanmark redegjorde for i afrapporteringen fraforåret 2009.Banedanmark forventer fortsat, at den samlede mængde drænarbejderi resten af aftaleperioden kan udføres indenfor rammen til Spor ogForst. Banedanmark vurderer løbende den præcise fordeling afmidlerne mellem de to fag.I resten af rammeaftaleperioden vil Banedanmark indenfor dræn oggrøfter fokusere indsatsen på indhentning af regularitets- ogsikkerhedskritisk efterslæb.
Tabel 32: Efterslæbsprognose på forstområdet, mio. kr.Anlægstype[Mio. kr. PL10]Efterslæbprimo2010Korrek-tionNytAfvikletefterslæb efterslæbEfterslæbprimo2011Efterslæbprimo 2011ift. efterslæb2007
Dræn ved sporDrænGrøfterHegnskonverteringBanehegnBevoksningOprydningI alt11846013287000000000011900
27741710461077591324161%78%93%77%82%8182%
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2010)Afvikling af efterslæb
28
Tabel 33: Efterslæbsprognose på forstområdet, mængder.AnlægstypeEfterslæbprimo2010-*KorrektionNytEfterslæb000963193292127735800000000001540131109091932791266358Afvikletefterslæb27-Efterslæbprimo 2011
Dræn ved spor [km]Drænlægning [km]Grøfter [km]Hegnskonvertering, [km]Banehegn [km]Bevoksning [ha]Oprydning [antalstationsområder]
*) Som beskrevet i afrapporteringen fra foråret 2009 indikerer drænprojekterne udført siden2007, at omfanget af det regularitetskritiske drænarbejde er højere end opgjort i forbindelse medAftale om trafik for 2007. Banedanmark indprioriterer løbende de nødvendige drænarbejder.
Banedanmark forventer endvidere, at fornyelsen af hegn fårfremdrift i 2010, og efterslæbet forventes derfor afviklet somforudsat.
Tabel 34: Forst forventet/forudsat fornyelse i Aftale om trafik for 2007*Mio. kr.Forudsat i Aftale omtrafik for 2007Realiseret/prognoseMerforbrug20073314-19200844581420093133220104036-420119073-1720127669-720137388152014728715I alt4584580
*) Bevillingen til Forst er forhøjet med 200 mio. kr., som er overført fra Broer. Bevillingen tilstenkister, der udføres af Forst, er overført fra bevillingstabellen for Broer, idet denne aktivitet iBanedanmarks årsregnskab konteres under Forst
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2010)Afvikling af efterslæb
29
4
Vedligeholdelsestilstanden afbanenBanedanmark har implementeret en model til at dokumentere og følgeop på jernbanens vedligeholdelsestilstand. I forbindelse med dehalvårlige afrapporteringer på Aftale om trafik for 2007 vilBanedanmark fremover give en status for banens tilstand påbaggrund af vedligeholdelsesmodellen.Antallet af tog, der påvirkes af de forskellige tekniskefagområder f.eks. Spor, Kørestrøm og Sikring, er en indikation påjernbanens ydeevne og dermed jernbanens vedligeholdelsestilstand.Antallet af tog, der påvirkes af de tekniske områder udgør såledesen delmængde af de tog, som Banedanmark kan påvirke og som indgåri opgørelsen af kanalregulariteten. Tallet for påvirkede tog indenfor de tekniske områder kan f.eks. skyldes fejl i sporetsbeliggenhed eller fejl i et overkørselsanlæg, dvs. forhold, somafspejler den vedligeholdelsesmæssige tilstand. Togene kanimidlertid også påvirkes af de tekniske områder, hvor påvirkningenikke skyldes vedligeholdelsestilstanden, men eksterne forholdsåsom vejrlig eller stormfald.
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2010)Vedligeholdelsestilstanden af banen
30
Figur 3: Påvirkede tog (PVT) år til dato, S-banen
S-banen30002500
Antal PVT
2000150010005000
Resultat PVT S-banen
Mål PVT S-banen
Figur4:Påvirkede tog (PVT) år til dato, Fjernbanen
F-banen3500300025002000150010005000
Antal PVT
Resultat PVT F-banen
Mål PVT F-banen
Figur 3 og Figur 4 viser, hvor mange tog, de tekniske områderisoleret set må påvirke (vandret blå linje), hvis Banedanmarksamlet set skal overholde kravene til kanalregulariteten.Forskellen i niveau på henholdsvis S- og F-banen skyldes deforskellige regularitetskrav på de to banetyper. De røde søjlermarkerer, hvor mange tog (PVT) de tekniske områder har påvirketindtil videre i 2010. Det fremgår, at de tekniske områder harpåvirket flere tog end forudsat på S-banen i fem af ni måneder, ogflere tog end forudsat er ligeledes blevet påvirket i fem ud af nimåneder på fjernbanen.
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2010)Vedligeholdelsestilstanden af banen
31
2010 blev indledt med en kraftig vinter. Det har haft indflydelsepå vedligeholdelsesarbejdet, hvor det har været svært at fågennemført de forudsatte vedligeholdelsesaktiviteter pga. frost.Derudover har de første otte måneder af 2010 også været præget afkøreledningsnedfald, som primært har skyldtes eksterne forhold ogdermed ikke vedligeholdelsesstandarden.Banedanmarks vedligeholdelsesmodel indeholder også indikatorer forjernbanens ydeevne (Key Performance Indicators, KPI’er) inden forde enkelte tekniske fagområder. Indikatorerne giver mere specifiktend antallet af påvirkede tog et billede af banens konkretevedligeholdelsesmæssige tilstand.Skemaet med indikatorer i
Figur 5viser, hvordan udvalgte tekniske områder har udviklet sig iårets første otte måneder målt i forhold til niveauet for denvedligeholdte bane. Der skelnes mellem røde, grønne og blå baner,jf. prioriteringen i Aftale om trafik for 2007, hvor røde banerhar første prioritet set i lyset af antallet af passagerer ogtrafikal betydning. Næstefter prioriteres de grønne og til sidstde blå. Det betyder bl.a., at kravene til vedligeholdelse af derøde baner er højere end kravene vedr. de grønne og blå baner.For hver indikator er der fastsat et måltal, som angiver, hvormange fejl i f.eks. sikringsanlæg der maksimalt må være på deforskellige baner. Hvis antallet af fejl markant overskridermåltallet, bliver månedens resultat rødt, idet dette afspejler enudfordring i forhold til jernbanens ydeevne. Omvendt blivermåltallet grønt, hvis jernbanens ydeevne i den pågældende månedholder sig indenfor måltallet. Der er dog indsat en ’buffer’, somudløser gul markering og indikerer, at måltallet er letoverskredet, og at der bør handles, men at fejlene endnu ikke eralarmerende.Farvelægningen i nedenstående figur viser således banensvedligeholdelsestilstand i forhold til en række måltal, som tagerudgangspunkt i kanalregulariteten. F.eks. er den første indikator,”mål for maksimalt tidstab som følge af hastighedsnedsættelser”,et udtryk for, om Banedanmark pga. hastighedsnedsættelserforsinker flere eller færre tog i længere tid end tilladt iforhold til kanalregulariteten.
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2010)Vedligeholdelsestilstanden af banen
32
Figur 5: Udvalgte indikatorer (KPI) for banens tilstand*ResultatNøgletal/KPIpr bane-prioritetNedsat hastighed på en del af en strækning giver et tidstab for dettog, der kører på strækningen. Mål for maksimalt tidstab som følge afhastighedsnedsættelser (LA tidstab).Sporets beliggenhed og dermed stabilitetRødGrøn*BlåS-baneRødGrønBlåFejl i sikringsanlægS-baneRødGrønBlåFejl i fjernstyring af sikringsanlægS-baneRødGrønBlåFejl i strømforsyningsanlæg som forstyrrer togdriftenS-baneRødGrønBlåFejl i køreledningsanlæg som forstyrrer togdriften – eksempelviskøreledningsnedfaldS-baneRødGrønJan.Feb.Mar.Apr.MajJuniJuliAug.Sept.Q1, Q2 og Q3 2010
*) Grøn afspejler, at målet er opfyldt, gul at målet er let overskredet, og rød afspejler enudfordring i forhold til jernbanens ydeevne.
Indikatorerne viser, at banen overordnet set har entilfredsstillende ydeevne og vedligeholdelsestilstand, idetgrænseværdierne på de fleste områder ikke har været overskredet.Sikringsanlæggene har været påvirket af mange forskellige fejl iløbet af 2010. For eksempel påvirkede det kolde vejr i åretsførste måneder både sikringshytter og sporskiftedrev. Samtidig harder været længere respons- og fejlretningstider end forudsat påsikringsområdet. Det har medført, at fejlene har påvirket fleretog end forventet. Fejlene inden for sikringsområdet analyseres,og disse analyser har bl.a. givet anledning til en ekstra indsatsomkring Østerport, hvor sikringsanlægget ofte fejler og påvirkerbåde S-banen samt Kyst- og Øresundsbanen.I januar opstod endvidere flere enkeltstående fejl istærkstrømsanlæg. Fejlene vurderes at være forårsaget af vinteren,som gav problemer med sporskiftevarmen, der har til formål atholde sporskifterne fri for frost. Banedanmark er ved at analyserefejlene med henblik på at igangsætte eventuelle tiltag påsporskifteområdet.
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2010)Vedligeholdelsestilstanden af banen
33
I maj og august har Banedanmark været plaget afkøreledningsnedfald, som hovedsagelig har skyldtes eksterneforhold.Banedanmark analyserer og igangsætter løbende tiltag i forhold tilvedligeholdelsesmæssige fejl inden for de tekniske områder medhenblik på at nedbringe antallet af antal påvirkede tog.
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2010)Vedligeholdelsestilstanden af banen
34
5 Effektivisering i 2010Banedanmark forventer i 2010 at opnå en effektivisering på 96,3mio.kr. Det svarer til en samlet prognose for effektivisering på3,0 pct.På driftskontoen forventes en effektivisering på 14,1 pct.,hvilket bl.a. er et resultat af de besparelser i driften, somBanedanmark har gennemført i løbet af 2010. Effektiviseringen pådriftskontoen påvirkes generelt af en række forhold, som betyder,at resultatet har relativt store udsving mellem årene.Fremadrettet er det derfor besluttet ikke længere at lave envægtet opgørelse for effektiviseringen på tværs af hovedkonti, forat disse udsving ikke påvirker billedet af den opnåedeeffektivisering på de øvrige områder.På anlægspuljen har der ikke kunnet opstilles sammenligneligenøgletal, som har muliggjort en opgørelse af effektiviseringen.Inden for fornyelse og vedligehold forventer Banedanmark at opnåen positiv effektivisering på 0,7 pct. Det relativt laveeffektiviseringsresultat på dette område skyldes bl.a., at detomfangsrige sporombygningsprojekt på Nordbanen har væretekstraordinært kompliceret at udføre pga. de mange broprojekter,der blev udført samtidigt.Det skal bemærkes, at der knytter sig en vis usikkerhed til denneeffektiviseringsprognose. Usikkerheden vedrører krav fraentreprenøren, som vil kunne påvirke effektiviseringen på konto28.63.05 i negativ retning. I forårets afrapportering vil indgå enkonsolideret effektiviseringsopgørelse for 2010.Banedanmark forventer fortsat at opnå den forudsatte, akkumuleredeeffektivisering ved udgangen af 2014.
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2010)Effektivisering i 2010
35
Tabel 37: Oversigtstabel effektiviseringEffektivisering [Mio. kr.årets priser]28.63.0128.63.0228.63.05TotalEffektivisering i procent28.63.0128.63.0228.63.05Total200717,10,069,486,520073,50,03,03,1200837,90,037,575,620087,60,01,32,22009-85,50,042,6-42,92009-18,10,01,5-1,2201077,6018,896,3201014,100,73,0
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2010)Effektivisering i 2010
36
6 Optimering af Banedanmarksorganisation i henhold tilAftale om trafik for 2007
Som forudsat i Aftale om trafik for 2007 har Banedanmark i 2007 og2008 systematiseret og optimeret processerne med henblik på atopnå de forudsatte mål i Aftale om trafik for 2007 - herunder ikkemindst den forudsatte effektivisering på 2 pct. pr. år.Det er besluttet at sikre systemunderstøttelsen af de optimeredeprocesserne for at opnå højst mulig effektivitet.Systemunderstøttelsen sker primært i Banedanmarks SAP-system, hvorførste fase med fokus på den økonomiske styring blev gennemført i2008. Anden fase med fokus på vedligeholdelsesstyring blevimplementeret i foråret 2010. I forbindelse med integrationen afBanedanmarks entreprenørenhed Produktion vil der i 2010 blivegennemført endnu en fase af SAP projektet for at understøtteintegrationen.For at forankre forbedringerne har Banedanmark de sidste årgennemført en struktureret uddannelse af alle ledere og samtidigarbejdet systematisk med performance og evaluering.I løbet af 2010 gennemføres der et tilsvarendelederudviklingsprogram for alle ledere i Produktion, således atalle ledere har været igennem det samme uddannelsesforløb.I 2009 implementerede Banedanmark et fælles ledelsessystem medalle de optimerede processer, herunder også allesikkerhedsprocesser. Systemet og processerne blev i maj 2010ISO:9001-certificeret. Ledelsessystemet vil fremover understøttearbejdet med at skabe løbende procesforbedringer.Alle processer omkring udførsel af vedligehold bliver i 2010gennemgået, så ledelsessystemet ved årsskiftet 2010/2011 ogsåomfatter dette område, som tidligere ikke var omfattet. Resultatetaf gennemgangen vil også indgå i ISO:9001 certificeringen.
Afrapportering på Aftale om trafik for 2007 (efteråret 2010)Optimering af Banedanmarks organisation i henhold til Aftale om trafik for 2007
37