Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 319
Offentligt
995261_0001.png
995261_0002.png
995261_0003.png
995261_0004.png
Notat
TransportministerietCenter for Kollektiv TrafikFrederiksholms Kanal 271220 Kbh K
DSB's årlige rapportering til Transportministeriet for 2010 på kontrakten omfjern- og regionaltrafik udført som offentlig service i perioden 2005-20149.1.5. Rapport om trafikafviklingenRettidighedFjern- og regionaltog har i 2010 haft en togrettidighed på 89,7 pct. inden forintervallet 0 - 5.59 min. Det er en stigning på 0,8 procentpoint i forhold til 2009.Perioden marts til oktober var præget af en flot regularitet og især september ogoktober, hvor regulariteten lå på hhv. 93,7 % og 93,2 %. Vintermånederne var dogpræget af en lavere regularitet pga. det hårde vintervejr i henholdsvis januar ogfebruar måned, samt igen i slutningen af november og december måned.I skemaet nedenfor fremgår regulariteten
Koncernsekretariat &Jura
29. april 2011
DSBSølvgade 40DK-1349 København K
Mobil 24 68 67 76[email protected]www.dsb.dk

2010

ÅrVinter 1: 1. januar - 8 marts.Vinter 2: 23. november – 31. decemberVinter 1 + 2Mellem vinter 1 og 2: 9.marts - 22. november

Togrettid 5:59

89,7%86,7%76,8%83,2%92,3%
Passagererne i DSB's fjern- og regionaltog var i 2009 i gennemsnit forsinket med 3minutter og 58 sekunder ved ankomst.Årsager til forsinkelser mm.I den løbende afrapportering gøres forsinkelserne op efter hvorvidt de kan henførestil DSB, Banedanmark eller andre eksterne forhold. Fordelingen for 2010 fremgår aftabellen herunder:2010irregularitet iprocent4,33,22,30,510,3Andel 2010i procent4231225100
DSBBanedanmarkEksterne forholdAndre operatørerTotal
DSB42 pct. af forsinkelserne kan henføres til DSB. Materielfejl (17 %) og driftsledelsen(11 %) var blandt de væsentligste årsager til DSBs andel af forsinkelserne.Driftsledelsens andel skyldes anvendelsen af aftalte disponeringsplaner som træffesi samarbejde mellem DSB og Banedanmark i vinterperioden, med henblik på at gøretogdriften så robust som muligt.
Materielproblemer, herunder især ME-nedbrud var ligeledes en væsentlig bidragydertil DSBs irregularitet. Endelig bidrog sporarbejdet ved Nykøbing Falster mærkbart tilDSBs andel af forsinkelserne i 2010.Banedanmark31 pct. af forsinkelserne kan henføres til Banedanmark. De væsentligste årsager varproblemer med signaler (14 %) og sporarbejde (8 %).Eksterne forhold27 pct. af forsinkelserne henføres til eksterne forhold og andre operatører. Devæsentligste årsager var problemer med vejrlig (8 %), herunder snevejret og løvfald,samt forsinkelser fra Tyskland (5 %).
Side 2/4
29. april 2011
Større hændelser:Der har været en række større hændelser, som har haft væsentlig betydning fortrafikafviklingen i 2010:Sporarbejde på Nykøbing Falster fra marts til juni.Fejl og nedbrud på materiel, herunder en høj andel af ME nedbrud.Den hårde vinter som ramte både i januar og februar samt i november ogdecember. Især ugerne omkring jul var hårdt ramt af uvejr.Julepassagerne var mange og passagererne rejste tidligere end forventet.Hastighedsnedsættelser, især ved Hedensted.Fejl på Sikringsanlæg.Forsinkelser fra Tyskland.Brand i relæhytte på Holbæk station.Sporspærringer der ikke blev planmæssigt ophævet.Askesky som gav mange internationale rejsende.
Pålidelighed i 2010Pålideligheden er et udtryk for, hvor stor en del af de planlagte afgange der ergennemført. Pålideligheden påvirkes også af sporarbejder oghastighedsnedsættelser.Pålideligheden for fjern- og regionaltogene var 97,6 pct. i 2010. Resultatet påvirkesaf at der ved større hændelser og ekstremt vejrlig blev kørt med en reduceretkøreplan, med henblik på at opretholde trafikken med mindre forsinkelser.
Køreplansforhold for 2010Mellem landsdeleFor Lyntog og InterCitytog blev rejsetiden forkortet med 3-4 min, hvilket medførteminutjusteringer mellem København og Aarhus/Aalborg.Der indførtes nye InterCityLyn mellem København og Århus med stop i Odense; samtpendlerlyn mellem Odense og København i myldretidstrafikken.Regional ØstNye systemkøreplaner for regionaltrafikken på Sjælland medførte generelt en bedremere jævn frekvens på de fleste strækninger, med lavere rejsetid, ensartet køreplanog faste minuttal hen over hele dagen. På nogle stationer blev der gennemført enopnormering af antallet af daglige standsninger.Trafikken på Gedserbanen ophørte.
Side 3/4
Passagerer på Lille Syd har ikke længere direkte forbindelse til København, men skalskifte i Roskilde med kort ventetid.Regional VestØstjylland fik i 2010 tre tog i timen med IC3-togsæt. Samtidig indførtes kortererejsetider mellem Esbjerg og Århus, og der blev etableret en ny nattogsforbindelsemellem Esbjerg og København.MR systemet der tidligere kørte imellem Aarhus og Esbjerg er blevet afkortet og kørernu alene mellem Esbjerg og Fredericia, hvilket giver en forbedret frekvens i forhold tilInterCity systemerne mod København og Århus.
29. april 2011
Der har været følgende større sporarbejder i 2010:Sporarbejde Tinglev-Sønderborg marts til augustSporarbejde Roskilde-Holbæk marts til juniSporarbejde Herning-Holstebro maj til septemberSporarbejde (Bro ved Grenaavej) Aarhus H-Torsøvej juni til september
Bus- og tog samarbejdetSamarbejdet med trafikselskaberDet faste samarbejde mellem DSB og Trafikselskaberne (inkl. Arriva Tog A/S i detMidt- og vestjyske) er forløbet tilfredsstillende. Der holdes fortsat halvårligesamarbejdsforummøder (månedlige med Movia), hvor emner såsom zonestruktur,takst- og billetsamarbejde, produktudvikling m.m. drøftes. Der er nu for hele landetenighed parterne imellem vedr. den lokale zonestruktur samt opdeling itakstområder.Igennem 2009 og 2010 har parterne i bus/tog samarbejdet arbejdet med en revisionaf de hidtidige aftaler, således at de er forberedt til implementeringen afrejsekortet. Parterne har derudover i fællesskab etableret et datawarehouse tilopsamling af data fra rejsekortet og til at forestå indtægtsdelingen. I bus/togsamarbejdet er tillige udviklet en erhvervskortportal, der forventes at blive klar tilbrug i løbet af 2011.Samarbejdet om fælles sms-produkter er som nævnt i sidste årsrapport et væsentligtindsatsområde. Der er således i 2010 - i samarbejde mellem NT, DSB og Arriva -blevet udviklet fælles sms-billetprodukter i det nordjyske område, hvilket er blevetgodt modtaget blandt kunderne.Samarbejdet frem mod det landsdækkende Rejsekorts implementering er intensivereti 2010. Udvikling der forventes yderligere forstærket i 2011, hvor der er planlagtprøvedrift en række forskellige steder.
Rejseplanen A/SRejseplanen A/S er et direkte resultat af Bus og Tog samarbejdet. Ejerkredsen beståraf alle trafikselskaberne i Danmark, samt DSB og Metroselskabet. Derudover erArriva, Abildskou og Netbus tilsluttede parter, og leverer således også køreplaner tilRejseplanen.Antallet af kundeforespørgsler på Rejseplanen er fortsat stigende og lå i 2010 påmellem 10 og 11 millioner søgninger om måneden, hvilket svarer til godt 350.000rejseforslag om dagen (i gennemsnit) og mere end 4 rejseforslag i sekundet.I 2010 har der været fokus på at bruge Rejseplanens data i nye sammenhænge ogskabe værdi for brugerne andre steder end på Rejseplanen.dk. Til eksempel herpå harRejseplanen indgået et samarbejde med Google således at danskere også kan finderejseplaner på deres foretrukne søgeportal. Herudover arbejdes der bl.a. medet projekt, der skal brede trafikinformation ud på skærme i eksempelvis storcentre,skoler etc.
Side 4/4
29. april 2011