Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 314
Offentligt
Status for myndighedsbehandling af IC4
www.trafikstyrelsen.dk
Journal nr. T541-000438Dok. nr. 1111283Dato 4.4.2011
Departementet har ved mail af 29. marts 2011 anmodet Trafikstyrel-sen om et statusnotat vedrørende IC4. Statusnotatet beskæftiger sigmed sikkerhedsmyndighedens arbejde med IC4, idet den kommerciel-le og leverancemæssige status forventes at komme fra DSB.
De etablerede roller:I forhold til den oprindelige plan med IC4 leverancerne skete der i maj2009 et paradigmeskift, idet DSB overtog rollen som togproducent forfærdiggørelsen af IC4 i forhold til kontraktkravene med AnsaldoBreda.Der foregår fortsat afklaringer af dette skifts påvirkning på myndig-hedsgodkendelsesprocessen, idet DSB således både er materielkøber,operatør og togproducent.De aftalte nye roller og funktioner er fastlagt i IC4 Programmets Sik-kerhedsplan, accepteret af Trafikstyrelsen 15-9-2010.For godkendelsesprocesserne gælder følgende roller og aftaler:DSB IC4 programmet varetager rollen som ansvarlig togprodu-cent med behovet for myndighedsgodkendelser af ændringerforetaget på IC4 togsæt. Programmet har egen sektion, dervaretager afprøvninger og valideringerDSB jernbanesikkerhed varetager rollen som ’intern assessor’på triviale sikkerhedsmæssige ændringer. Jernbanesikkerhedskommissorium godkendes at TrafikstyrelsenScandpower varetager rollen som ekstern assessor for de ’stør-re’ sikkerhedsmæssige arbejder, og er herunder ekstern asses-sor for ændringer på togcomputeren. Scandpowers kommisso-rium er godkendt af Trafikstyrelsen 3-3-2011Til validering af sikkerheds-nødbremsefunktionalitet har Trafik-styrelsen accepteret DSB’s engagement af en uafhængig vali-dator fra Deuche Bahn den 24-3-2011
Side 1 (3)
AnsaldoBreda er i IC4 sammenhæng underleverandør til DSBIC4 Programmet, herunder underleverandør af software æn-dringer.Trafikstyrelsens rolle er uforandret og som sikkerhedsmyndig-hed foretages myndighedsbehandling af ansøgninger om ibrug-tagningstilladelser til ændrede togsæt og typegodkendelser tilændrede konfigurationer
Journal nr. T541-000438Dok. nr. 1111283Dato 4.4.2011
De seneste godkendelser:Oprindeligt godkendte, enkeltkørende togsæt (1. generation, NT).DSB IC4 Programmet har siden overtagelsen fra AnsaldoBreda foreta-get ændringer på togsættene. Disse ændringer medførte, at en ny ty-pegodkendelse for enkeltkørende togsæt var nødvendig. Efter ansøg-ning og myndighedsbehandling blev typegodkendelsen til NT-versionen givet 24-11-2010.Der blev som følge af ændringerne givet en fornyet Ibrugtagningstil-ladelse til alle 14 NT togsæt den 13-12-2010, som stadig er gælden-de. Der er ikke givet nye godkendelser til NT siden.Den først godkendte konfiguration for to sammenkoblede togsæt (C-MTTA) var togsættene 21 og 22. De er nu ombygget og godkendt ikonfigurationen MPTO Pakke 1, også kaldet 2. generation.Togsæt til sammenkobling (2. generation, MPTO Pakke 1) er den kon-figuration af to sammenkoblede togsæt som DSB IC4 programmet an-vender til passagerkørsel pr januar 2011. Efter ansøgning og myndig-hedsbehandling blev typegodkendelsen givet 4-11-2010. Typegod-kendelsen indeholder vilkår som IC4 Programmet skal leve op til, ef-tersom ikke alle sikkerhedsforhold er belyst endeligt. De udeståendeforhold er imidlertid i kontrol og seneste afklaring er sket op mod 1.april, hvor DSB IC4 Programmet har fremsendt dokumentation, somTrafikstyrelsen har accepteret.DSB indsender løbende ansøgning om Ibrugtagningstilladelse til deopgraderede togsæt. Til dato er der givet 9 ibrugtagningstilladelser tilMPTO Pakke 1 togsæt., dvs. yderligere 4 togsæt siden sidste status.Prøvekørsler. Ud over ovenstående godkendelser og tilladelser er der iefteråret udstedt generelle tilladelser til prøvekørsler af IC4. Dels erder givet tilladelse til kørsel med nye konfigurationer på en del afGedserbanen og dels er der givet tilladelser til prøvekørsler – såkaldteRTR (Restricted Test Run) - med de kendte konfigurationer.Siden sidste status er der givet 11 tilladelser til RTR i den konfigurati-on, som er AnsaldoBredas leverance til DSB (MPTO).
Det videre arbejde:
Side 2 (3)
Udviklingen frem mod en endelig IC4 togsætskonfiguration foregår iet tæt samspil med DSB IC4 programmet. Via regelmæssige status-møder fremlægger DSB IC4 programmet handlingsplaner for at nåmålet. Det er aftalt at næste vigtige milepæl er den såkaldte Pakke 2konfiguration, hvor der indarbejdes endnu mere funktionalitet i tog-sættene. Næste milepæl er Pakke 3, som indtil videre er den ’endeli-ge’ konfiguration.Processen med fastlæggelse af sikkerhedsarbejdet via sikkerhedspla-ner, den eksterne assessment og sikkerhedsdokumentation for myn-dighedsbehandlingen fortsætter, og det er Trafikstyrelsens opfattelse,at den gældende forretningsgang kører smidigt blandt aktørerne i pro-cessen.
Journal nr. T541-000438Dok. nr. 1111283Dato 4.4.2011
Venlig hilsen
Leif Funch
Side 3 (3)