Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 31
Offentligt
905285_0001.png
905285_0002.png
905285_0003.png
905285_0004.png
905285_0005.png
Åbent brev til:TrafikudvalgetPartiernes trafikordførereFolketingskandidat for Socialdemokraterne Rasmus Horn LanghoffFolketingsmedlem for Venstre Jacob JensenKommunalbestyrelsesmedlemmer i OdsherredTrafikministerietVejdirektoratet.Staten skal betale Hønsinge OmfartsvejVi er mange, som glæder os over, at udvidelsen af Rute 21 nu er i gang efter mange årsforberedelse. Jeg synes, det er rimeligt, hvis den der beslutter også betaler, så der kan etableresen samlet god løsning også for området nord for Vig.Rute 21 er besluttet af Folketinget. En følgeslutning og tilslutningsvej er Hønsinge Omfartsvej. Denskulle være betalt af det daværende Vestsjællands Amt, og der har været forskellige skitser overtilslutningsvejen gennem tiden.Den tilslutningsvej, som Odsherred kommune har peget på, betales af Staten, har været udsat forkritik fra mange sider.Allerede mens amterne eksisterede, havde Amtet besluttet, at en bedre vejføring skulle etableres,og Amtet ville betale det, som en anden vejføring kostede.I sommeren 2009 kom Vejdirektoratet med et forslag, som matchede det, Amtet havde peget på.Amtet var blevet nedlagt, og Vejdirektoratet foreslog at Odsherred kommune skulle betale en del afHønsinge Omfartsvej. Den tidligere kommunalbestyrelse i Odsherred ville dog ikke binde en nykommunalbestyrelse til at betale den ekstra pris, så det blev besluttet, at lade den nyekommunalbestyrelse tage beslutningen.Der blev bestilt en rapport hos Grontmij | Carl Bro. Rapporten kostede ca. ½ million kr., og denanbefalede en vejføring i forlængelse af Vig Parkvej, som svarede til Vejdirektoratets forslag fra2009.Der blev holdt borgermøde, og de mange fremmødte blev opfordret til at komme medtilkendegivelser om deres oplevelse af den bedste løsning. Der blev samlet omkring 100underskrifter, som også anbefalede den løsning, som Grontmij | Carl Bro, som uvildig eksperthavde peget på.I rapporten nævnes, at den anbefalede vejføring er bedst nu, og at den samtidig er fremtidssikret.Sagen blev behandlet i Kommunalbestyrelsen. Kommunens økonomi er meget trængt, ogKommunalbestyrelsen så sig nødsaget til at vælge den dårligste løsning, som kommunen ikke selvskulle betale til – selv om den dyre rapport pegede på en anden løsning.Den løsning Odsherred kommune har valgt, og som betales af Staten, vil bevirke, at de tilstødendeveje ikke kan klare den øgede trafik. Desuden vil vejen ved skolen og idrætsanlægget få en megetstor trafik og en ringe trafiksikkerhed for de mange børn, som skal krydse vejen.Jeg vil opfordre til, at tilslutningsvejen fra Slagelsevejen, Hønsinge Omfartsvej, ses som en del afFolketingets projekt for Rute 21, og at der derfor findes midler til også at færdiggøre den del afprojektet.Tidligere på sommeren i 2010 var der arrangeret detailbesigtigelse af Rute 21. Jeg var blandtandre berørte inviteret. På mødet fik vi mulighed for at komme med kommentarer til vejføringen, ogjeg deltog i besigtigelse, hvor vi også bidrog med ideer. Mødet handlede kun om selve Rute 21 ogikke om tilslutningsvejen, Hønsinge Omfartsvej, som ellers er den, der har været flest kommentarertil. Hvis der arrangeres et tilsvarende møde om tilslutningsvejen, kan vi som berørte grundejere ogkendere af de lokale forhold igen bidrage til, at endnu et hjørne af det meget store vejprojekt blivernærmere belyst. Det er mit håb, at vore ideer sammenholdt med rapporten fra Grontmij | Carl Brokan bidrage til genovervejelse af vejføringen.
1
Efter min mening er det ikke rimeligt, at en kommune skal betale en vej, som er en følgeslutning afen folketingsbeslutning.Det virker heller ikke rimeligt, at der nu skal etableres en vej, som går imod anbefalinger fra uvildigekspert, en række andre instanser og den berørte befolkning.Jeg vil opfordre til, at placeringen af vejen bliver genovervejet, inden den endelige placeringbesluttes.Venlig hilsenJørgen AndresenLl. Egebjergvej 16 B4560 Vig
Bilag vedlagt
2
Bilag
Billed 1- fra Hønsinge
Billed 2 - fra HønsingeDe to billeder er taget fra samme sted i hver sin retning.Her kører i dag - 2009 - ca. 3.200 ÅDT (årsdøgntrafik)Med den anbefalede omfartsvej er trafikken beregnet til ca. 200 ÅDTMed den valgte vil trafikken blive ca. 2.400 ÅDT
3
Billede 3 – fra Vig, Ravnsbjergvej – forbi skole og sportshaller, hvor mange børn og unge skalpassere vejen én gang ved til eller frakørsel.Her kører i dag - 2009 - ca. 3.200 ÅDT (årsdøgntrafik)Med den anbefalede omfartsvej er trafikken beregnet til ca. 1.200 ÅDTMed den valgte vil trafikken blive ca. 4.200 ÅDT
Billede 4 – fra Vig, Ravnsbjergvej – i modsat retning af billede 3 – mod landet. Man ser cykelstienstopper mod landet, men er en smule længere ind mod VigHer kører i dag - 2009 - ca. 3.200 ÅDT (årsdøgntrafik) i.h.t. rapportMed den anbefalede omfartsvej er trafikken beregnet til ca. 900 ÅDTMed den valgte vil trafikken blive ca. 3.700 ÅDT
4
Billed 5 – Vig, Ravnsbjergvej – lidt længere væk fra skole og sportshaller – ingen cykelstier på envej med ca. 3 m brede vejbaner og fuldt optrukne linier.Her kører i dag - 2009 - ca. 3.200 ÅDT (årsdøgntrafik) i.h.t. rapportMed den anbefalede omfartsvej er trafikken beregnet til ca. 900 ÅDTMed den valgte vil trafikken blive ca. 3.700 ÅDT
5