Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 309
Offentligt
993070_0001.png
993070_0002.png
993070_0003.png
993070_0004.png
993070_0005.png
993070_0006.png
LuftfartshusetBox 744Ellebjergvej 502450 København SVTelefon + 45 3618 6000Direkte + 45 3618 6288Fax + 45 3618 6001[email protected]www.trafikstyrelsen.dkNotatDato 5. maj 2011j. nr. 11-3050-0044
Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse til Europa-Parlamentet og Rådet om anvendelsen af forordning 261/2004 om fællesbestemmelser om kompensation og bistand til luftfartspassagerer vedboardingafvisning og ved aflysning eller lange forsinkelserKOM (2011) 174Resumé:I Kommissionens meddelelse vurderes for anden gang gennemførelsen af forord-ning nr. (EF) 261/2004 om fælles bestemmelser om kompensation og bistand tilluftfartspassagerer ved boardingafvisning og ved aflysning eller lange forsinkelser.Kommissionen konkluderer i meddelelsen, at der i forhold til 2007, hvor Kommissi-onen udsendte sin første meddelelse om gennemførelsen af forordningen, fortsat erbehov for foranstaltninger på tre områder for at forbedre forordningens anvendel-se: Håndhævelsen af EU-rettighederne må harmoniseres på effektiv vis, det må gø-res lettere at gøre rettighederne gældende i praksis, og der må skabes øget bevå-genhed om disse rettigheder. Kommissionen udpeger samtidig 12 aktioner i forbin-delse hermed.1. Baggrund og indholdMeddelelsen og det ledsagende arbejdsdokument er fremlagt 11. april 2011.Den 11. februar 2004 vedtog Rådet og Europa-Parlamentet forordning nr. (EF)261/2004 om fælles bestemmelser om kompensation og bistand til luftfartspassa-gerer ved boardingafvisning og ved aflysning eller lange forsinkelser (forordningen).Forordningen trådte i kraft den 17. februar 2005.Hovedformålet med forordningen er at forbedre vilkårene for passagerer, der fårderes rejse afbrudt. Forordningen fastsætter et minimum af rettigheder, som alleluftfartsselskaber skal respektere. Alt afhængigt af omstændighederne forpligterforordningen luftfartsselskaberne til at:
yde passagererne bistand i form af f.eks. hotelophold, forfriskninger, målti-der og kommunikationsfacilitetertilbyde omlægning af rejsen og refusion af billetprisenbetale en kompensation på op til 600 EUR pr. passager ogaktivt informere passagererne om deres rettigheder i henhold til forordnin-gen.
Forordningen kræver også, at medlemsstaterne udpeger organer, der har ansvaretfor at håndhæve forordningen og medlemsstaterne skal sikre mulighed for at derkan pålægges sanktioner, som har en afskrækkende virkning.Forordningen gælder for alle flyvninger fra og inden for EU og for flyvninger der ud-føres af et EF-luftfartsselskab fra et tredjeland til en lufthavn i EU.Ifølge forordningens artikel 17 skal Kommissionen senest 1. januar 2007 aflæggerapport til Europa-Parlamentet og Rådet om, hvordan forordningen fungerer, samtom resultaterne af forordningen.Kommissionen afgav i den forbindelse den 4. april 2007 en sådan rapport (KOM(2007) 168) med angivelse af de vigtigste mangler ved forordningens anvendelsetillige med et sæt afhjælpende foranstaltninger og har efterfølgende påtaget sig atvidereføre indsatsen med at forbedre anvendelsen med henblik på at sikre en har-moniseret fortolkning og håndhævelse af forordningen samt at rapportere herommed jævne mellemrum.Meddelelsen fremlagt 11. april 2011, som altså udgør 2. rapport om forordningen,indeholder følgende hovedelementer:En opsummering af udviklingen siden vedtagelsen, idet omfang den kan ha-ve en indflydelse på forordningens anvendelse,en opfølgning på de foranstaltninger, som er truffet siden 2007, idet der gø-res status over forbedringer med hensyn til anvendelsen og udestående hin-dringer, ogen påpegning af yderligere foranstaltninger for på kort sigt at for-bedre anvendelsen yderligere inden for forordningens gældende lov-ramme og evaluere mulige ændringer, der kan bidrage til at opfyldede politiske mål bedre.
Opsummering af udviklingen siden forordningens vedtagelseKommissionen anfører, at forandringer på luftfartsmarkedet har skabt nye rejsemu-ligheder for passagerer og antallet af passagerer er steget med ca. 35 % siden2000. Denne vækst har imidlertid også ført til overbelastning af luftrummet, over-fyldte lufthavne og utilstrækkelige alternative planer i tilfælde af meget dårligevejrforhold, strengere sikkerhedsforholdsregler, større lufthavne, hvor større af-stande skal tilbagelægges, hvilket for passagererne indebærer risici ved bagageaf-hentningen og for ikke at komme med deres flyafgang. Der er vedrørende disse si-
Side 2 af 6
tuationer efter forordningens vedtagelse opstået en forretningspraksis hos luftfarts-selskaberne, som rejser nogle spørgsmål, der kan overvejes taget op på EU-niveau.Kommissionen anfører endvidere, at der udover EU-reglerne om flypassagerers ret-tigheder også er trådt EU-regler i kraft på andre transportområder, nemlig for jern-banepassagerer, sørejsende og for buspassagerer. På grund af de forskellige trans-portformers og deres markeders særlige kendetegn, varierer disse rettighedersnærmere indhold, men der er også lighedspunkter mellem rettighederne.Kommissionen anfører desuden, at EU ikke længere er alene på den internationalearena om at fastsætte bestemmelser om mindstestandarder for passagerers rettig-heder. Myndighederne på de største lufttransportmarkeder styrker også i stigendegrad luftfartspassagerers rettigheder.Herudover anfører Kommissionen, at Retspraksis har haft en afgørende indflydelsepå fortolkningen af forordningen, bl.a. vedrørende begrebet "usædvanlige omstæn-digheder" og vedrørende passagerernes rettigheder ved forsinkelse på mindst tretimer i ankomsten.Endelig nævner Kommissionen lukningen af det europæiske luftrum på grund afaskeskyen fra en islandsk vulkan i april som en begivenhed, der ikke er set før,men hvor forordningen gjaldt fuldt ud, idet lukningen øjeblikkeligt blev klassificeretsom en usædvanlig omstændighed i hele EU. Vulkanudbruddet illustrerede nogle afforordningens strukturelle begrænsninger, som blev sat på en hård prøve grundetkrisens omfang. Kommissionen finder i den forbindelse, at der er behov for en fyl-destgørende vurdering på grundlag af pålidelige tal, aktuelle bestemmelser og mu-lige fremtidige foranstaltninger for at sikre, at luftfartsbranchen ikke pålægges enfor tung byrde, samtidig med at det sikres, at borgerne ikke bærer alle finansielleomkostninger og ulemper ved naturkatastrofer alene.Opfølgning på foranstaltninger truffet siden 2007Kommissionen anfører, at den sin meddelelse af 2007 pegede på forskellige områ-der, hvor anvendelsen af forordningen må forbedres, dvs. manglen på:en ensartet fortolkning og håndhævelse i hele EUen entydig og let forståelig klagebehandling ogen passende oplysning af passagerer.
For at afhjælpe disse mangler har Kommissionen tilskyndet interessenterne til atskabe fælles forståelse for, hvordan forordningen kunne anvendes på tilfredsstillen-de vis. Der er indgået to frivillige aftaler, som tydeliggør både de nationale hånd-hævelsesorganers og luftfartsselskabernes pligter i henseende til klagebehandling,særlig i forbindelse med usædvanlige omstændigheder. Derudover er de nationalehåndhævende organer under Kommissionens ledelse nået til enighed om to fortol-kende dokumenter med henblik på at harmonisere forordningens anvendelse oghåndhævelse; et fra 2007 (et dokument med spørgsmål og svar) og et andet fra2010 om vulkankrisen. Kommissionen har ledet adskillige møder blandt de nationa-le håndhævelsesorganer hvert år, tilskyndet til løbende uformel udveksling af op-lysninger mellem de nationale håndhævelsesorganer og opretholdt en åben og kon-
Side 3 af 6
stant dialog med branchen og alle relevante interessenter på multilaterale møderhvert år. Denne dialog har hjulpet alle parter til bedre at forstå såvel baggrundenfor forordningens anvendelse som de kompetente nationale myndigheders krav.Kommissionen lægger stor vægt på denne dialog med alle berørte parter og be-stræber sig på at udvikle den yderligere.Kommissionen drager tre hovedkonklusioner vedrørende de mangler, hvor der eriværksat foranstaltninger:Der stadig store vanskeligheder med anvendelsen som følge af manglen påsåvel en ensartet fortolkning som en konsekvent håndhævelse på nationaltniveau.Passagerer frustreres, og anvendelsen af forordningen svækkes, af de slå-ende forskelle inden for klagebehandlingsprocedurer, frister for at svarepassagerer og de nationale håndhævende organers udtalelsers ikke-retligtbindende karakter og rækkevidde.Passagererne er tilsyneladende ikke blevet mere opmærksomme på deresrettigheder.
Påpegelse af yderligere foranstaltningerTrods de fremskridt, som er opnået siden 2007, finder Kommissionen, at der fortsater behov for foranstaltninger på tre områder for at forbedre forordningens anven-delse:Håndhævelsen af EU-rettighederne må harmoniseres på effektiv vis,det må gøres lettere at gøre rettighederne gældende i praksis,og der må skabes øget bevågenhed om disse rettigheder.
Kommissionen udpeger 12 aktioner med henblik på at overvinde de hindringer, sompassagererne og branchen stadig står over for, når de anvender og gør deres ret-tigheder efter forordningen gældende. På kort sigt bygger disse aktioner på alleredeeksisterende ordninger og procedurer, og det er hensigten at strukturere og anven-de dem bedre. På mellemlang sigt vil Kommissionen foretage en konsekvensanaly-se i 2011 med henblik på at evaluere den gældende forordning og de forskelligescenarier, som kunne bidrage til at forbedre beskyttelsen af luftfartspassagerersrettigheder og holde trit med udviklingen i de samfundsøkonomiske vilkår. Dettebør sætte Kommissionen i stand til i 2012 at bekendtgøre, hvilke yderligere foran-staltninger og herunder lovtiltag der forekommer påkrævet.
2. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforIkke relevant3. HøringMeddelelsen er sendt i høring hos EU-specialudvalget for Transport samt følgendeinstitutioner, virksomheder og organisationer.Side 4 af 6
AOPA Danmark, DANSAM, Grønlands Lufthavnsvæsen, Københavns Lufthavne, For-eningen af Danske Flyrelaterede virksomheder, Danish Airline Pilots Association,Flyvebranchens Personale union, Billund Lufthavn, Brancheforeningen Dansk Luft-fart, Dansk Motorflyver Union, SAS, Foreningen af Rejsearrangører i Danmark,Danmarks Rejsebureau Forening.Fristen for høringssvar er den 16. maj 2011 og et supplerende grundnotat vil blivefremsendt, såfremt høringssvarene giver anledning hertil.4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske og administrative konsekvenseraf forslagetMeddelelsen medfører i sig selv ikke nogen statsfinansielle, samfundsøkonomiskeeller administrative konsekvenser. I det omfang der iværksættes konkrete lovgiv-ningsmæssige initiativer i forlængelse af meddelelsen, vil konsekvenserne for Dan-mark blive vurderet i den sammenhæng.
5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, da der er tale om en medde-lelse.6. Regeringens foreløbige generelle holdningDet er regeringens foreløbige generelle holdning, at man generelt er positivt indstil-let overfor Kommissionens meddelelse, der blandt andet påpeger de mangler, derfortsat er med anvendelsen af forordningen.Regeringen er også generelt positivt indstillet overfor de yderligere foranstaltningerKommissionen udpeger samt de aktioner den foreslår i tilknytning hertil med hen-blik på at forbedre anvendelsen af forordningen.I forbindelse med vulkanaskeskyen rejste regeringen spørgsmålet om overholdelseaf EU’s regler om passagerrettigheder. Det er vigtigt for regeringen, at alle luft-fartsselskaber overholder reglerne og at passagerrettigheder gælder fuldt ud oghåndhæves ens i forbindelse med sådan en krise. Andre lande gav udtryk for detsamme.Regeringen er således enig med Kommissionen i at vulkanudbruddet illustreredenogle af forordningens strukturelle begrænsninger, og at der er behov for en fyl-destgørende vurdering på grundlag af pålidelige tal, aktuelle bestemmelser og mu-lige fremtidige foranstaltninger.7. Generelle forventninger til andre landes holdningerMeddelelsen har ikke været behandlet i transportarbejdsgruppen.
Side 5 af 6
8. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet har ikke udtalt sig om meddelelsen.9. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.En tidligere meddelelse om anvendelsen af forordningen (KOM (2007) 168)har dogværet forelagt Europaudvalget, som har fået fremsendt grundnotat af 15. maj 2007og supplerende grundnotat af 2. juli 2007.Forordningen der blev vedtaget i 2004 blev forelagt Europaudvalget ved fremsen-delse af grundnotat af 24. januar 2002 samt supplerende grundnotat af 20. februar2002. Endvidere har sagen været forelagt Europaudvalget den 22. marts 2002 tilorientering og den 27. september 2002 med henblik på forhandlingsoplæg. Endelighar sagen været forelagt Europaudvalget den 29. november 2002 og 5. november2003 til orientering.
Side 6 af 6