Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 308
Offentligt
993064_0001.png
993064_0002.png
993064_0003.png
Udkast
NOTATTRAFIKSTYRELSENDatoDok.idJ. nr.29. april 20112010-54
Til ministeren
Statusrapport vedrørende SAS' ureglementerede flyvninger.Transportministeren afgav den 18. oktober 2010 en redegørelse til Statsreviso-rerne om den fortsatte behandling af Statsrevisorernes beretning nr. 12/2006om tilsynet med luftfarten. Rigsrevisionen har efterfølgende udarbejdet et notataf 17. november 2010 til Statsrevisorerne, hvori Rigsrevisionen kommentererministerens redegørelse.Det fremgår af Rigsrevisionens notat, Afsnit V, at Rigsrevisor ” finder det til-fredsstillende, at transportministeren umiddelbart har taget en række initiati-ver, der skal medvirke til at sikre, at SAS nedbringer antallet af ureglementere-de flyvninger væsentligt”, samt at han ”vil følge udviklingen, indtil Transport-ministeriet og Trafikstyrelsen, som SLV blev sammenlagt med pr. 1. november2010, finder SAS’ håndtering af AD-noter tilfredsstillende.”Af transportministerens redegørelse til Statsrevisorerne fremgår det, at Trafik-styrelsen er anmodet om at følge tæt op på SAS' ureglementerede flyvninger, ogat underrette ministeren kvartalsvis herom.Der er nedenfor redegjort for den aktuelle status i sagen vedrørende SAS’ ureg-lementerede flyvninger samt de initiativer, der er taget af Trafikstyrelsen for atmedvirke til at nedbringe antallet heraf.Overskridelse af AD noter.I henhold til statusnotatet, som Trafikstyrelsen udarbejdede ultimo januar2011, er følgende aktiviteter iværksat i efteråret 2010:Af de kortsigtede initiativer, som umiddelbart blev iværksat for at forbedrekontrollen med overholdelse af AD noter, kan nævnes, at der er indført et sy-stem, hvor der ud over den person, som foretager selve vedligeholdelsesarbej-det, skal foretages en ”dobbeltkontrol”, hvor en anden person kontrollerer ar-bejdets udførelse, og signerer herfor.Derudover er der indført endnu en kontrol, hvor arbejdets udførelse kontrolle-res i flyets dokumentation. Dette udføres af det personale, som forestår denfaktuelle opdatering af flyets vedligeholdelsesdokumentation. Kontrollen fore-tages inden flyet frigives til flyvning efter udførelse af AD note vedligeholdel-sesarbejder.Al relevant dokumentation vedrørende udførelse af vedligeholdelsesarbejdetsendes derefter umiddelbart til ingeniørfunktionen, som forestår styring af AD
Trafikstyrelsen[email protected]J.nr.07-0052-0001Sagsbeh. Suzan PødenphantDir. tel. 36186288
note arbejdet. Her kontrolleres dokumentation endnu engang, og korrekt opda-tering af IT systemer kontrolleres ligeledes.Videre iværksættes AD note vedligeholdelsesarbejder i så god tid i forhold tilden i AD noten fastsatte termin for arbejdets udførelse, at hele kontrolproces-sen kan gennemføres, før terminen for udførelse af arbejdet er overskredet.Dette medfører, at et fly kan stoppes i tide, inden terminen for arbejdets udfø-relse anført i AD noten overskrides, såfremt der konstateres forhold, som skalundersøges nærmere.Trafikstyrelsen har vurderet ovennævnte arbejdsgange, som SAS har iværksatultimo oktober 2010, som tiltag, der umiddelbart vil skabe forbedret sikkerhedmod overskridelse af AD noter.Til afhjælpning af problemet på længere sigt, har SAS ligeledes omstruktureretorganisation og ledelsesstruktur i ingeniørafdelingen. Det er denne afdeling,som i vid udstrækning forestår styring af udførelse af AD note vedligeholdel-sesarbejdet.Yderligere har SAS foretaget en gennemgang af relevante procedurer i relationtil, at den organisation som hidtil har udført vedligeholdelsesopgaverne i SAS,SAS Tech AB, fra januar 2011 er tilbageført til SAS konsortiet. Denne tilbage-førsel giver den ansvarlige ledelse i SAS' luftfartsselskab fuld kontrol over allefunktioner i forhold til planlægning såvel som udførelse af vedligeholdelsesar-bejder, der er relateret til AD noter.Derudover har SAS’ øverste sikkerhedsmæssige ledelse redegjort for iværksæt-telse af et projekt, hvor især holdningsbearbejdning og fælles forståelse for sel-skabets sikkerhedsmæssige arbejde vil være i højsædet.Ovennævnte tiltag, i tillæg til allerede foretagne tiltag samt Trafikstyrelsensfortsatte løbende evaluering af de såkaldte AD note styringslister på dansk regi-strerede fly opereret af SAS, anses som værende tilfredsstillende i forhold til atnedbringe antallet af ureglementerede flyvninger.Trafikstyrelsen har i perioden siden oktober 2010 ikke kendskab til nye over-skridelser af AD noter.Ud fra en helhedsbetragtning, er det Trafikstyrelsens vurdering, at de tiltagsom er iværksat siden oktober 2010, både af kortsigtet og mere langsigtet ka-rakter, er væsentlige elementer til, at modvirke antallet af fremtidige uregle-menterede flyvninger foretaget af SAS.Her lægges på kort sigt især vægt på den meget tætte kontrol SAS har indført iforhold til udførelse af den enkelte vedligeholdelsesopgave relateret til overhol-delse af AD noter.
Side 2/3
Side 3/3
På længere sigt forventes det, at tilbageførsel af den styrende funktion for ved-ligeholdelsesopgaverne fra SAS Tech AB til konsortiet samt, at selve udførelsenaf vedligeholdelsesopgaverne nu ligeledes foretages i regi af konsortiet, vil med-føre fuld ledelsesmæssige kontrol af arbejdets planlægning såvel som udførelse,og derved vil have en positiv effekt på korrekt udførelse af AD note vedligehol-delsesarbejdet.Trafikstyrelsen vil følge ændringernes effekt tæt, og udarbejde en ny statusrap-port ultimo juli 2010.Tilsynet med SASI forhold til tilsynet med SAS er der imellem de skandinaviske luftfartsmyndig-heder indgået aftaler om ændring af tilsynskonceptet med SAS. Ændringerne ertrådt i kraft den 1. januar 2011, og indebærer, at Skandinavisk Tilsynskontor(STK) er nedlagt.Derudover er der foretaget revision af den eksisterende aftale om OPS-udvalget, primært grundet organisatoriske ændringer hos tilsynsmyndigheder-ne i Sverige og Danmark. Der er ligeledes udarbejdet en samarbejdsaftale ved-rørende fordelingen af det fremtidige tilsyn med SAS imellem de 3 myndighe-der, og om hvorledes dette tilsyn skal foregå.Det fremgår af aftalen, at der imellem de skandinaviske myndigheder foretagesen delegering af udførelsen af tilsynet med SAS. Ansvaret forbliver fortsat in-den for respektive landes myndigheder.Tilsynet fordeles således, at Transportstyrelsen i Sverige er styrende myndig-hed for det operationelle tilsyn (OPS), Luftfartstilsynet i Norge er styrendemyndighed for luftfartsselskabets tekniske godkendelse (Part M), og Trafiksty-relsen i Danmark er styrende myndighed for tilsynet med SAS' værkstedsauto-risation (Part 145).Der etableres et samarbejde, hvor der fra alle myndigheders side er fuld indsigti det foretagne tilsyn, ligesom myndighederne gensidigt deltager i hinandenstilsynsområder i relevant omfang, således at alle har fuldt overblik over tilsyns-status for SAS.Trafikstyrelsen vil således fremover have tilsvarende dokumentation for tilsy-net med SAS som med danske selskaber, der alene er underlagt tilsyn fra Tra-fikstyrelsen.Alle aftaler vedrørende ovennævnte forhold er godkendt af de 3 landes myn-digheder, og tilsynet i overensstemmelse med det nye koncept er trådt i kraft.