Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 306
Offentligt
992851_0001.png
992851_0002.png
992851_0003.png
992851_0004.png
992851_0005.png
992851_0006.png
992851_0007.png
992851_0008.png
992851_0009.png
992851_0010.png
992851_0011.png
992851_0012.png
Transportministeriet
DEPARTEMENTET
Folketingets Trafikudvalg
Dato5. maj 2011J. nr.2010 - 66Sagsbeh. JNS
Jakob StjernholmTelefon 33 92 34 53[email protected]
Strategiske analyser - trykte rapporterI forbindelse med Transportens Dag 2011 - statuskonference for de strategiskeanalyser er der udarbejdet trykte eksemplarer af de hidtidigt offentliggjortedelanalyser, der er uarbejdet som led i de strategiske analyser, jf. vedlagte over-sigt.Der fremsendes hermed 40 eksemplarer af følgende rapporter til Trafikudval-gets orientering:Udvidelser af den østjyske motorvejskorridor (E45)Vejkapaciteten over LillebæltForbindelser mellem Vest- og Østdanmark - screening af linjeføringerfor timemodellen og banebetjening af ØstjyllandCopenhagen S-bane automation study (automatisk S-bandrift)
TransportministerietFrederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon 33 92 33 55Telefax33 12 38 93[email protected]www.trm.dkBankEANCVRDanske Bank,reg. 0216 kt. 4069 0658 80579800089342943265717
./.
Trykte eksemplarer af de øvrige delanalyser er tidligere fremsendt.Materialet er endvidere tidligere offentliggjort på Transportministeriets hjem-meside.Med venlig hilsen
røb Stjernfuldmægtig
1»3CO
CO
nB»3CO
g&X03rt
fD
O
ofDhti
O?CfQroi-S
i9">-*03
asoft"
CO
rf
"S s£- 3
^5o 2s aa?03j-+
l-S
fDB
COi-S
03
"~B
ftfDCfQ
1-1030
13
3mi-S
•B
P-P-
cra03
S*00
ft
ftCO
fD
ft
orqi-S
3ft
•Bft
B
I oBfDt3Oti-t-s
er 03ftH+s|-s3 ^
3Hea
383n
is*13 oSfDl-S
o
111fDi-ifDCO
•B ftft^ft
SBft'
B.COfD03
S,fDCO
CM^
O
MBW&•~
ft
CO
i-s3ftES.
3ft
fj
r+
agCD
fD
nota-3ft03tf'
CD
1
fD
S B
ft » �B<1S.i-h
ogro"
B
es.oa
3
+w5faftCO
ft
SSIfta-£r?ftft.03
p-enfDB'fD
303CO
S- ft03l-S
3.r-ft»s-
a?
B
S*i-S03r+
fD
l-S
fDl-S
<?3.CO
cf
b
fD•d
03_,
1"
S. SfDur
l-S
WO
P-fDxt
~ftOCM BOrq5ft
ft 3 3"2 sftcoM.
ST-032Hl
53
ft
«
(O
l-S
2 PBoo
O
~f
i-s
=r ft
§22PScraM00
t)DrsCOO3to
o*Bft03
O33*
"s. 5?
Ii3fDO
o 2B
o3
ta-ftBco
1
s-63
9CO
Bft
tierOBft
twDft33in
CO
>TO1-!i-S
fD>Si-S
2. I$• S*fD.O*»5O
&STi-S
fD
� £|3c?
D-Ol-S
BBOMUli-"
W-o
coftftftl-S
5crq
'ca3-s so ft
i
3I—'•
g*top-coOi-1030
(603fD
s-fDl-S
03
OdfDi-i
3
BftP-1-!
HJ
åCO
•B
>B1
S-10O
«_t—to
g.10Ofe-
s03l-S
10
o
Ofe-O
O
toO
RAPPORT 371 - 2011
INDHOLD1. INDLEDNING2. BAGGRUND2.1 DE TRAFIKALE UDFORDRINGER2.1.1 Trafikstrømme i Jylland2.2 BEFOLKNINGS- OG ERHVERVSUDVIKLING2.3 MILJØFORHOLD I KORRIDOREN3 . U D B Y G N I N G S C E N A R I E R FOR E 4 53.1 NUL-ALTERNATIV-HVIS DER IKKE SKER EN UDBYGNING AF E453.2 UDBYGNING FRA 4 TIL 6 SPOR3.3 UDBYGNING FRA 6 TIL 8 SPOR3.4 TRAFIKALE KONSEKVENSER FOR ØVRIGE VEJE VED EN UDBYGNING AF E453.5 TRAFIKALE KONSEKVENSER I RELATION TIL KOLLEKTIV TRAFIK4 . K O N S E K V E N S E R FOR M I L J Ø O G BY- O G E R H V E R V S U D V I K L I N G V E DEN UDBYGNING AF E454.1 FREDNINGER OG NATURA 2000 OMRADER4.2 STØJBELASTEDE BYOMRÅDER4.3 KONSEKVENSER FOR BY- OG ERHVERVSUDVIKLING5. ØKONOMI5.1 ANLÆGSØKONOMI5.2 SAMFUNDSØKONOMI6 . U D B Y G N I N G S C E N A R I E R FOR E 4 5 I R E L A T I O N T I L Ø V R I G EUDBYGNINGSSTRATEGIER6.1 FORUDSÆTNING OM DER ANLÆGGES EN NY MIDTJYSK MOTORVEJ6.1.1 Anlæg af midtjyskmotorvej i en østlig linieføring6.1.2 Anlæg af midtjysk motorvej i en vestlig linieføring6.2 FORUDSÆTNING OM DER SKER EN UDBYGNING OVER LILLEBÆLT6.2.1 Parallelforbindelse6.2.2 Bogense-Juelsminde6.2.3 Sydlig forbindelse hænger sammen med en Midtjysk motorvej6.3 FORUDSÆTNING OM DER SKER UDBYGNING VED VEJLEFJORD6.3.1 Udbygning af eksisterende broforbindelse6.3.2 Ny østligere broforbindelse over Vejlefjord2222272728282830689101213141618202121
30303232323435363637
7.SAMMENFATNING7.1 TRAFIK7.2. UDBYGNINGSCENARIER FOR E457.2.1 NUL-ALTERNATIV7.2.2 Udbygning i 2020-20297.2.3 Udbygning i 2030-20397.2.4 Udbygning i 2040-20497.2.5 Udbygning efter 20507.3 UDBYGNINGSCENARIER I RELATION TIL EN MIDTJYSK MOTORVEJ7.4 UDBYGNING OVER VEJLE FJORD7.4 UDBYGNINGSCENARIER I RELATION TIL NYE LILLEBÆLTSFORBINDELSER
3838404040414141414141
8. REFERENCER
42
Vejkapaciteten over Lillebælt
TransportministerietScreeningsrapportApril2011
COWI
IntroduktionSammenfatningDe trafikale udfordringerNuværende trafik og trængselTrafikken over Lillebælt nu og i fremtidenParallelalternativet (P)Anlægskoncept og linjeføringTrafikal vurderingRejsetidsgevinsterMiljømæssige konsekvenserSamfundsøkonomisk vurderingSammenhæng med andre infrastrukturprojekterDet sydlige alternativ (S)Sydlige linjeføringerAnlægskonceptTrafikal vurderingRejsetidsgevinsterMiljømæssige konsekvenserSammenhæng med andre infrastrukturprojekterDet nordlige alternativ (N)Nordlige linjeføringerAnlægskonceptTrafikal vurderingRejsetidsgevinsterMiljømæssige konsekvenserSamfundsøkonomisk vurderingSammenhæng med andre infrastrukturprojekterDet korte nordlige alternativAnlægskonceptTrafikal vurderingRejsetidsgevinsterMiljømæssige konsekvenserSammenhæng med andre infrastrukturprojekterMuligheder for brugerbetalingBrugerbetaling på ny forbindelseBrugerbetaling på ny og eksisterende forbindelseBilag: Tilgang til screeningsanalysen
34109101414141515161718181818192022232323232425261728282829303132323437
c:QJ I
uc_fD4-J
Hm
H
l/J
14—
roc'ccu
I?(0CUJQCUC
ECO•o
.Q
roDi
c
wOO)1
+J
^^"
OCCU
•o
o£CU0)0>4->
o
EL_
oCUU)Bmmm
E-2M M
c
EIH
MCU
*"—»
V• • i
_cy—fDT-iTH
w
V73C•••i
C
'cCUCU
ofM4-J1_
JD^^
(/)
0
IL
u(/)
fD
Z
01(N
(N ro roM ro m
t
m
in innn
vo i v r-N r^mn n n
m
00O i OTH(N n r o r on < t ^- •sr ^- •<• ^ r
in
r>
QJ
>rocL.
EXICo(T3
OJ
OJ
XI
WoroCUUli-
C XI>•
coraXIXI
"O
OJQJ•a
,2
<yDlC
XI
XI0)l/l
>.QJCQJDl>•
'CQ.wOl
"c01OJ
o
oX<uI
OJto
unwriV
0)
- ^ -aT?
T?tosiOJ
>i
• QJ
w cc0J<uX IwL.
vi 17CO
>BrocOJ4-1
>roS0)01
CD l —50J
ro•o
'5OJ
E xi
E~cu
ox
oo
•s?QJO
Ol
cncQJ
0) � <~QJ
XIUlDlO4-J
OJ
QJ>Ol " O -C
_,
w
tra>t:O)
i
�i ro "o 2ro 1
'Cv•ol_
>roro c
�HQJ4-<Q
cCro»roo.L.
OJ•o
c
10
OOl
x:t.i_ro<< >i it:l/lc:01OJ>10
S
3 ro1-MQJ _L-X J QJ QJOJ X I t n
>
QJ
ou-ro
'6,30)xS .2ro >*DlO
ro m
>OJOlroin
>o4_iXI
c"cc
01
ro
c OO)'cOI.So cOJ•WQJ
facocuc*DI
VQJJDOlO
Q "CJD l QJ43 X Jb- O l
_c OD lC'cD l CO<• C QJuVQJ I ?0)D l QJ
xiSI
« ^> :=4JDlDl
,_
.EBDl
C
» 3
t.§jr
L.
nh
H
m
DlO
1"
*? x:
QjQJ D lX I 43
X) QJh-Ol DlO QJ
2 ~S
Dl C
X
o01"«oroo >roa^QJO)01 j . C5QJrocXJroh£ ;i/il/lDlcO.ro x ic QJQJ S X IO)QJt i>VD IQJX I =XJro 0 5 03_lO*LJ_ < U_uiQJ
ran.<u
xi& QJ>: Eroi_ro>o4-1in roc c*� 0J5QJ i ->
V
o.EOJ
OJ
inLU
1-101rotfl
ro(/)NOl
EE
roCQ
I-
mLDiDr^ooaiOTHfN
^iDiovor-.
09 cri oi-H ( M
fo f i • * • * •*
vo 00 ca(Sf Nr\l
rsl
IN
tN rM rsl
C
-curoci_* J
XI
cro
1
oorNj
01cl/lXIZ3i—
V
rooO.
rocrom01racroin01
DlC
c1_orocuXIDlCXIcO)
XI
Ul01
_c
'cDl>~XIXJ3OJ4-1
oQ.C
<*-•i-^uQJ
GC
QJDl
V
'C
rocL.
_^^in rotnS>4-»roO)X IQJXIQJDl
SiQJ
i-SQJ
C
>
4-)UlQJC
-g
•f—i
TJ3 sqQJ !_3D l D - QJ • £ffU l QJ QJ 1
C
c"C
QJ
XICQJ
XICU10
cncOJ
T?0)i_QJ
O;<r\_0J•s?QJ01X!l_
C=QJ>
«u SJO)
5c3
X!
Dl
s*QJ
4J E QJ>QJ 10
QJ
•E
S
OJC"OC
JO.•o
2oc
^c ro_QJQJS? ro > -^>114^.E iro QJxi t :cXI
o
IhQJc
QJ S3
Eu—
c
>ir1QJ
iler på altige anlæc
ES
O
m
»IIfffSQJ"QJDIDI
L.O
ii' O= mL"
QJDl
c'Co«
4-1 U4-1 QJ
ro-r—L_o i gjQJ >
•E?
QJ
ro x i=1L2cvnQ Ji_3E ocv %ol_
li
IAOlCoiXI
a
ro
inDI
>~4->COQJi-
OOJ
+J
Dli*-Q. u
roDl
IB >ja
0?
ilQ.1-1
o QJE 01
D l QJOO)
c'cD lCU
>
i-
cXI��0J.E o Z O f fcuOlOcFH
E
'J<
>OO
CU
£ sin c.^0LU LUQJQJ
10 ro «i9 - x ix*J ,,ro <u^-^_1<u
c 2
in
QJX I QJ01
ro
ra01
L.O0QJ 4 310 (o • >
Ol
D I Ecc
SQJ
.£ 'c "c^ ^• ?Tx^«ra i ; ^^i ? xi in
5cX3O
Q SJ
5
DQ
ro in> QJ
"-
COLO LL.
W ?"O XJ
o
o 2_; •- o(BIL
"'
oi y
DI
l o ^ L O
•S.I—
s
ca ,V •=.
S
Ol C cO ro > ,CQ _ l
r>;n.-nhacfpn Q.
PARSONS
COPENHAGEN S-BANE AUTOMATIONSTUDYFINAL REPORT
PARSONS TRANSPORTATION GROUPfor
DANISH MINISTRY OF TRANSPORT
"%x":^ ltt-i—T—
:
y%pigXi&i'
«Si
;SpK"^WWjJB^
6 ^
RAMBOLL
PARSONS
Ramboi!-Atkins-Emch+8erger-Parsons
Cope lagen S-Bane
jmation Study
PARSONS
CONTENTSMAIN REPORT1INTRODUCTION1.1Background1.2Automatic Operation1.3Document Structure1.4Acronyms and Abbreviations1.5References2METHODOLOGY2.1Study Objectives2.2Parsons Approach3THE S-BANE3-1Current Service3.2Current Infrastructure3.3Passenger Numbers3.4The Inner Ring Line3.5Performance Measures4 TRAFFIC PLANNING4.1Future Service Increases4.2Differences between Timetable and Metro Services4.3Metro Service Winners and Losers4.4Metro Service Opportunity & Risks5 AUTOMATION OPERATIONAL MODES AND SEVICE BENEFITS5.1Operating Modes5.2Passenger Benefits6EVALUATION OF COSTS6.1Cost Principles6.2CostPhasing6.3Asset Area Cost Breakdown6.4Maintenance Costs6.5The Inner Ring Line7BASE CASE7.1Defining a Base Case7.2Service Options7.3Description of Service Options-7.4The Shuttle Option (Hoje Taastrup to Kobenhavn H)7.5Results of Base Case Modelling7.6Agreed Base Case8 AUTOMATION OPTIONS8.1UTO from 2030 with new trains8.2DTO from 2030 with new trains8.3Early DTO from 2020-2030 with converted trains8.4STO+ from 2030 with new trains8.5Pilot Line DTO from 2020+ (fleet conversion) then 2030+ (new fleet)8.6Pilot Line UTO from 20308.7Metro1313131415151616161818202123232727293031323232343435353737383839414243464751525354555657
jil-Atkins-Emc i+Berger-Parsons
Copenhagen S-Bane Automation Study
PARSONS
9
MIGRATION
58
9.19.29.39.4
Migration IssuesMigration PlanSensitivity TestHybrid Options
5859616364646464656567676869
10 RISK10.1 Introduction10.2 Feasibility Risks10.3 Design Risks10.4 Pre Implementation Risks10.5 Implementation Risks11 CONCLUSIONS & RECOMMENDATIONS11.1 Conclusions11.2 Recommendations12 CONTACT DETAILS 8. ACKNOWLEDGEMENTS
kMiviMrncn-MaM^rM-arsons