Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 305
Offentligt
Når der kommer et skib !
Eksempler på erhvervsaktiviteter i forbindel-se med anløb af skibe i danske havne.
Skibstrafik medfører mange forskellige erhvervsaktiviteter påhavnen. Det skaber omsætning og indtjening i de lokale forret-ninger og virksomheder.
Når man betragter aktiviteterne i en havn, forestiller man sig ofte, at der blot trans-porteres noget gods eller blot sejles med nogle passagerer og biler - og at der ikkeer særlig mange mennesker involveret i aktiviteterne.Men havnen er først og fremmest forudsætningen for lokaliseringen af særlige pro-duktionsvirksomheder, hvor skibstransport indgår som vigtigt element i værdikæ-den fra råstof til forbruger.Disse virksomheders produktion har i sig selv stor betydning for den lokale økono-mi. Men de direkte aktiviteter i forbindelse med et skibsanløb, skaber også i sigselv en omfattende og forskelligartet omsætning og indtjening i havnebyens forret-ninger, håndværks– og servicevirksomheder samt transporterhverv.Danske Havne har samlet en række forskellige eksempler på de afledte erhvervs-aktiviteter og den lokale omsætning i forbindelse med et konkret anløb af et skib.
Sekretariat, Weidekampsgade 10, 2300 København S. Tlf. 3370 3137 - www.danskehavne.dk
Når der udskibes korn !
Et eksempel fra Kalundborg Havn
Kalundborg Havn er den store udskibningshavn for korn.Der anløber omkring 100 kornskibe om året.
Grovvarevirksomhederne sender årligt optil 600.000 – 700.000 tons rug, byg oghvede ud på verdensmarkederne fra Ka-lundborg Havn.Kornet kommer fra landbrug på Sjælland,Lolland og Falster. Under og efter høstenkøres der store mængder korn til havnen.Havnevirksomhederne har tørrefaciliteterpå havneområdet, så kornet ikke mugnerog rådner under opbevaring og transport.Når kornet er tørt udskibes det enten di-rekte eller det lægges på lager på havnen.Her ligger kornet, mens det handles til af-sætning til den forhåbentlig rigtige pris påverdensmarkedet.Samarbejdet mellem shippingfirmaets faci-liteter, havnens håndtering af skibet og enfælles optimering af logistikken, sikrer delsen høj kvalitet og dels en hurtig transportaf kornet.Havnens styrke er, at hele logistikken eropbygget med vejerbod, påslag og infra-struktur, der muliggør en kort terminaltidfra lastbil til skib.
Via bånd og kraner kan der læsses op til1000 tons i timen på skibsstørrelser heltop til panmax, som kan have 50.000 tonskorn ombord.Korn er en vigtig eksportvare.Eksportværdien af en enkelt skibs-last kan være op til 50 mio. kr. - na-turligvis afhængig af verdensmar-kedsprisen på korn.Eksporten er fortrinsvis til lande udenfor EU – Mellemøsten, Fjernøsten.
Hvis man regner på et typisk kornskib meden kapacitet på 30.000 tons korn, skal derca. 1000 lastbillæs til at fylde et skib.Hver rundtur kan kalkuleres til 4 timer fraafhentning hos landmanden til levering påKalundborg Havn og kørsel retur. Chauffø-rerne skal derfor præstere omkring 4.000kørselstimer for at køre de 1000 læs korn.
Når der udskibes korn !Et eksempel fra Kalundborg Havn
Skibet ligger typisk i havn i 3 dage. I dentid køres der flittigt korn til. Det skaber isig selv arbejde for chaufførerne svarendetil 2 - 3 årsværk for lastning af et enkeltskib på 30.000 tons.Ud over beskæftigelseseffekten for last-bilschaufførerne, skabes der også job iforbindelse medLastningen af skibet. Det tager ca. 55
timers arbejde, hvilket kan omregnes tilca. 3 1/2 årsværk.Havnen har også gode indtægter fra eks-porten af korn. Taksten for skibe er 3,05kr. pr. bruttotons og vareafgiften for korner på 9,45 kr. pr. ton.Havnens indtægter fra et enkelt anløb afet typisk kornskib ligger på ca. 400.000 kr.
timer effektiv for 6 medarbejdere, svaren-de til 330 arbejdstimer.Tørringen af kornet, som tager ca. 360
Analyse af havnenI 2007 udarbejdede havnen - i et samarbej-de med Syddansk Universitet og DanskeHavne - en analyse, som viser, at de er-hvervsmæssige aktiviteter i KalundborgHavn har en produktionsværdi på 2.600mio. kr. om året.Den samlede direkte og indirekte effekt påden lokale beskæftigelse er på mere end1.700 fuldtidsjobs.
timer for 1 - 2 personer, svarende til 540mandetimer.Lagerhåndtering, som er på 100 timer for
2 - 3 mand, svarende til 250 mandeti-mer
I alt skaber opgaverne til transport, last-ning og lagerarbejde i forbindelse med ettypisk anløb af et kornskib mere end 5000
Sekretariat, Weidekampsgade 10, 2300 København S. Tlf. 3370 3137 - www.danskehavne.dk
Et krydstogtskib kommer til byen !
Et eksempel fra Københavns Havn
Turister på krydstogt bruger mange penge i land. Det skaber omfattende lo-kal beskæftigelse og indtjening, når et krydstogtskib anløber havnen.
Når et krydstogtskib anløber KøbenhavnsHavn, sætter det gang i et stor modtageap-parat, som er sammensat af mange forskel-lige virksomheder og servicefunktioner -både på havnen, i byen og i regionen.Der skal være interessante seværdigheder,restauranter og forretninger, og der skalvære gode havnefaciliteter samt velfunge-rende transportsystemer i land. Der skalogså være en stor hotelkapacitet og en in-ternational lufthavn, hvis man skal være delaf det lukrative marked for de særlige turn-around-skibe, som starter og slutter et togt ihavnen.Alle disse funktioner kræver store investe-ringer i faciliteter og i havnens kapacitet.Men til gengæld får byen og regionen mar-kante indtægter og en omfattende effekt påbeskæftigelsen.
Et typisk krydstogtskib, som anløber Køben-havns Havn for at slutte og påbegynde ettogt, har 1750 passagerer, som bruger 2.8mio. kr. i land.Forbruget er fordelt med:
924.000 kr. til restauranter og cafeer784.000 kr. til overnatning på hoteller168.000 kr. til ure og smykker252.000 kr. til taxa og busser112.000 kr. til forlystelser168.000 kr. til dagligvarer84.000 kr. til beklædning308.000 kr. til øvrige varer og tjenester
Egne beregninger ud fra opgørelser for 2007 fra VisitDenmark ogWonderful Copenhagen
København er en af verdens største kryds-togtdestinationer. Der kommer hvert år 350skibe med omkring 700.000 passagerer tilhavnen.
Passagerernes omsætning hos danske fly-selskaber og rejsebureauer er ikke opgjortnærmere i eksemplet.Selve skibet betaler 180.000 kr. i afgifter tilhavnen samt 180.000 kr. til service i forbin-delse med anløbet. Det skaber i sig selvarbejde til omkring 90 medarbejdere.
Et krydstogtskib kommer til byen !Eksempel fra Københavns Havn
Der er også en stor omsætning fra skibet tileksempelvis lods, slæbebåde, maritim ser-vice, reparationer, forsyninger og varekøb,som ikke er opgjort nærmere.Skibets besætning på 800 personer brugertilsammen omkring 160.000 kr. i land. Hertilkommer, at de ca. 30 besætningsmedlem-mer, som af- eller påmønstrer, yderligereforbruger 120.000 kr. til transport, overnat-ning m.v. i København.
Passagerer på turn-around-skibe forbrugertre gange så meget i land, som passagernepå krydstogtskibe i transit, hvor passagerer-ne typisk kun er i land i 3-4 timer. Turn-around-passager har ofte en eller flere over-natninger i København ved starten og slut-ningen af ferien.Turisterhvervet i København og Copenha-gen Malmö Port har satset stærkt på kryds-togtturismen - og antallet af passager og an-løb har været i stærk vækst i de seneste år.I 2015 forventes det, at der kommer mereend 1 mio. krydstogtsturister til København.For at imødekomme den forventede vækst,vil der i de kommende år blive bygget en heltny krydstogtterminal - og i 2013 vil der ståen ny kaj på 1.100 meter klar i KøbenhavnsNordhavn. En investering på 450 mio. kr.
Et sted imellem 150.000 og 200.000 årligehotelovernatninger i København skyldeskrydstogtturismen.København er den helt dominerende kryds-togtdestination i Danmark - dels set ud fraantallet af anløb, skibenes størrelse og an-tallet af passagerer, dels fordi der kommerstadigt flere turn-around-anløb, hvor der eren særlig stor omsætning fra såvel passage-rer som fra skibet og besætningen.
Krydstogtturismen skaber en samletomsætning på mere end 1 mia. kr. omåret. i København
Sekretariat, Weidekampsgade 10, 2300 København S. Tlf. 3370 3137 - www.danskehavne.dk
Når der kommer et tankskib med olie og benzin !
Et eksempel fra ADP A/S/ Fredericia
Forsyningen med olie og benzin fra Fredericia Havn er envigtig forudsætning for at holde hjulene i gang i Syddanmark
ADPs havn i Fredericia er Danmarks vig-tigste havn for olieprodukter.Det er her olien fra Nordsøen, via en rør-ledning tværs over Jylland, udskibes frahavnen til forsyning af markeder overalt iverden.Udskibningen sker enten i form af råolieeller som olieprodukter, der forinden erforædlet på raffinaderiet i Fredericia.
en vigtig forudsætning for at holde sam-fundets hjul i gang i Syddanmark.Når et typisk, mindre tankskib med 7.000– 8.000 kubikmeter olie eller benzin fraraffinaderier rundt om Nordeuropa anlø-ber Fredericia Havn, sætter det en ræk-ke aktiviteter i gang på havnen. Det ska-ber omsætning og beskæftigelse i delokale virksomheder.Et enkelt mindre tankskib skaber en om-sætning i havnen og de lokale forretnin-ger på omkring:
Udskibning af olieI 2009 blev der udskibet 9.7 mio.tons råolie samt 2.6 mio. tons benzinog andre raffinerede olieprodukter frahavnen i Fredericia.Men der kommer også olie og benzin indtil Fredericia Havn. Det sikrer forsynin-gen med olie og benzin - og er dermed
100.000 kr. til havneafgifter, lods,trossefolk, agent og brandvagt, samtyderligere100.000 kr. til losning, lager og termi-nal for distribution.
Når der kommer et tankskib med olie og benzin !Et eksempel fra ADP A/S - Fredericia Havn
Skibet ligger i havn i omkring 6 timer - oglasten skaber, gennem distribution fra la-gertanke, dagligt arbejde til 30 tankbil-chauffører, som i 2-holdskifte kører med15 tankbiler.Lasten repræsenterer en salgsværdi påca. 68 mio. kr. når den kommer ud til kun-derne
Omsætning med olie i danske havneDer blev i 2009 omsat 14 mio. tons råolieog 13,6 mio. tons mineralske olieproduk-ter i havnene i Danmark. Der anløb mereend 3.000 tankskibe.I 2009 blev der sejlet 830.000 tons olie ogbenzin ind til ADPs havn i Fredericia. Deranløber årligt omkring 300 mindre tankski-be.
Omsætning fra et stort tankskibEt stort tankskib, som henter olie i Frede-ricia Havn, har en last på 100.000 tons.Det svarer til 735.000 tønder olie, somrepræsenterer en værdi på 300 mio. kr.Skibet betaler skønsmæssigt 1/2 mio. kr.alene i afgifter til havnen samt til lods ogslæbebåde.
anksomhen-terolie iFre-
dericia, har en last på 1000 tons. Skønsmæssigt
tSekretariat, Weidekampsgade 10, 2300 København S. Tlf. 3370 3137 - www.danskehavne.dk
Når færgen sejler til Læsø !
Et eksempel fra Frederikshavn og Læsø
Færgeforbindelsen til Frederikshavn er Læsøs livsnerve til omverdenenOmsætningen fra færgen skaber også i sig selv lokal beskæftigelse og indtjening
Færgeforbindelsen til Frederikshavn er for-udsætningen for beskæftigelsen og indtje-ningen på Læsø. Samtidig skabes der ogsåomsætning i virksomheder og forretninger iFrederikshavn bl.a. fra turister, som gør op-hold på vej til og fra Læsø.Færgens drift skaber også i sig lokal be-skæftigelse og omsætning.
I 2009 blev der samlet transporteret26.000 tons gods til Læsø og 11.000 tonsfra Læsø.Det gods, som transporteres til Læsø erførst og fremmest byggematerialer, mink-foder, brændstof og dagligvarer. Mens detgods, som sejles fra Læsø, for det mesteer affald fra renovation samt produkter fralandbrug og fiskeindustrien.
Færgeselskabet sejlede i 2009 med270.000 passagerer til og fra Læsø, ogheraf var ca. 20 procent borgere fra Læsø,mens de øvrige var besøgende på øen,først og fremmest turister.Passagertallet varierer meget over året ogugen. 30% af passagererne benytter fær-gerne i juli måned. 40% rejser i weeken-der.Der sejles årligt med 66.000 biler.
Turismen på LæsøLæsø er, sammen med to andre ø-kommuner, Bornholm og Fanø, de enestekommuner i Danmark, hvor turismen står formere end 6% af den samlede indtjening.
Færgens omsætningFærgeselskabet, som også står for driftenaf turistkontoret på Læsø, havde i 2009 ensamlet indtægt på 54 mio. kr., inklusiv of-fentlige tilskud. Heraf var salget af billetterpå 27,8 mio. kr., fragtindtægter på 4,7 mio.kr. og en indtjening fra cafeteriaet på 5,4
FærgenMargrethe Læsøer bygget påRingkøbing Værft i 1997.Der er plads til 500 passagerer og 78 per-sonbiler. Besætningen er på 6 mand.
Når færgen sejler til Læsø !Et eksempel fra Frederikshavn og Læsø
Færgeforbindelsens årlige omkostningerfordeler sig med:
Løn - besætningLøn - personale i FrederikshavnLøn - administration og turistkontorBrændstofDokning og vedligeholdelseForsikringerHavneafgifterTrucks og trækkereDrift i havne - Læsø / Frederikshavn
16,4 mio. kr.1,1 mio. kr.2,0 mio. kr.7.5 mio. kr.5,5 mio. kr.0,7 mio. kr.2,0 mio. kr.0,15 mio. kr.1,5 mio. kr.
tjening i de lokale forretninger og virksom-heder i Frederikshavn og på Læsø. Ek-sempelvis kan nævnes, at dokning og lø-bende vedligeholdelse udføres af lokalehåndværkere, herunder på Ørskov Værft.
Analyse af Frederikshavn HavnI 2007 udarbejdede havnen - i et samarbej-de med Syddansk Universitet og DanskeHavne - en analyse, som viser, at de er-hvervsmæssigeaktiviteter i Frede-rikshavn Havn ogFlådehavnen haren produktions-værdi på næsten4 mia. kr. omåret.Den samlede direkte og indirekte effekt påden lokale beskæftigelse er på mere end4.500 fuldtidsjobs.
Hovedparten af omsætningen fra færgensdrift bliver i lokalområdet, og medvirkerher til at skabe beskæftigelse og indtje-ning.Ud over beskæftigelsen og forbruget frafærgeselskabets 60 medarbejdere, skaberde øvrige driftsudgifter også jobs og ind-
Sekretariat, Weidekampsgade 10, 2300 København S. Tlf. 3370 3137 - www.danskehavne.dk
Når der ligger et off-shore-skib i havnen !
Et eksempel fra Kalundborg Havn
Der skabes omfattende beskæftigelse og indtjening i havnebyen iforbindelse off-shore-aktiviteterEt anløb af et off-shore-service-skib i Kalundborg Havn kan skabe enomsætning på 25 mio. kr. hos lokale servicevirksomheder og forretninger
De skibe, som medvirker ved anlæg ogservicering af off-shore-aktiviteter, er ofteomdrejningspunktet for en række forskelli-ge erhvervsmæssige aktiviteter i land. Detskaber omsætning og indtjening i bådevirksomheder på havnen og hos forretnin-ger, håndværkere og servicevirksomhe-der i lokalområdet.Produktionen af rør til off-shore-anlæg påfabrikken på Kalundborg Havn skaber isig selv omfattende indtjening og mangearbejdspladser. Men processerne i forbin-delse med transporten med skib ud til deoff-shore-anlæg, hvor rørene skal anven-des, skaber også indtjening på havnen ogi byen.Et konkret eksempel er et lidt særligt an-løb af et off-shore-serviceskib i Kalund-borg Havn. Skibet opholder sig i havnen i3 uger for at forberede og gennemføre entransport af rør fra havnen ud til et off-shore-anlæg. Det kan resultere i en om-sætning på mere end 25 mio. kr.
I nedenstående oversigt fremgår, hvor-dan omsætningen er fordelt på forretnin-ger og virksomheder i land.Leje af maskiner, trucks mv.SmedefirmaElektrikerfirmaRengøring efter smede mv.Køb/opsætning af køkkenKøb af gulv samt montageBrand / gangway-vagtTømrer-arbejdeStevedore–pakning af contai-nereTransport af reservedele ogskibsdeleKraner til testløft/lastning af rør(load out)Transport af personaleKøb af diverse dele hos tøm-merhandler mv.StilladsfirmaTestfirma - svejsninger250.000 kr.2.900.000 kr.680.000 kr.315.000 kr.90.000 kr.70.000 kr.125.000 kr.75.000 kr.150.000 kr.425.000 kr.19.000.000 kr.325.000 kr.77.000 kr.140.000 kr.15.000 kr.
Når der ligger off-shore-skib i havnen !Et eksempel fra Kalundborg Havn
Denne omsætning skaber grundlag for enomfattende indtjening og beskæftigelsefor byens forretninger og virksomheder.Skibet betaler endvidere omkring 60.000kr. i afgifter til havnen. Hertil kommer enomfattende lokal omsætningen fra skibetsøvrige forbrug, som ikke er opgjort nær-mere.Det drejer eksempelvis om udgifter til
grupper, f.eks. ingeniører, geologer ogbiologer, der er med ved klargøring. Kunganske få besætningsmedlemmer eregentlige søfolk.
Analyse af havnenI 2007 udarbejdede havnen - i et samar-bejde med Syddansk Universitet og Dan-ske Havne - en analyse, som viser, at deerhvervsmæssige aktiviteter i Kalund-borg Havn har en produktionsværdi på2.600 mio. kr. om året.Den samlede direkte og indirekte effektpå den lokale beskæftigelse er på mereend 1.700 fuldtidsjobs.
lods,maritim service,catering, brændstof, el og vand, samtbesætningens forbrug i forretninger,restauranter m.v.
Skibets besætning er på ca. 80 personer,som repræsenterer mange forskellige fag-
Sekretariat, Weidekampsgade 10, 2300 København S. Tlf. 3370 3137 - www.danskehavne.dk