Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 3
Offentligt
Til Folketingets Trafikudvalgforud for deputationsmødetorsdag 14. oktober 2010
AMERIKAPLADS
I OVERSKRIFTER
Lokalplan 347 for Amerika Plads blev vedtaget, inden denu virkeliggjorte byggeprojekter blev indledt. Herfremgår det, at der afsættes midler til en broforbindelsefor gående og cyklende fra pladsen øst for baneterrænettil Østerbro bydel mod vest.Samtidig vedtoges flere sæt vedtægter, der bl.a.muliggør, at By & Havn - med Københavns kommune sommajoritetsaktionær - kan bruge boligernes adgangsveje tilp-kælderen under pladsen mod at betale symbolske kr. 1,-pr. år. Til sammenligning betaler de enkelte boliger frakr. 1200 - 1800 pr. måned i ejerforeningsbidrag.Amerika Plads indgår sammen et par andre adresser iKøbenhavns kommunes planer om at give disse områder etudstrakt autonomisk 'selvstyre', således at de selv stårfor udviklingen af infrastrukturen. Selvstyre er i voresoptik en eufemisme for privatisering.Inden udviklingen tog fart solgte Københavns kommunederpå de to væsentligste grundarealer ud for Bane Danmarkbygningen og den tilsluttende bygning, hvor tidligereNordisk Kafferisteri havde til huse, til de respektiveprivate grundejere Pension Danmark og ATP. Grundejernehar et eneste formål med investeringen: At bruge pladsentil parkering.En designmanual for Amerika Plads af arkitektfirmaetC.F. Møller beskriver et rekreativt byrum med beplantningog byrumsmøbler.Virkeligheden er blevet et goldt inferno af trafik oguorganiseret pladsanvendelse til fx uskønne cykelskure,
transport af materiel og møbler samt selvfølgelig tætparkeringDet er i fortsættelse af det scenarie overladt til deenkelte ejerforeninger, organiseret igrundejerforeningen, at varetage ikke barevedligeholdsudgifter, men også anlægsomkostninger til fxbeplantning og byrumsinventar. Fx har grundejerne netopselv finansieret opsætning af vejskilte til kr. 800.000,grundejerne betaler selv trafikregulerendeforanstaltninger som vejbump eller spærrepullerter; ogdet grønne anlæg afventer en fjern fremtid, når der igener penge i den private grundejerforenings kasse.Endelig har Københavns kommune i 2009 besluttet atannullere den planlagte cykel - og gangbro mellem AmerikaPlads og Østbanegade på tværs af baneterrænet vedØsterport. Broen skulle have været betalt af midler,indbetalt til en fælles fond af grundejerne gennemprojektudviklings selskaberne JM Danmark, Sjælsø Gruppen,NCC Danmark m.fl.Da Københavns kommune inddrog fonden gennem en ændringaf lokalplan 347, var der 22 mio. i kassen. Grundejerneovervejer derfor nu, om der er grundlag for et civiltsøgsmål, subs. en politianmeldelse? Hvis Amerika Pladsvil have den bro, der er afgørende for udviklingen afnærmiljøet, så skal grundejerne selv betale - en gangtil!!Se i øvrigt det vedlagte brev fra KK til advokat AndreasKirk, der på det tidspunkt var ordførende i sagen. Han eri mellemtiden fraflyttet Amerika Plads.Vi har i hele diskussionen, der har stået på siden ultimo2008, gjort gældende, at det er en uhensigtsmæssigkonstruktion, at Københavns kommune overladerinfrastrukturen til private og deres organisationer,endnu før anlægsarbejdet er udført. Mange møder medkommunens embedsværk har ikke ført til konstruktivfremdrift. Vi vil derfor være taknemmelige forFolketingets trafikudvalgs bidrag til sagsbehandlingen.I forløbet er disse spørgsmål stillet til Københavnskommune. Vi har ikke modtaget svar.¶Hvordan vil Københavns kommune – uden broforbindelse -sikre, at forbindelserne mellem Østerbro og Amerika Plads
forbedres proportionalt?¶ Hvor er de kontante midler, der er afsat til den nuaflyste bro?¶ Hvordan og hvornår kan de anvendes, til hvad og afhvem?¶ Hvorfor har Københavns kommune historisk tilrettelagtudviklingen af Amerika Plads, så det er de privateinteressenter, der står med ansvaret for pladsens layoutog færdiggørelse, mens kommunens overordnede rolle somtilrettelæggende planmyndighed er nedtonet eller sat udaf kraft?¶ Hvordan vil Københavns kommune forklare og legitimerede ejerforhold, der er gældende på pladsen: At togrundejere *) har ejerskabet, mens fem andreejerforeninger **) deltager i finansieringen af driften,men er uden reel indflydelse?¶ Hvordan vil Københavns kommune i overensstemmelse medlokalplan 347 sikre, at parkeringen – også for erhverv -fortrinsvis sker under terræn og ikke som i dag på selvepladsen?¶ Hvorfor sanktionerer Københavns kommune sommajoritetsaktionær i By & Havn, at tilrettelægningen afparkeringen på Amerika Plads får den konsekvens, atborgerne skal betale minimum kr. 20.000 p.a. for en p-plads, mens borgere på den anden side af jernbanenbetaler kr. 620 p.a. for samme ydelse?¶ Hvordan vil Københavns kommune sikre, at de nuværendeparkeringsafgifter sænkes og ikke får virkning som enekstra skattebyrde?¶ Hvordan vil Københavns kommune bidrage til, atforureningskilder i pladsens umiddelbare nærhedkontrolleres og emissioner begrænses: Støj ogpartikelemissioner fra DSB Østerport, partikelemissionerfra færger og krydstogttrafik, støj og partikelemissionfra last – og personvognstrafik på Kalkbrænderihavnsgade?¶ Hvordan og hvornår vil Københavns kommune styrkeprocessen omkring udviklingen af den kollektive trafik,så såvel den landdrevne busdrift som driften af
havnebusserne vil tage et proportionalt hensyn tilboligudviklingen i Frihavnen/Nordhavnen?
BilagAmerika Plads - planLokalplan 347Tillæg til lokalplan 347 om finansiering afinfrastrukturprojekterTillæg: Aftale om hovedprincipper for finansieringBrev fra Københavns kommune om ændring af lokalplan 347Designmanual for Amerika Plads - terræn