Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 3
Offentligt
896765_0001.png
896765_0002.png
896765_0003.png

39. Udmøntning af aftale om infrastruktur i tilknytning af Amerika Plads

Københavns Kommune indgik i 2001 en aftale om finansiering af infrastrukturprojekter til og fraAmerika Plads. Der er nu behov for en realisering af projekterne hvorfor der skal ske en udmøntningaf aftalen om infrastrukturen til Amerika Plads.

INDSTILLING OG Beslutning

Indstilling om,1.at Økonomiforvaltningen bemyndiges til at indgå en detaljeret aftale, derudmønter den oprindelige aftale og realiserer infrastrukturprojekterne, medhenholdsvis DanLink-Udvikling og Arealudviklingsselskabet på baggrund af deher skitserede principper.(Økonomiudvalget)

Problemstilling

I forbindelse med udvikling af DanLink-arealet (se kortbilag 1) indgik Københavns Kommune i 2001en aftale med Kommanditselskabet DanLink - Udvikling (DLU) om hovedprincipperne forfinansiering af infrastrukturprojekter til og fra Amerika Plads (bilag 2).Ifølge aftalen, skal DLU svare et beløb pr. etagemeter byggeret til en pulje, hvilket ved en fuldudnyttelse af lokalplanens byggemuligheder svarer til en samlet sum på ca. 50 (2001 pl.) mio. kr., derskal anvendes til finansiering af infrastrukturprojekter til og fra Amerika Plads. Det fremgårendvidere af aftalen, at Københavns Kommune som bygherre skal forestå etableringen afinfrastrukturprojekterne.Puljens midler skal finansiere:1) en bro over Kalkbrænderihavnsgade og baneterrænet til Østerbro,2) en cykel- og stiforbindelse langs Kalkbrænderihavnsgades østside mellem Nordhavn Station ogAmerika Plads, og3) en fysisk forbedring af adgangsforholdene til Nordhavn Station fra vandsiden.Der er nu behov for en realisering af projekterne. Derfor har Økonomiforvaltningen indledt drøftelsermed DLU og Arealudviklingsselskabet der har overtaget Københavns Havns part i aftalen om denkonkrete implementering af aftalen. Der er enighed mellem parterne om i fællesskab at udmønteaftalens bestemmelser og igangsætte aftalens infrastrukturprojekter.Det fremgår af § 1.2. i den oprindelige aftale at parterne skal indgå en mere detaljeret aftale.

Løsning

Parterne har udarbejdet en teknisk overslagsmæssig prissætning af de tre infrastrukturprojekter.Ad 1: Bro over Kalkbrænderihavnsgade og baneterrænet til ØsterbroGangbroen vil kunne etableres for ca. 22-30 mio. kr. (2008 pl.) afhængigt af det konkrete valg afbrotype (plus/minus 15% + bygherreomkostninger). Det skal desuden bemærkes, at en vurdering afpladsforholdene på Amerika Plads (der hvor broen skal lande) viser, at det ikke på en funktionel ogæstetisk forsvarlig måde kan etableres cykelramper, hvorfor broen alene bør betjenes med trapper og
elevatorer. Det vil dog være muligt at få sin cykel med over broen via ramper på trapperne.Ad 2. Cykel- og stiforbindelseCykel- og stiforbindelsen vil kunne etableres for ca. 4 mio. kr. (2008 pl.)Ad 3. Fysisk forbedring af adgangsforholdene til Nordhavn StationDet er parternes vurdering, at dette projekt med fordel kan afvente henholdsvis den kommendebyudvikling i Nordhavn og på Marmormolen. I begge disse projekter er der indtænkt en forbedretadgang til Nordhavn Station, hvorfor realiseringen heraf med fordel kan afvente disse projekter.I forhold til den samlede pulje på ca. 50. mio. kr. (2001 pl.) vil der efter etablering af projekt 1 og 2være ca. 15. – 20. mio. kr. tilbage i puljen, der kan reserveres til en senere realisering af projekt 3 iforbindelse med dels den kommende byudvikling i Nordhavn, dels Marmormole projektet.Økonomiforvaltningen anbefaler, at Økonomiforvaltningen bemyndiges til at indgå en detaljeretaftale, der udmønter den oprindelige aftale og realiserer infrastrukturprojekterne med henholdsvisDLU og Arealudviklingsselskabet på baggrund af ovenstående principper.

Økonomi

Det er Økonomiforvaltningens vurdering, at en udmøntning af aftalen og en realisering af de i aftalenfastlagte infrastrukturprojekter ikke medfører økonomiske konsekvenser for Københavns Kommune.

Videre proces

Økonomiforvaltningen vil umiddelbart efter den politiske behandling af nærværende sag tage initiativtil indgåelse af en detaljeret aftale på baggrund af de skitserede principper. Denne forventes atforelægge senest medio juni 2008.I august 2008 vil Økonomiforvaltningen og Teknik- og Miljøforvaltningen, med udgangspunkt i dendetaljerede aftale, fremlægge en sag med dels en indtægtsbevilling på i alt 3. mio. kr. i 2008 (såledesat Københavns Kommune kan modtage midlerne fra puljen til realisering) og en anlægsbevilling på400.000 kr. i 2008 og 2,6 mio. kr. i 2009 til konkret projektudvikling. Det vil i den forbindelse bliveindstillet at, den centrale bufferpulje til anlæg under Økonomiudvalget nedskrives med et beløbsvarende til anlægsudgiften i 2008.Broen (projekt 1) og cykel- og stiforbindelsen (projekt 2) forventes at kunne tages i brug i 2011.
Claus Juhl
/Henrik Plougmann Olsen

bilag

Bilag 1: KortbilagBilag 2: Aftale med KommanditselskaberOversigt over politisk behandling

Indstillingen blev godkendt uden afstemning.