Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 292
Offentligt
989817_0001.png
989817_0002.png
989817_0003.png
NOTATTil: TransportministerietKopi til:
Rejsekort A/SBorgergade 14, 3. salDK-1300 København KTlf. 33 43 24 00Fax 33 43 24 01CVR 27 33 20 72D-nummer 15003
Date: 29 04 2011

Fakta om rejsekort

Kundevendte funktioner

Oprindelig plan i 2005Et elektronisk rejsekort med check-in og check-ud. Intet loft over kundernes ud-gifter, da der skal betales for alle rejser. Dog gives mængderabat.Mulighed for en tankop aftale så en kunde med rejsekort altid har et rejsekort, derer klart til brug.Status i dagOvenstående fungerer og der er rejst over 175.000 rejser på rejsekort og der erover 10.000 aktive rejsekort på Sjælland.Rejsekortet kan dermed bruges af pendlerne i takt med det rulles ud i landet. Derer således ikke tale om, at det først vil være tilgængeligt for pendlere fra 2013-2014.I 2013-2014 bliver der tilbudt er særlig funktionalitet på rejsekortet - et såkaldt"fastprisprodukt" - som retter sig mod de pendlere, som rejsermegethyppigt medden kollektive trafik - f.eks. brugere, som flere gange dagligt rejser lokalt rundt izone 1 og 2 i København.Fastprisproduktet vil dermed være en garanti for, at storbrugere af den kollektivetrafik i specifikke områder kan købe et produkt, hvor prisen ikke afhænger af rej-seomfanget - altså et produkt, der svarer til de eksisterende periodekort.Ind til dette fastprisprodukt kan tilbydes, kan storbrugerne fortsætte med at brugederes gammeldags papir-periodekort.
Trafikselskaberne og togoperatørerne vælger hvilke priser og rabatformer der skalanvendes:
Side 1/3
I Vestsjælland er pt. valgt at prisen på rejsekort er lig med klippekortpri-sen, uafhængigt af hvor mange rejser der rejses. Her fastholder nuværen-de pendlere med fordel deres periodekort og supplerer med rejsekort tiløvrige rejser.For rejser mellem områder på Sjælland har DSB valgt at give mængdera-bat så de fleste pendlere med fordel kan skifte fra periodekort til rejsekort.I pilotområdet i Nordjylland har man også valgt, at benytte mængderabat,så også her vil der for de fleste pendlere være en fordel at gå over til rej-sekort.
Side 2/3

Salg af kort og optankning.

Oprindelig plan i 2005Oprindeligt var der primært satset på betjent salg. Herudover var kravspecificeretmulighed for brug af internet og rejsekortautomater til køb og opladning af kort.Status i dagPrimær salgskanal er Rejsekort.dk.Ovennævnte salgskanaler er også i brug, samt salg af forud opladte anonyme kortog opladning via agenter.Rejsekort.dk er moderniseret til en tidssvarende version.Aftalt videreudviklingInternetfunktionaliteten på Rejsekort.dk moderniseres yderligere og tilpasses kun-dernes øgede efterspørgsel i dag på internetkøb.

Andre forbedringer i 2012 og 2013

KundeserviceBedre kundebetjening for kunder der ringer til kundecentret for ændring og opda-tering af kundens kort.Back-officeMere automatiseret understøttelse indenfor regnskabsområdet.PrisoplysningerUdvidede muligheder for prisoplysninger dækkende varierende rejsebehov, herun-der forespørgsler på Rejseplanen.dkSystemetModernisering af systeminfrastruktur og medarbejdernes daglige brug af syste-met.

Udrulning

Side 3/3
Oprindelig plan i 2005Pilot i 2007Hele Sjælland, Lolland og Falster i 2008 (tog og bus).Nordjyllands amt (tog og bus), Vejle amt (tog og bus), og alle DSB/Arriva statio-ner i Jylland og på Fyn i 2009.Øvrige områder var der option på med mulighed for udrulning efter 2009.Status i dagPilot i Roskilde - Holbæk området gennemført.På baggrund af erfaringer fra især udrulningen primært i London og Holland, ervalgt en mere trinvis udrulning for at sikre kunderne en god overgang til rejsekor-tet, ligesom nuværende billettyper og rejsekort vil fungere sideløbende i en perio-de.Rejsekortet er udrullet til fuld drift i Vestsjælland (bus og tog), i Sydsjælland (tog)samt nogle strækninger i Hovedstadsområdet.Fra medio maj ibrugtages også i pilotområdet i Nordjylland.Videre udrulningVed udgangen af 2012 er hele Sjælland og Nordjylland dækket for både bus ogtog. Øvrige statslige jernbanestrækninger er ligeledes dækket og pilotdrift i busseri Sydtrafik er igangsat.I første halvdel af 2013 er alle busser i Sydtrafik med.Der pågår pt. undersøgelse af om rejsekortet og Fynbus nuværende elektroniskesystem kan fungere sideløbende.Midttrafik følger projektet tæt og vil træffe beslutning om tilslutning senere.BAT har pt. Ikke taget stilling til tilslutning til rejsekortet.