Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 289
Offentligt
989223_0001.png
989223_0002.png
Udvalg for lldsjæle - til forbedring af omfartsvejen ved Nykøbing F.
Tjæreby, den 27- apr.2011

Trafikudvalget ved Formand

Flemming Damgaard Larsen MF (V)!

Henvendelse vdr. omfartsvej ved Nykøbing F Lov 2010/1 LSF 154!

Efter Ommerudvalget havde været i samråd med Trafikudvalget den 17 marts 2011, hvor vi samme dag havdeafleveret 5678 underskrifter i protest mod den bynære omfartsvej til både Trafikminister Hans Christian Schmidt ogformanden for Trafikudvalget Flemming Damgaard Larsen MF (V).Tog udvalget hjem med den klare opfattelse, at der var stor sympati og forståelse for det forslag som vi fremførte isamrådet.Nemlig en omfartsvej der gik fra syd for Nykøbing F. og direkte til motorvej E47 enten ved Eskildstup ca. 12km ellertil Gundslev ca. 14,5 km. opdelt i to etaper.Det der manglede var, at der også kom tilkendegivelser fra Guldborgsund Kommune.Vi tog derfor hjem og fik skabt kontakt til kommunen. Her var man enige med Ommer udv. om at forslaget, om atudnytte det afsatte beløb til en Paralelvej ville være en god løsning, såfremt man fik trafikken ud af centrum somlovet.Der blev derfor forsøgt kontakt til Trafikminister Hans Christian Schmidt, om et møde hvor politikere fraGuldborgsund mødtes med Ministeren sammen med Ommer ud. For sammen at drøfte evt. muligheder.Det blev desværre afvist af Ministeren, idet han ikke mente der var mere nyt i sagen og der var skreven betænkning.Den voldsomme satsning som Scandlines har umeldt for fremtidens overfart ved Gedser, gør det nødvendig at der måtænkes i forbedring af fremkommeligheden til og fra Gedser:Der vil være udsigt til så stor belastning af de bestående veje, at de ikke vil kunne klare det på sigt.Det første led, er trafikken ud af centrum i Nykøbing F, som den bynære omfartsvej vil kunne klare. Men der bliverbehov for at se på hele linjeføringen?Den bynære omfartsvej er projekteret til at koste mellem 172 og 222 mill kr. Da der er afsat 400 mill kr. + ca. 50mill kr. fra EU, er der således et sted mellem 228 og 250 mill kr. i overskud.Med udsigterne til de ændre vilkår for fremtidens trafik, som Scandlines satsning vil medføre, har Guldborgsundspolitikere og ommerudvalget drøftet mulighederne for at i mødekomme denne udvikling.Man er derfor blevet enige om, at rette en samlet henvendelse til Tra. Udvalget i forbindelsen med lovforslaget omomfartsvej ved Nykøbing F. Lov 2010/1 LSF 154.Vi vil opfordre til at fastlåse de ledige midler ca. 250 mill kr. til yderlige forbedringer af fremkommeligheden ogaflastning af bestående vej.Dette gjort ved at straks at indlede projektering og konsolidering af en etape II, fra den bynære Omfartsvej vedStubbekøbingvej og videre over åbent land til enten Eskildstup ca. 9 km. eller Gundslev ca. 11,5 km..Lad vejdirektoratet udarbejde den bedste løsning og herefter få den igangsat.Man vil på den måde få separeret omfartstrafiken fra den lokale fra Nykøbing og til Motorvejen, man vil få skabt enholdbar fremtidsløsning, som vil gavne trafikken og befolkningen i omegnen.Nu kan vi godt se det ser noget mærkeligt ud at vi skriver Guldborgsund Kommune og Ommer udv. er enige om atrette henvendelse om en etape II.Meningen var også at henvendelsen skulle rattets i fælles enighed, Kommunen – Borgerne og Ommer udvalget.Dette kunne desværre ikke nås til trafikudvalgsmødet den 28.-04-2011, idet Kommunen skulle havde det bekræftet iøkonomiudvalget, selv om grubbeformænd havde sagt god for det.Derfor denne henvendelse, som vi meget håber vil blive taget i betragtning. Idet vi forventer der efter førstkommendeøkonomiudvalgsmøde vil blive rettet en fælles henvendelse.
P. v. af Ommer udv.Bøje Struck